Citat:
Ursprungligen postat av zooey
Hur man man konsumera för mycket?
Man kan överkonsumera på de sättet att man köper så jävla mycket status prylar man över huvudtaget inte hade behövt.
Som när en av min skolas finaste tjejer kom fram till mig och frågade......
Hon- Hej
Jag- Nämen tjena (lämnar ute alla namn nu)
Hon- Vilken fin tröja du har vad fick du ge för den.
Jag- Pengar....
2v senare.
Hon-Hejsan du... jag hittade din tröja tänkte köpa den till min lillebror men såg prislappen och la tillbaka den.
Jag- Självkänsla på topp.
Men nu vet ju jag att en billig tröja för 50kr på maxi ser inte lika snygg ut som boss,junk de lux,polo eller boomerang. Dom kostar duktigt mycket mer ... men om man ser till billigare märken så skulle jag inte behöva tröjan.. tröjan ur ren stenålders synpunkt ger mig inte mer värme (för de mesta) om den kostar 2500kr.
Vi köper saker vi inte behöver, vi förbrukar saker som vi inte hade behövt förbruka. Data,kläder,mobiltelefon och fika med polare allt de är ett beteende vi själva har skapat. Slängder du iväg mobiltelefonen så har du kanske väldigt sämre socialt liv men du hittar andra sätt.. ... Hade dagens man fått lite mer kuk i ryggraden och självkänsla så hade vi inte skyddat oss med dyra kläder med mera.
Min åsikt vet att jag säger att jag själv har dålig självkänsla och det står jag för.. jag tycker det grundar i det faktiskt. vill påminna er om att sveriges top notch är max 5% av befolkningen i sverige. Inga påhopp eller något annat (som är typisk flashback anda) vill jag ha för detta. Och försök förstå mitt inlägg först.