2018-04-20, 17:31
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Sökte två program för skojs skull och har nu sett att det står att mitt meritvärde är "15,5 av 22.5 möjliga" men problemet är att jag gick ut med ett poäng långt under 15,5, eller, är meritvärde och den poäng man får efter studenten olika saker?
När du skriver "gick ut" får jag känslan att du syftar på betyg. Har du tänkt på att räkna med meritpoäng?
Citera
2018-04-20, 17:35
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
När du skriver "gick ut" får jag känslan att du syftar på betyg. Har du tänkt på att räkna med meritpoäng?

Valde aldrig kurser som gav extra merit, och ja, betyg är det jag syftar på.
Citera
2018-04-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Valde aldrig kurser som gav extra merit, och ja, betyg är det jag syftar på.

Posta dina betyg så kanske vi kan hjälpa dig reda ut detta.
Citera
2018-04-20, 21:26
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Posta dina betyg så kanske vi kan hjälpa dig reda ut detta.

Rädd för att detta kan komma att outta mig då, kontaktar antagningsansvariga och kollar med dessa istället!

Edit: Till vem skickar man sådana complaints till egentligen? Tar Antagning.se hand om sådana frågor?
Senast redigerad av SU-35 2018-04-20 kl. 21:38.
Citera
2018-04-22, 11:21
Medlem
ErikTheReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Vi säger att 200 sökte till ett program hösten 2017. Och 41 var 1:a handssökande.
I år så sökte kanske 20 till, alltså 220. Och 1:a handssökande var 45.

Vad tror ni? Något man ska oroa sig över? Eller är det en rätt så vanlig förändring från år till år?

Sitter i samma båt, fast förstahandsvalet ökade från 55 till 80, där det finns 60 studieplatser totalt. Totalt sökte 360.

Visst är det nervöst att gå och tänka på varje dag? Varför behövs det typ 3 månader till antagningen? haha
Citera
2018-04-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikTheRed
Sitter i samma båt, fast förstahandsvalet ökade från 55 till 80, där det finns 60 studieplatser totalt. Totalt sökte 360.

Visst är det nervöst att gå och tänka på varje dag? Varför behövs det typ 3 månader till antagningen? haha

Tror att det är färre studieplatser till det jag sökte så det ser rätt så lika ut för oss två.

Väldigt nervöst. Nu var jag dock sent ute men vore väldigt drygt att behöva vänta en längre tid för att läsa på universitet.
Men jag håller tummarna för att vi kommer in på våra drömutbildningar.
Citera
2018-04-22, 14:36
Medlem
ErikTheReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Tror att det är färre studieplatser till det jag sökte så det ser rätt så lika ut för oss två.

Väldigt nervöst. Nu var jag dock sent ute men vore väldigt drygt att behöva vänta en längre tid för att läsa på universitet.
Men jag håller tummarna för att vi kommer in på våra drömutbildningar.

Håller tummarna för dig med! Kommer bli några jobbiga månader nu fram tills juli/augusti haha!

Vet inte hur det ser ut för dig, men förra året hade bara 55 sökt utbildningen som förstaval, på ca 330 totalt, och i år är det 80 på förstaval och ca 360 totalt. Hade jag sökt förra året hade jag kommit in, men mina betyg ligger verkligen precis på gränsen, så att det är fler som sökt det som förstaval är lite pirrigt.
Senast redigerad av ErikTheRed 2018-04-22 kl. 14:39.
Citera
2018-04-22, 20:23
Medlem
Jag har placerat Civilingenjör kemiteknik på första plats och ekonomi kandidat på andra plats. Jag kommer in på båda utbildningarna men har nu i efterhand insett att ekonomi kandidat är det jag vill plugga snarare än kemiteknik. Kan jag på något sätt ordna så att jag blir antagen till ekonomi kandidat istället för kemiteknik ex. genom att ta bort kemiteknik från min ansökan, tacka nej till kemiteknik i första urvalet och bli antagen till ekonomi kandidat i andra urvalet etc.?

Tack på förhand.
Citera
2018-04-22, 20:51
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyval
Jag har placerat Civilingenjör kemiteknik på första plats och ekonomi kandidat på andra plats. Jag kommer in på båda utbildningarna men har nu i efterhand insett att ekonomi kandidat är det jag vill plugga snarare än kemiteknik. Kan jag på något sätt ordna så att jag blir antagen till ekonomi kandidat istället för kemiteknik ex. genom att ta bort kemiteknik från min ansökan, tacka nej till kemiteknik i första urvalet och bli antagen till ekonomi kandidat i andra urvalet etc.?

Tack på förhand.
Stryk ansökan till kemiteknik genom att ta bort den från din lista. Kom ihåg att du nu (sedan anmälan stängdes) inte kan ändra fram och tillbaka utan om du stryker något är det slutgiltigt.
Citera
2018-04-24, 13:57
Bannlyst
Läser högskola nu. Har snart 100 hp. Men alla mina betyg på kurserna jag haft står inte med på akademiska meriter på antagning.se? Står bara med en kurs och ett seminarium. När uppdateras det?
Citera
2018-04-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Stryk ansökan till kemiteknik genom att ta bort den från din lista. Kom ihåg att du nu (sedan anmälan stängdes) inte kan ändra fram och tillbaka utan om du stryker något är det slutgiltigt.

Undrar lite samma sak, men om jag stryker min översta, det kommer inte påverka min chans att bli antagen till den som ligger under? Typ att jag hamnar längre ned i ordningen på något sätt när urvalet sker? För jag har exakt rätt poäng på högskoleprovet för att komma in, så kan ju ha otur att inte bli antagen på grund av det, vissa med det resultatet kanske inte blir antagna ju.
Citera
2018-04-24, 17:17
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurotrip
Undrar lite samma sak, men om jag stryker min översta, det kommer inte påverka min chans att bli antagen till den som ligger under?
Nej, du straffas inte för att du först sökte till något annat i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in