2009-04-14, 15:08
Medlem
Flickpojkens avatar
jag skulle behöva uppgifter om svenskarnas, och värdens, konsumtions mönster gällande kläder. svårt att hitta de enda jag har sett är att vi i sverige 2007 konsumerade kläder och skor för 7,1 miljarder!
Citera
2009-04-14, 22:51
Medlem
Jag köpte två skjortor också, tror de kostade runt tusenlappen styck. Men de var på rea, vet inte om du vill dra av det eller inte men det var nog 30-40% rabatt.
Nu är det bara att vänta på att andra bidrar.
Citera
2009-04-14, 23:06
Medlem
Handlar för ungefär 2-4000kr varje månad. Men får sluta med det nu tyvär. Får inte plats med kläderna längre. Har 3garderober. Har mer kläder än mina senste 2flickvänner tillsamans. Ganska illa.

Shopoholic totalt har råd till det och älskar det.

Farligt farligt. Skulle vilja säga att vi i sverige absolut konsumerar alldeles för mycket. Har ju fan kläder till en mindre afrikansk by hemma hos mig.
Citera
2009-04-14, 23:36
Medlem
Hur man man konsumera för mycket?
Citera
2009-04-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zooey
Hur man man konsumera för mycket?

Man kan överkonsumera på de sättet att man köper så jävla mycket status prylar man över huvudtaget inte hade behövt.

Som när en av min skolas finaste tjejer kom fram till mig och frågade......

Hon- Hej
Jag- Nämen tjena (lämnar ute alla namn nu)
Hon- Vilken fin tröja du har vad fick du ge för den.
Jag- Pengar....

2v senare.

Hon-Hejsan du... jag hittade din tröja tänkte köpa den till min lillebror men såg prislappen och la tillbaka den.

Jag- Självkänsla på topp.

Men nu vet ju jag att en billig tröja för 50kr på maxi ser inte lika snygg ut som boss,junk de lux,polo eller boomerang. Dom kostar duktigt mycket mer ... men om man ser till billigare märken så skulle jag inte behöva tröjan.. tröjan ur ren stenålders synpunkt ger mig inte mer värme (för de mesta) om den kostar 2500kr.

Vi köper saker vi inte behöver, vi förbrukar saker som vi inte hade behövt förbruka. Data,kläder,mobiltelefon och fika med polare allt de är ett beteende vi själva har skapat. Slängder du iväg mobiltelefonen så har du kanske väldigt sämre socialt liv men du hittar andra sätt.. ... Hade dagens man fått lite mer kuk i ryggraden och självkänsla så hade vi inte skyddat oss med dyra kläder med mera.

Min åsikt vet att jag säger att jag själv har dålig självkänsla och det står jag för.. jag tycker det grundar i det faktiskt. vill påminna er om att sveriges top notch är max 5% av befolkningen i sverige. Inga påhopp eller något annat (som är typisk flashback anda) vill jag ha för detta. Och försök förstå mitt inlägg först.
Citera
2009-04-15, 00:51
Medlem
lugna ner digs avatar
Stod en artikel om precis detta i antingen dagens GP eller söndagens GP, där står allt du vill veta skulle jag tro.
Citera
2009-04-15, 01:08
Medlem
Kollat på typ www.scb.se ?
Där brukar det finnas allt som man någonsin kan vilja veta om svenskar och våra beteenden and then some...
http://www.oecd.org/ har en massa statistik också, men tvivlar på att de har vad du söker tyvärr...
Citera
2009-04-15, 14:12
Medlem
Flickpojkens avatar
precis sånt vill jag ha (har inte hunnit kolla ordentligt än dock har en tids gräns på den här datorn)! jag håller på att göra ett vernisaggekort till en utställning som handlar om mode. så jag vill ha uppgifter om hur många par skor eller skjortor genom snitts svensken hadlar varge månad och hur lång tid de tar innan han/hon kastar dom. och vad de i praktiken innebär, alltså vad pengarna skulle kunna räcka till.
Citera
2009-04-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Hon- Hej
Jag- Nämen tjena (lämnar ute alla namn nu)
Hon- Vilken fin tröja du har vad fick du ge för den.
Jag- Pengar....

2v senare.

Hon-Hejsan du... jag hittade din tröja tänkte köpa den till min lillebror men såg prislappen och la tillbaka den.

Jag- Självkänsla på topp.
Det där är bara drygt. Om man bortser ifrån människors värderingar vad gäller pengar kan jag inte se någon direkt skada med att konsumera mycket. Om man har råd det vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in