2009-04-13, 18:30
Medlem
Jabbexs avatar
Hej,

Jag har precis börjat använda mig av Ubuntu och skulle behöva lite hjälp, jag har googlat men jag hittar ingen guide som jag förstår riktigt.

Ni som kan kommer säkerligen bara skratta nu men jag behöver som sagt lite hjälp med openvpn i ubuntu.

Jag har kommit så långt att jag har installerat openvpn på ubuntu burken.

Men nu har det tagit stop, jag har en massa info som jag ska skriva in som jag har fått av min vpn leverantör...... men jag vet inte ens hur jag startar openvpn.

Det skulle vara helt underbart om någon här har tid att hjälpa mig göra detta

tack
Citera
2009-04-13, 19:17
Medlem
öppna nätverksanslutningar och kolla på vpn fliken. Lägg till och välj openvpn och mata in det du fått.
Citera
2009-04-13, 21:41
Medlem
Jabbexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
öppna nätverksanslutningar och kolla på vpn fliken. Lägg till och välj openvpn och mata in det du fått.

Tack, men jag kan inte göra något med vpn fliken......
Citera
2009-04-13, 23:38
Medlem
Finns det inte någon liten ruta att klicka på där det står "lås upp" eller liknande?
Att fippla med dom grejerna behöver du antagligen vara admin för att göra.
Citera
2009-04-14, 08:15
Medlem
http://file.cd/files/18306.png

när du är i vpn fliken, tryck på lägg till. Sen får du välja vilken typ av ansluting, sen får du mata in dina uppgifter.
Citera
2009-04-14, 11:25
Medlem
Alfaslangs avatar
TS har helt rätt, per default så är "Lägg till" skuggad i Network Manager. För att kunna lägga till OpenVPN-anslutningar så måste man installera paketet network-manager-openvpn

Jag vet inte hur mycket du hunnit kolla på Ubuntu, men den grafiska pakethanteraren hittar du under System -> Administration -> Synaptic Package Manager.
Senast redigerad av Alfaslang 2009-04-14 kl. 11:30.
Citera
2009-04-14, 15:55
Medlem
Jabbexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
TS har helt rätt, per default så är "Lägg till" skuggad i Network Manager. För att kunna lägga till OpenVPN-anslutningar så måste man installera paketet network-manager-openvpn

Jag vet inte hur mycket du hunnit kolla på Ubuntu, men den grafiska pakethanteraren hittar du under System -> Administration -> Synaptic Package Manager.

Tack alla för era svar

Men jag skulle behöva veta vilket grafiskt packet som jag ska dra hem för att få VPN fliken i network att fungera?

jag har en nedrans lista på olika packet men jag vet inte vilka jag ska ha.......
Om det finns någon som vet om man kan skriva något i terminalen för att bara dra hem just "det" paketet jag behöver.

EDIT: Jag har inte network-manager-pptp paketet i min lista..........
Senast redigerad av Jabbex 2009-04-14 kl. 16:26.
Citera
2009-04-14, 22:49
Medlem
Jabbexs avatar
Hej igen.....

Jag har nu lyckats installera network-manager-pptp....men

Nu vet jag inte hur jag får min openvpn att synas som en ikon, så att jag kan se om min vpn är connected.......
Citera
2009-04-14, 23:26
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbex
Hej igen.....

Jag har nu lyckats installera network-manager-pptp....men

Nu vet jag inte hur jag får min openvpn att synas som en ikon, så att jag kan se om min vpn är connected.......
PPTP och OpenVPN är olika.

Kod:
sudo apt-get install network-manager-openvpn
Sen bör du kunna konfigurera en OpenVPN-anslutning genom network manager.
Citera
2009-09-24, 19:35
Medlem
guide för openvpn, ivacy och ubuntu 9.04
http://howtoprivacy.softarn.com/?p=122
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in