2009-04-14, 19:58
Medlem
gurra83s avatar
Hej!

Håller på och söker lgh i andrahand. Skall gå på en visning så sent som imorgon. Det är så att jag har ett par betalningsanmärkningar som kommer att ligga kvar i något år till. Om jag skirver ett andrahandskontrakt; gör hyresvärden någon kreditupplysning då? eller är det bara hyrestagaren som kan göra det om han vill? I övrigt har jag ordnad ekonomi och fast anställning.
Citera
2009-04-14, 20:18
Medlem
miqqqas avatar
Mest troligtvis kommer hyresvärden inte att kolla - förstahandshyresgästen har fortfarande betalningsansvaret så din ekonomiska situation kommer inte att spela någon roll för hyresvärden.
Citera
2009-04-15, 20:04
Medlem
gurra83s avatar
Nej, det förstås men det är ju trots allt så att man skriver ett andrahandshyresavtal med förstahandshyrestagaren som sedan skickas in och godkänns av hyresvärden. Där fyller man i arbetplats, chef, telefonummer till denna samt nummer till nuvarande hyresvärd. Jag delar lgh med en annan och det är han som står på kontraktet men jag har ju angivit den riktiga hyresärden som referens iaf. Även om han inte känner till mig särskilt mycket. Ibland händer det ju att de ringer och kollar med hyresvärd jobb med mera. Detta torde inte vara något problem eftersom jag har fast inkomst och hyran alltid betalas. Det är bara just det här med den betalningsanmärkningen som jag fortfarande har liggandes. Vore så pinsamt om man blev nekad pga. det. Det är ju mitt eget fel i sådana fall förstås. Jag tänker att om de vill ha alla dessa uppg. så tar de väl en kreditupplysning också? Jag kanske nojjar i onödan. Vi får se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in