2009-04-13, 11:50
Medlem
Thelovers avatar
Hejsan,

En nära kompis har fått en dator utav hans skola pga dyslexi.
Dator adminen har gjort begränsningar i datorn så att han inte kan installera program osv. ingen tillgång till kontrollpanel, den här datorn. Hur gör jag för att hjälpa honom? Det enda han kan göra är att sitta vid internet, skriva i word,
mm. Skulle man kanske lägga in en keylogger i bakgrunden som avlyssnar admins lösernord, tips på någon som finns grattis eller går att ´´låsa´´ upp`?

Tacksam för hjälp!
All hjälp är tacksam
Citera
2009-04-13, 11:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar om ämnet finns det gott om här på FB.

Men varför inte fråga skolans administratör om orsaken?

Det brukar alltid finnas ett skäl till en anpassad och angränsad datormiljö, framför allt inom skolväseendet.
Citera
2009-04-13, 12:03
Medlem
Thelovers avatar
Okej, jag ska kolla runt lite. Men tror inte att det finns ´´utan kontrollpanel´´? elr? Administratören känner jag sedan innan men det går inte få ut ur honom vad som fick honom att göra det. han säger: Det är inte jag som har gjort det,
jag har inte tid osv.
Citera
2009-04-13, 12:08
Medlem
epost72s avatar
Skälet från administratören är väl ganska uppenbart, han har inte lust att återställa datorn efter klåfingriga personer som installerar och ändrar på inställningar.

Med detta som skäl tänker inte jag heller hjälpa dig.
"Google is your friend"

Windows lösenord är som att låsa dörren och lämna nycklarna kvar i låset.

För en diskussion med admin och ange vilka program som ni vill ha installerade
Det handlar även om en licensfråga för skolan som är ägare till datorn.
Senast redigerad av epost72 2009-04-13 kl. 12:11.
Citera
2009-04-13, 12:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vi har på jobbet många datorer som saknar kontrollpanel, utforskaren, systemegenskaper, med mera.Vanligtvis så ligger det ljud, batteri, energi ikoner kvar på kontrollpanelen.Allting är angränsad och alla tjänster är inaktiva för alla utom administratören.

Man utför oftast denna operation på stora företag, skolor, universiteter, med mera.Allt för att förhindra " klåfingrar och nyfikenheten "

Att skolans administratör ska bevilja detta krävs nog mer än vänskap och kanelbullar till kaffet.

Oftast så ligger denna princip på högre nivå än den lokala administratören om du förstår vad jag menar.
Citera
2009-04-13, 12:12
Medlem
Thelovers avatar
okej, tack ändå jag förstår vad ni menar,
Ha en bra dag
Senast redigerad av Thelover 2009-04-13 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in