Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Hur går jargongen angående sexualbrottslingar, pedofiler m.m hos er?
Är ni "hårdare" mot dom när det kommer till vsp och liknande?
Är du någonsin rädd att personer/f.d fångar kommer att hämnas mot dig som person pga. ditt yrke?
Om du skulle frågat för några år sedan så tror jag att svaret skulle sett annorlunda ut då många gamla kriminalvårdare var rätt så inriktade på att vakta de intagna.
Idag så har de flesta kriminalvårdare en ganska neutral inställning till alla brottslingar(hoppas jag). Alla brott är lika fel hos oss, spelar ingen roll om vi pratar om en pedofil eller en bankrånare. När det gäller VSP så planeras den oftast med hjälp av den information vi får av riksintaget och de första intrycken man får av den intagne, när det gäller restriktioner mot Te.x permissioner så måste vi ta hänsyn till vad klienten har begått, inte bara för att skydda allmänheten och klienten utan även för att helt enkelt tillfredställa systemet och befolkningen.
Jag har aldrig varit rädd för att en person eller en anhörig ska uppsöka mig utanför anstalten, jag behandlar alltid intagna med den respekt de förtjänar. Däremot så finns det ju fler anledningar till att personer kan söka upp mig såsom att de vill ha hjälp med en rymning eller insmuggling av ett föremål, men detta är såpass ovanligt att det inte bekommer mig.