2003-11-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azaroth
skulle gärna höra en bra förklaring på det, eller om du hänvisar till en förklaring. jag tycker varje fall att det låter helt absurt, ren science-fiction

Tja, KäyZi lade ju grunden för en förklaring enligt Hugh Everett. Varje aktion (observation, interaktion) skapar en ny värld. Om du skapar en sluten tidsliknande slinga idag och din son kliver på den om femtio år för att döda dig kommer du inte att sluta existera i den här världen. Han har, genom sin aktion (och genom sin blotta närvaro) skapat en ny värld.
Citera
2003-11-08, 20:59
Medlem
Boomerang71s avatar
Blev lite intresserad av diskussionen ni har här, framförallt det här med 9-11 dimensioner, det finns möjligtvis inte någon som har länk till en sida där man kan läsa lite mer detaljerat om detta??
Citera
2003-11-08, 23:18
Medlem
Stockos avatar
Boken Ett utsökt universum av Brian Greene är en mycket trevlig bok som går igenom det mesta en icke-forskare kan tänkas vilja veta om supersträngteorin, grand unified theory och en massa annat roligt. Man behöver i princip inga förkunskaper, det räcker med ett öppet sinne.
Även Stephen Hawkings bok A brief history of time går igenom supersträngteorin lite snabbt och behandlar även hur förekomsten av mer än fyra dimensioner kan passa in i vårt universum utan att påverka hur vi till vardags upplever världen omkring oss.
Båda böckerna finns i välsorterade pocketbutiker. Trevlig läsning! =)

Edit: Glömde nämna att det måste finnas fler dimensioner än fyra för att supersträngteorin ska fungera. Därför bör man läsa om supersträngteorin om man är intresserad av förekomsten av fler dimensioner.
Citera
2003-11-08, 23:27
Medlem
Boomerang71s avatar
Tackar och bugar Stocko!!
Citera
2003-11-09, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bängröv
Jag tror de flesta forskare vet om att allt de gör är att hitta allt bättre approximationer av verkligheten. Newtonsk mekanik fungerar fortfarande utmärkt i vardagen, trots att vi vet att den är "fel" eftersom den inte tar hänsyn till relativistiska effekter.

Japp någon absolut sanning har vi inte

Tja, det beror på om du kan vifta med någon annan förklaringsmodell än supersträngteorin. Jag tror de flesta i den här tråden, som faktiskt läst lite fysik, är överens om att de fyra vi till vardags hanterar inte är de enda.

Va? Vill du bara gläsa med din kunskap, eller känner du för att dela med dig lite?? Supersträngar, är inte det pyttesmå saker som kvarkar är uppbyggda utav? Hur skulle de kunna tillbringa fler dimensioner?

*stilla suck* Men är det ingen i den här tråden som är läskunnig? Jag har, åtminstone två gånger, förklarat att slutna tidsliknande slingor är en realitet som än så länge endast är en matematisk modell. Jag har vidare, två gånger, konstaterat att det finns de som tror att en slinga inte kan utsträckas bakåt, men att det går alldeles utmärkt att skapa en slinga idag, sträcka ut den framåt och låta någon kliva på den någon gång i framtiden. Använd Google.

Va, skulle man skapa en tidsslinga nu? Och då kunde man hoppa på den senare... Det verkar ju logiskt, men hur bygger man isåfall "rör" mellan olika tider???

Jag tror inte någon skulle hävda att din tid saktas ned för att du fryser c kommer du aldrig upp i, det är ren gymnasiefysik, men ju närmare c du kommer desto mer påverkas du av tidsdilationen -- var det något i den stilen du var ute efter?

Jorå, min tid saktas ned om jag fryses ned... Jag upplever ju inte tiden, och min kropp åldras bara mycket långsammt, det jag kanske uppfattar
som en nattsömn kanske i verkligheten är 100 år!

Ja, det var något sådant jag var ute efter...
Men jag har också hört att om man närmar sig c så börjar ens massa öka med, hur fungerar isåfall detta? Ökas allt propotionerligt?

Bara att inse att jag är urusel på att avnvända quote funkitonen..
Ska försöka göra bättre nästa gång.
Citera
2003-11-09, 15:01
Medlem
(Varför namnbytet, förresten?)

Citat:
Ursprungligen postat av KejCi
Va? Vill du bara gläsa med din kunskap, eller känner du för att dela med dig lite?? Supersträngar, är inte det pyttesmå saker som kvarkar är uppbyggda utav? Hur skulle de kunna tillbringa fler dimensioner?

Oj Nöjer du dig med förklaringen att strängteorin kräver fler än fyra dimensioner? För att förstå strängteori behöver du egentligen förstå kvantfältteori, men det finns några resurser du kan titta på:

Executive summary :-)
Kort introduktion, Brian Greene
Matematisk introduktion till supersträngteori

Citat:
Va, skulle man skapa en tidsslinga nu? Och då kunde man hoppa på den senare... Det verkar ju logiskt, men hur bygger man isåfall "rör" mellan olika tider???

Löser du det kommer knugen att ge dig en medalj i Blå Hallen om några år Som sagt, jag håller ett öga på vad Ron Mallet ägnar sig åt. Övriga teorier verkar mest gå ut på att skapa en Einstein-Rosen(-Podolsky)-brygga genom att använda ett Kerrhål.

(Kip Thorne vid Caltech spekulerar kring att plocka ett mikrohål ur kvantskummet, dela på det, peta i en tjugo-trettio solar i varje, accelerera det ena till närheten av c, bromsa det och rotera bägge tills de beter sig som Kerrhål. Föga förvånande är Thorne teoretisk fysiker..)

Citat:
Jorå, min tid saktas ned om jag fryses ned... Jag upplever ju inte tiden, och min kropp åldras bara mycket långsammt, det jag kanske uppfattar
som en nattsömn kanske i verkligheten är 100 år!

Du har inte läst speciellt mycket fysik? Din tid saktas inte inte inte ned för att du fryses ned -- det enda som saktas ned är hur tiden påverkar din kropp. Om du vore vid medvetande under nedfrysningen skulle din tidsuppfattning inte skilja sig från den hos någon bredvid dig.

Citat:
Men jag har också hört att om man närmar sig c så börjar ens massa öka med, hur fungerar isåfall detta? Ökas allt propotionerligt?

Det går att förklara på massor av sätt. En av de enklare: så länge vi accepterar c som en absolut hastighetsbarriär (jag vet hur slarvigt det där konstaterandet är, men det är ett greppbart koncept) måste massan öka med hastigheten, eftersom Ft=mv ("om du applicerar kraften F under tiden t på massan m kommer du att accelerera den till hastigheten v", enkelt uttryckt).

Mitt förslag är att du läser Greene och Hawking. Åtminstone Hawking går att hitta på DC, bägge är betydligt mer pedagogiska än jag.
Citera
2003-11-09, 15:38
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Det går att förklara på massor av sätt. En av de enklare: så länge vi accepterar c som en absolut hastighetsbarriär (jag vet hur slarvigt det där konstaterandet är, men det är ett greppbart koncept) måste massan öka med hastigheten, eftersom Ft=mv ("om du applicerar kraften F under tiden t på massan m kommer du att accelerera den till hastigheten v", enkelt uttryckt).
Men det där är ju lite fel... det du beskriver är ju inte varför massan ökar, utan att energin som krävs går mot oändligheten. (och ska man vara riktigt petig är ju inte ens det helt rätt, du har ju bara tagit typ dubbla medelarbetet, det korrekta är ju F=dp/dt).

Exakt varför massan ökar orkar jag inte förklara, men frågan var om det ökar proportionellt. Nej, det gör det inte. Alla (?) relativistiska fenomen beskrivs med formler som innehåller en faktor Sqrt(1-(v^2/c^2)), elelr inversen av det. om v är liten så är andra termen nästan lika med 0, och hela uttrycket blir 1. Närmar sig v c så påverkas uttrycket.

Om du har en grafritande räknare kan du rita upp 1/sqrt(1-X^2/1), så får du en hygglig bild av hur det ser ut.
Citera
2003-11-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Men det där är ju lite fel... det du beskriver är ju inte varför massan ökar, utan att energin som krävs går mot oändligheten.

Ja, just det? Jag försöker illustrera att universum har ett antal inbyggda spärrar mot att accelerera en massa upp till c. Dessutom försöker jag illustrera det för någon som sannolikt inte ens läst en grundkurs i fysik.

Citat:
(och ska man vara riktigt petig är ju inte ens det helt rätt, du har ju bara tagit typ dubbla medelarbetet, det korrekta är ju F=dp/dt).

Jag ser inte att jag någonstans hävdar att F är en konstant kraft, även om illustrationen naturligtvis blir enklare då. Ett allmänt hållet argument mot din invändning är således 'än sen då?'. Varifrån du får 'dubbla medelarbetet' begriper jag inte.

(... eller har du något emot konstaterandet 'impuls = förändring i rörelsemängd', utöver att jag naturligtvis hade integrerat kraftfunktionen över tiden om jag varit säker på att KejCi läst ett par år på gymnasiet och stött på integraler.)

Citat:
Exakt varför massan ökar orkar jag inte förklara

Jag sätter en flaska 'biobränsle' på att du inte, nu på studs, klarar av att härleda Einstein-Lorentz-transformationerna och förklara varför de är nödvändiga

Citat:
Alla (?) relativistiska fenomen beskrivs med formler som innehåller en faktor Sqrt(1-(v^2/c^2))

All fysik som på något sätt är beroende av tid, sträcka eller massa, i det relativistiska området, påverkas.

t = t0 / gamma
l = l0 / gamma
m = m0 * gamma

Citat:
Om du har en grafritande räknare kan du rita upp 1/sqrt(1-X^2/1), så får du en hygglig bild av hur det ser ut.

[IMG]http://scienceworld.wolfram.com/physics/rimg387.gif[/IMG]
Citera
2003-11-09, 21:33
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ja, just det? Jag försöker illustrera att universum har ett antal inbyggda spärrar mot att accelerera en massa upp till c. Dessutom försöker jag illustrera det för någon som sannolikt inte ens läst en grundkurs i fysik.
Herregud... det är ju sånt här som sänker stämningen på forumet, chilla ner... Jag ville bara påpeka att jag uppfattade det som att det inte var svaret på den frågan som ställdes, han frågade ju hur mycket massan ökade.

Citat:
Jag ser inte att jag någonstans hävdar att F är en konstant kraft, även om illustrationen naturligtvis blir enklare då. Ett allmänt hållet argument mot din invändning är således 'än sen då?'. Varifrån du får 'dubbla medelarbetet' begriper jag inte.
Det har du rätt i, du har inte hävdat det. Jag har bara för vana att uttrycka krafter som beror av något som funktioner. Det såg inte riktigt rätt ut. Dubbla medelarbetet var ett felaktigt uttryck, det är ju inte ens fråga om ett arbete...jag syftade på en analogi med en konstant acceleration, men det blev lite snurrigt...

Citat:
(... eller har du något emot konstaterandet 'impuls = förändring i rörelsemängd', utöver att jag naturligtvis hade integrerat kraftfunktionen över tiden om jag varit säker på att KejCi läst ett par år på gymnasiet och stött på integraler.)
Äh... jag tycker inte om den formen bara. Tycker dp/dt är trevligare...

Citat:
Jag sätter en flaska 'biobränsle' på att du inte, nu på studs, klarar av att härleda Einstein-Lorentz-transformationerna och förklara varför de är nödvändiga

Nä... skulle nog inte sätta emot. Hade du frågat mig för två år sen så hade jag rabblat upp hela härledningen, men man blir lätt mossig när man har annat att tänka på...
Citera
2003-11-10, 01:09
Bannlyst
hör av mig mer då jag läst på lite...

Men det där med tid, och min nedfrysning.
MIN tid stannas.
Om jag inte utgår ifrån hur jag uppfattar verkligheten, vad skall jag då utgå ifrån? Det enda jag kan vara helt säker på, det är att mitt medvetande existerar.
Citera
2003-11-10, 12:53
Medlem
Stockos avatar
Citat:
hör av mig mer då jag läst på lite...

Men det där med tid, och min nedfrysning.
MIN tid stannas.
Om jag inte utgår ifrån hur jag uppfattar verkligheten, vad skall jag då utgå ifrån? Det enda jag kan vara helt säker på, det är att mitt medvetande existerar.

Nej, din tid stannar inte, precis som tiden faktiskt inte går snabbare när man har roligt. Kolatomerna i din kropp har exakt samma halveringstid när du är fryst som dom har när du sitter på toan.

Det är korrekt att utgå från hur du uppfattar verkligheten, men du kan inte räkna med subjektiva saker som hur hjärnan uppfattar tiden utan måste se det rent fysiskt. När du fryser ner en klocka så saktas den inte ner (om den inte går sönder av kylan dvs.)
Citera
2003-11-10, 19:58
Bannlyst
Det är nog kanske du som måste se det mer filosofiskt....
MIN tid, dvs tiden som mitt egenjag uppfattar den. Stannas av helt.

Och med det fysikaliska, är inte materia som är totalt fryst, absoluta nollpunkten, helt stilla, de har väl ingen halveringstid? De står väl HELT stilla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in