2009-04-14, 00:00
Medlem
Tänkte lite på whiteflight och jag har börjat vantrivas p.g.a alla invandrare som hänger i innerstan, jag har aldrig råkat illa ut där jag bor och dom flesta gör tappra försök att se civiliserade ut.
Trots detta så skapar invandrarna en enorm vantrivsel och jag funderar seriöst på att flytta även fast jag aldrig råkat illa ut här.

Kommer invandringen skapa whitflight även om vi lyckas få ner deras kriminalitet till svensk nivå och varför i sådana fall?
Senast redigerad av Jecke 2009-04-14 kl. 12:51.
Citera
2009-04-14, 00:11
Medlem
Nej kriminalitet är egentligen inte alls orsaken til white flight. Visst bidrar misshandel, rån, våldtäkter, inbrott och cykelstöld till att vita drar öronen åt sig men i grunden är det inte så mycket kriminaliteten det handlar om.
Citera
2009-04-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Nej kriminalitet är egentligen inte alls orsaken til white flight. Visst bidrar misshandel, rån, våldtäkter, inbrott och cykelstöld till att vita drar öronen åt sig men i grunden är det inte så mycket kriminaliteten det handlar om.
Jag håller med, jag mötte nyligen ett gäng som jag tror var araber och även fast dom inte gjorde något så var deras attityd som att dom ägde trottoaren och deras mercedes förstärkte intrycket av dom alltid bar ghettot med sig vart dom än befann sig.

Edit, Grundproblemet som jag ser det är att man måste uppleva detta själv eftersom det utifrån lätt kan ses som om förutsättningarna är goda, jag själv skulle inte tro att jag vantrivdes med att dela livsutrymme med vissa folk om jag inte hade egen erfarenhet.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-04-14 kl. 00:39.
Citera
2009-04-14, 00:39
Medlem
Synvillans avatar
Va f-n är "whitflight"
Citera
2009-04-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synvillan
Va f-n är "whitflight"
När vita flyr från områden där andelen andra folkgrupper man inte trivs så bra med blivit för påtaglig, Södertälje är ett exempel.
Citera
2009-04-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synvillan
Va f-n är "whitflight"

http://en.wikipedia.org/wiki/White_flight

Citat:
White flight is a term for the demographic trend in which white people move away from suburbs or urban neighborhoods that are becoming racially desegregated to white suburbs and exurbs.[1][2][3] The phenomenon was first named in the United States, but has occurred in other countries as well.
Citera
2009-04-14, 01:27
Medlem
Invandrare känns ofta ganska hotfulla på något sätt även när de inte gör något, iaf nordafrikaner och araber. Det är på något sätt som om de är permanent redo för strid, man ser det i ögonen på dem. Aldrig riktigt avslappnade.

I rättvisans namn tycker jag att det är samma sak med många svenska WT och raggare/knuttar (vissa iaf). De sprider helt enkelt en obehaglig stämning med sig vart de än går. Hela deras värld tycks cirkulera kring hierarkier, status-symboler och potentiellt våld.
Citera
2009-04-14, 02:31
Medlem
Synvillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
När vita flyr från områden där andelen andra folkgrupper man inte trivs så bra med blivit för påtaglig, Södertälje är ett exempel.

Man lär sig något nytt varje dag
Citera
2009-04-14, 06:35
Medlem
Andra saker bidrar. Nedskräpning, tillgång till infrastruktur (badhus/lekplats/fritidsgård vandaliseras och måste stängas) och inte minst att skolorna tvingas dra ner takten tills inavlade kusingiftesbarn kan följa med.
Citera
2009-04-14, 09:04
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Även om kriminaliteten försvinner så är känslan av att sitta inträngd med främlingar underliggande. Det är ett annat folk, med andra gener, annan kultur och hela paketet. Samhörighetskänsla saknas totalt.

Detta gäller ju inte enbart svenskar utan är anledningen till att invandrargrupper själva söker sig till sina egna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
Invandrare känns ofta ganska hotfulla på något sätt även när de inte gör något, iaf nordafrikaner och araber. Det är på något sätt som om de är permanent redo för strid, man ser det i ögonen på dem. Aldrig riktigt avslappnade.

I rättvisans namn tycker jag att det är samma sak med många svenska WT och raggare/knuttar (vissa iaf). De sprider helt enkelt en obehaglig stämning med sig vart de än går. Hela deras värld tycks cirkulera kring hierarkier, status-symboler och potentiellt våld.

Araber och negrer är mycket speciella. Dessa känns inte ens som "människor" utan snarare som en slags hybrid. En blandning mellan människa och apa.

Andra kulturer kan kännas främmande, men just negrer och araber känns inte bara främmande, utan direkt omänskliga.
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2009-04-14 kl. 09:09.
Citera
2009-04-14, 09:33
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Jag håller med, jag mötte nyligen ett gäng som jag tror var araber och även fast dom inte gjorde något så var deras attityd som att dom ägde trottoaren och deras mercedes förstärkte intrycket av dom alltid bar ghettot med sig vart dom än befann sig.

Man kan ta en neger ur djungeln men aldrig djungeln ur en neger.
Citera
2009-04-14, 09:38
Avslutad
Citat:

I'm still here baby

Jag tänker inte lämna mitt Södertälje!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här