(Varför namnbytet, förresten?)
Citat:
Ursprungligen postat av KejCi
Va? Vill du bara gläsa med din kunskap, eller känner du för att dela med dig lite?? Supersträngar, är inte det pyttesmå saker som kvarkar är uppbyggda utav? Hur skulle de kunna tillbringa fler dimensioner?
Oj

Nöjer du dig med förklaringen att strängteorin kräver fler än fyra dimensioner? För att förstå strängteori behöver du egentligen förstå kvantfältteori, men det finns några resurser du kan titta på:
Executive summary :-)
Kort introduktion, Brian Greene
Matematisk introduktion till supersträngteori
Citat:
Va, skulle man skapa en tidsslinga nu? Och då kunde man hoppa på den senare... Det verkar ju logiskt, men hur bygger man isåfall "rör" mellan olika tider???
Löser du det kommer knugen att ge dig en medalj i Blå Hallen om några år

Som sagt, jag håller ett öga på vad
Ron Mallet ägnar sig åt. Övriga teorier verkar mest gå ut på att skapa en Einstein-Rosen(-Podolsky)-brygga genom att använda ett Kerrhål.
(Kip Thorne vid Caltech spekulerar kring att plocka ett mikrohål ur kvantskummet, dela på det, peta i en tjugo-trettio solar i varje, accelerera det ena till närheten av c, bromsa det och rotera bägge tills de beter sig som Kerrhål. Föga förvånande är Thorne teoretisk fysiker..)
Citat:
Jorå, min tid saktas ned om jag fryses ned... Jag upplever ju inte tiden, och min kropp åldras bara mycket långsammt, det jag kanske uppfattar
som en nattsömn kanske i verkligheten är 100 år!
Du har inte läst speciellt mycket fysik? Din tid saktas inte inte inte ned för att du fryses ned -- det enda som saktas ned är hur tiden påverkar din kropp. Om du vore vid medvetande under nedfrysningen skulle din tidsuppfattning inte skilja sig från den hos någon bredvid dig.
Citat:
Men jag har också hört att om man närmar sig c så börjar ens massa öka med, hur fungerar isåfall detta? Ökas allt propotionerligt?
Det går att förklara på massor av sätt. En av de enklare: så länge vi accepterar c som en absolut hastighetsbarriär (jag vet hur slarvigt det där konstaterandet är, men det är ett greppbart koncept) måste massan öka med hastigheten, eftersom Ft=mv ("om du applicerar kraften F under tiden t på massan m kommer du att accelerera den till hastigheten v", enkelt uttryckt).
Mitt förslag är att du läser Greene och Hawking. Åtminstone Hawking går att hitta på DC, bägge är betydligt mer pedagogiska än jag.