• 1
  • 2
2009-04-14, 17:36
Medlem
MorganPalssons avatar
Jag nämnde mitt yrke i en tråd för någon dag sedan, fick en del PM med frågor om mitt jobb som kriminalvårdsinspektör efter det. Därför valde jag nu att starta en frågetråd om mitt yrke, så om ni har några frågor om yrket, kriminalvårdspolitik eller kriminalvården så hjälper jag gärna till att svara på dessa.
Citera
2009-04-14, 17:40
Medlem
Borde nog ta och placeras i kriminaldelen va?

För övrigt, en bra grej är ju att veta om du arbetar på anstalt eller frivård eller liknande. Visst du ska givetvis inte säga vilken anstalt, men vilken säkerhetsklass osv kan ju vara intressant.
Citera
2009-04-14, 17:41
Medlem
Der-Kochtopfs avatar
Hur mycket kan man snoka i din ställning
Citera
2009-04-14, 17:44
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Borde nog ta och placeras i kriminaldelen va?

För övrigt, en bra grej är ju att veta om du arbetar på anstalt eller frivård eller liknande. Visst du ska givetvis inte säga vilken anstalt, men vilken säkerhetsklass osv kan ju vara intressant.

Jag tror att tråden är placerad rätt då den handlar om mitt arbete.
Jag arbetar på en av Sveriges två anstalter som har säkerhetsklass B(den näst högsa klassificeringen en anstalt kan ha). Bara Kumla och Hall har högre.
Citera
2009-04-14, 17:45
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Kochtopf
Hur mycket kan man snoka i din ställning

Om du vill ha svar så får du utveckla frågan tack.
Citera
2009-04-14, 17:46
Medlem
Hur går jargongen angående sexualbrottslingar, pedofiler m.m hos er?

Är ni "hårdare" mot dom när det kommer till vsp och liknande?

Är du någonsin rädd att personer/f.d fångar kommer att hämnas mot dig som person pga. ditt yrke?
Citera
2009-04-14, 17:49
Medlem
Med tanke på hur få det är på det här forumet som är kvalificerade för en kvinsptjänst så får jag hålla med om att det verkar bättre att skicka den här tråden till krim istället.
Det sagt så tycker jag att det är ett hedervärt initiativ och jag hoppas att tråden blir både lång och intressant.
Citera
2009-04-14, 17:49
Medlem
Samt vad tjänar du i lön? Vad har du för utbildning? Har du avancerat upp till kvisnp inom kvv eller har du blivit direktanställd som kvinsp?

Vad tycker du skillnaden på kåkarna är idag jämfört med säg 10-20 år tillbaka?

Samt vad tycker du om Lars nylens politik, att ta bort gymet/minska vikterna/ta bort fria hantlarna. Samt vad anser du om att fångarna inte får röka längre? Vad är din attityd mot fångarna?

ojoj, detta kommer bli en mycket intressant tråd.... Många frågor!
Citera
2009-04-14, 17:56
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Hur går jargongen angående sexualbrottslingar, pedofiler m.m hos er?

Är ni "hårdare" mot dom när det kommer till vsp och liknande?

Är du någonsin rädd att personer/f.d fångar kommer att hämnas mot dig som person pga. ditt yrke?

Om du skulle frågat för några år sedan så tror jag att svaret skulle sett annorlunda ut då många gamla kriminalvårdare var rätt så inriktade på att vakta de intagna.
Idag så har de flesta kriminalvårdare en ganska neutral inställning till alla brottslingar(hoppas jag). Alla brott är lika fel hos oss, spelar ingen roll om vi pratar om en pedofil eller en bankrånare. När det gäller VSP så planeras den oftast med hjälp av den information vi får av riksintaget och de första intrycken man får av den intagne, när det gäller restriktioner mot Te.x permissioner så måste vi ta hänsyn till vad klienten har begått, inte bara för att skydda allmänheten och klienten utan även för att helt enkelt tillfredställa systemet och befolkningen.
Jag har aldrig varit rädd för att en person eller en anhörig ska uppsöka mig utanför anstalten, jag behandlar alltid intagna med den respekt de förtjänar. Däremot så finns det ju fler anledningar till att personer kan söka upp mig såsom att de vill ha hjälp med en rymning eller insmuggling av ett föremål, men detta är såpass ovanligt att det inte bekommer mig.
Citera
2009-04-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Däremot så finns det ju fler anledningar till att personer kan söka upp mig såsom att de vill ha hjälp med en rymning eller insmuggling av ett föremål, men detta är såpass ovanligt att det inte bekommer mig.

Nu kanske det var ett exempel av dig, men om det har hänt att folk sökt upp dig för "div. hjälp", har du anmält det eller struntat i det?
Citera
2009-04-14, 18:01
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Samt vad tjänar du i lön? Vad har du för utbildning? Har du avancerat upp till kvisnp inom kvv eller har du blivit direktanställd som kvinsp?

Vad tycker du skillnaden på kåkarna är idag jämfört med säg 10-20 år tillbaka?

Samt vad tycker du om Lars nylens politik, att ta bort gymet/minska vikterna/ta bort fria hantlarna. Samt vad anser du om att fångarna inte får röka längre? Vad är din attityd mot fångarna?

ojoj, detta kommer bli en mycket intressant tråd.... Många frågor!

Jag tjänar 29-30 000. Jag har beteendevetenskaplig kandidatexamen, läst lite juridik och kriminalvårdens internutbildning som alla nyanställda ska genomgå. Jag arbetade som Kriminalvårdare i några månader, sedan sökte jag mig till en större anstalt som kriminalvårdsinspektör, Har arbetat totalt ca 4år inom kriminalvården.

Lars Nylén är en trevlig prick. Mycket av hans politik(bla bygget av det nya palatset i GBG) är något som vi förmodligen kommer ha stor anvädning av i framtiden. Om man tittar på behovet av hans politik så finns det knappt idag, men som sagt..vänta bara.
Citera
2009-04-14, 18:04
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Nu kanske det var ett exempel av dig, men om det har hänt att folk sökt upp dig för "div. hjälp", har du anmält det eller struntat i det?

Det har aldrig hänt mig utanför anstalten. Däremot så vet jag att personal under mig råkar ut för att klienter inne på anstalten ber om tjänster med jämna mellanrum. Detta är något som vi självklart hanterar i grupp och jag skulle bli mycket förvånad om en kriminalvårdare skulle erbjuda denna tjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in