2003-11-12, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KejCi
Det är nog kanske du som måste se det mer filosofiskt....
MIN tid, dvs tiden som mitt egenjag uppfattar den. Stannas av helt.

Jag har en viss förståelse för ditt synsätt, men vill du hävda att din tid saktas ned för att du inte uppfattar den rekommenderar jag Filosofi eller Droger - Övrigt :-)

Citat:
Ursprungligen postat av KejCi
Och med det fysikaliska, är inte materia som är totalt fryst, absoluta nollpunkten, helt stilla, de har väl ingen halveringstid? De står väl HELT stilla?

Rätt, men du kan aldrig komma ned till absolut noll. Tomma rymden har en temperatur på runt tre Kelvin, beroende på bakgrundsmikrovågsstrålningen från Big Bang. Att du aldrig kan komma ner till noll Kelvin beror på Heisenbergs osäkerhetsrelation.
Citera
2003-11-12, 11:26
Bannlyst
Aha... Man kan inte komma ner till absolut noll, och man kan inte åka i c...
Vilken trist värld vi lever i!!
Citera
2003-11-25, 02:18
Bannlyst
Oändlighet och expansion?

Så länge jag kan minnas har det talats om att universum är oändligt samtidigt har det lika länge har talats om att universum ständigt utvidgas. Som jag ser det ligger det en motsägelse i det. Något som ständigt expanderar kan per definition inte vara oändligt.

Nu kanske det är någon annan som tagit upp det tidigare i tråden eller så kanske jag tänker helt fel, eller så kanske jag bara är okunnig. Hursomhelst, upplys mig gärna i såna fall.
Citera
2003-11-25, 02:58
Medlem
Jag tror att universum är ändligt. På frågan vad som finns utanför svarar jag både "ingenting alls" och "något 'utanför' finns inte".

Hur universum uppstod finns det olika teorier om - den mest bisarra säger att universum skapade sig själv. Sug på den ni!

Skulle vara intressant att få veta vad alla inblandade här har för utbildningar bakom sig.
Citera
2003-11-25, 22:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Bängröv:

Vad är det som gör att förhållanden mellan radien och pi inte stämmer när man roterar en skiva tillräckligt fort?
Citera
2003-11-26, 06:58
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Bängröv:

Vad är det som gör att förhållanden mellan radien och pi inte stämmer när man roterar en skiva tillräckligt fort?

Det beror på längdkontraktion, ju längre ut på skivan man kommer destå större är den momentana hastigheten vilket gör att radien minskar.
Citera
2007-02-14, 15:53
Medlem
Med andra ord så kommer vi, den dagen vi lyckas med största sannolikhet få ett besök från framtiden då man lyckats upprätta en slinga korrekt och som även är aktiv så många år frammåt? Men en tanke, vad händer om en person från framtiden kommer hit, vad händer då? Om den personen medför sig teknologi som vi inte skulle upptäckt förräns om 20 år... Det stör tidsrymden rätt rejält.

Och ännu värre, vad händer om vi antar att jag åker tillbaka från framtiden till mig själv och lever med mig själv tills den dagen kommer då jag skulle åkt tillbaka i tiden... Men då skiter i att åka. Då finns det två jag.

Och är det verkligen möjligt att överföra materia genom tiden? Kanske det är (snart)..?

Citat:
*stilla suck* Men är det ingen i den här tråden som är läskunnig? Jag har, åtminstone två gånger, förklarat att slutna tidsliknande slingor är en realitet som än så länge endast är en matematisk modell. Jag har vidare, två gånger, konstaterat att det finns de som tror att en slinga inte kan utsträckas bakåt, men att det går alldeles utmärkt att skapa en slinga idag, sträcka ut den framåt och låta någon kliva på den någon gång i framtiden. Använd Google.

Sorry om ja drar upp en gamal tråd, men va så grymt intressant!
Citera
2007-02-14, 16:15
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
men svara på min fårga, frågan är inte om universum är oändligt eller inte,
frågan är vad som finns där det slutar

Jag kan ju bara anta att vi universums slut så finns det ett oändligt vakum. Alltså absolut ingenting tills universum expanderar mera och fyller vakumet.

Hur universum skapades första gången är ju den intressanta frågan. The Inflationary universe theory tycker jag är rätt intressant och får för tillfället duga som mental tröst.
Citera
2007-02-19, 00:39
Medlem
TheGnus avatar
Hur kan universum vara oändligt om det expanderar?
Om big bang teorin stämmer så borde ju universum börjat
som en oändligt liten punkt och sedan utvidgat sig.
Om så är fallet så borde det ju finnas ett slut, även
om det hela tiden flyttar sig bortåt.
Citera
2007-02-19, 03:52
Medlem
snuffomans avatar
Fan vad sånt här klurar till det i huvudet.. Men om man ska komma tillbaks till samma ställe så måste det vara en ytterligare dimension som är krökt? Ungefär som en 2D myra som springer runt på ett A4 och man sedan tar och viker ihop det till en cirkel, då skulle myran springa i vad han tror är rakt fram och inte fatta ett skit när han kommer tillbkas till samma ställe? Men om den fjärde dimensionen är tiden (?) så fattar jag fan inte hur det är tänkt att fungera eftersom myran grejen förutsätter att det är en fjärde "materiell" dimension... fyfan detta kommer hålla mig vaken ett tag....
Citera
2007-02-19, 08:41
Medlem
För mig är det enklare att acceptera att universum är ändligt och att man inte kan ta sig utanför än att universum skulle vara oändlig.

Om det finns ett vakum utanför som är oändligt så är ju det lika svårt att begreppa som att universum skulle vara oändligt.
Båda alternativen känns omöjliga för oss eftersom allt i vårat sätt att tänka har en början och ett slut.

Jag vill tro att utanför universum finns det ingenting. Inte ett vakum. (för det hade ju varit ett tomrum. Jag tror alltså att det finns ingenting och att man inte kan ta sig dit efter som det inte finns.

Ja, det började med en explossion och utvidgas fortfarande. Åker man rakt åt något håll så kommer man inte till en "vägg" utan man följer "krökningen" och förblir kvar i vårat universum.

Tror jag
Citera
2007-02-19, 10:26
Medlem
negerbarns avatar
Ungefär som i Snake 2. Kör man in i vad som ser ut som en vägg så kommer man tillbaka på andra sidan bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in