2017-12-08, 09:04
Medlem
Antagningsbeskedet är uppe nu!
Citera
2017-12-08, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Antagningsbeskedet är uppe nu!

För mig har det fortfarande inte kommit
Citera
2017-12-08, 13:58
Medlem
gulfns avatar
Reserv 370 till kandidatprogrammet i FEK på SU.

Normalt hade jag redan sagt tack och adjö till platsen. Men jämförde statistik med tidigare år, och ser att de har antagit nästan tre gånger så många i första ursvalsgruppen i år (135) mot tidigare 56 (förra året).

Tror ni det finns någon chans att komma in som reserv?
Citera
2017-12-08, 14:15
Bannlyst
Jag har två snabba frågor och jag vet att den antagligen blivit besvarad tidigare någon gång i tråden men jag är rätt stressad:

1. Om jag blivit reserv på mitt 1:a handsval men antagen till 2:a handsval, kan jag då tacka ja till 2:a handsvalet och ändå komma in på 1:a handsvalet om jag efter antagning 2 kommer in?

2. Sökande med resultat från högskoleprov (HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 8
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 48

Hur stor är chansen att komma in som reserv när man har plats 8?

MVH
Citera
2017-12-08, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketcock2000
Jag har två snabba frågor och jag vet att den antagligen blivit besvarad tidigare någon gång i tråden men jag är rätt stressad:

1. Om jag blivit reserv på mitt 1:a handsval men antagen till 2:a handsval, kan jag då tacka ja till 2:a handsvalet och ändå komma in på 1:a handsvalet om jag efter antagning 2 kommer in?

MVH

Jag vill tillägga, antalet reserver: 259

Förra året
Reserver: 234
Antagna av dessa: 32

Finns det hopp för mig?
Citera
2017-12-08, 15:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulfn
Reserv 370 till kandidatprogrammet i FEK på SU.

Normalt hade jag redan sagt tack och adjö till platsen. Men jämförde statistik med tidigare år, och ser att de har antagit nästan tre gånger så många i första ursvalsgruppen i år (135) mot tidigare 56 (förra året).

Tror ni det finns någon chans att komma in som reserv?

Nej.

Du är reserv 370 i BI-gruppen? Där har 136 blivit antagna. Alla antagna i gruppen behöver tacka nej till platserna i nästan tre vändor innan det blir din tur. Och då beaktar jag inte ens överintag.
Senast redigerad av ace_sec 2017-12-08 kl. 15:13.
Citera
2017-12-08, 15:07
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketcock2000

MVH

1. Ja. Tacka ja till 2:a-handsvalet. Du kommer fortfarande stå kvar som reserv på första valet. Kommer du in på ditt 1:a-handsval i urval 2 stryks ditt andrahandsval. Så tacka ja till att behålla reservplatsen på 1:a och ja till din plats på 2:a.

2. Plats 8 av 48 brukar generellt innebära att man i princip är inne. Men det beror mkt på vilket program och lärosäte det handlar om
Citera
2017-12-09, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
1. Ja. Tacka ja till 2:a-handsvalet. Du kommer fortfarande stå kvar som reserv på första valet. Kommer du in på ditt 1:a-handsval i urval 2 stryks ditt andrahandsval. Så tacka ja till att behålla reservplatsen på 1:a och ja till din plats på 2:a.

2. Plats 8 av 48 brukar generellt innebära att man i princip är inne. Men det beror mkt på vilket program och lärosäte det handlar om

Oj, jag som blandade ihop 2 trådar. Tack för ditt svar, tror jag ställde samma fråga i en liknande tråd alldeles nyss haha.

Men jag antar jag kan känna stort hopp att komma in då iaf med reservplats 8 av 48 ...
Citera
2017-12-09, 02:19
Medlem
Gerbaniss avatar
Varför är det omöjligt att ta bort gamla, irrelevanta ansökningar? Jag har redan sökt 20 kurser, men kom bara in på 10 poäng och nu har jag hittat några kurser jag kan komma in på som har öppet för sen anmälan, men kan inte söka dessa för att jag redan sökt 20 (varav 90 % är kurser det inte ens är möjligt för mig att komma in på). Bisarrt.
Senast redigerad av Gerbanis 2017-12-09 kl. 02:24.
Citera
2017-12-11, 21:03
Medlem
Nu är det som så att jag hade underkänt i ett ämne i gymnasiet, och då mitt betyg tydligen inte finns med i "nationella betygsbasen", så måste jag scanna in det på egen hand och skicka in. Jag undrar, om jag Photoshopar det här F:et jag hade i ett ämne till ett E, kommer det att upptäckas? Jag menar, vad är risken att de ringer till min gamla skola och kollar? Observera att det endast är ett enda betyg det är fråga om, så resterande betyg jag skickar in är alltså korrekta.
Citera
2017-12-13, 19:45
Medlem
Pope666s avatar
Efter att ha funderat och bland annat frågat runt här på Flashback så bestämde jag mig för att söka till fem st olika sjuksköterskeutbildningar med start vårterminen 2018.

Jag trodde inte själv att jag skulle komma in men var ändå nyfiken på hur långt ifrån jag skulle komma. Dagen med antagningsbesked kom och vilken reservplats hamnade jag på? Ingen alls, det stod att jag var struken på samtliga utbildningar för att jag saknade naturkunskap b.

Det är ren bullshit och jag skrev ett mail o frågade varför de påstådde det. Jag fick inget ordentligt svar annat än "vi kan inte se att du har den behörigheten" , ett svar på en mening.

Men jag är 100% att jag har alla behörigheter som krävs för ssk. Jag har det på papper här hemma och vad som är än mer konstigt är att jag tidigare i livet har pluggat på högskola då det har krävts "specialbehörighet", jag har t ex läst in matte b/matte 6 , historia A (förut var inte historia a obligatorisk) och d läste jag på kurser/program som krävde dessa extra behörigheter.

Så jag skickade ju in det för många år sedan och sedan sökt kurser/linjer när jag velat och det har aldrig varit ett problem. Nu när jag hittat en utbildning som skulle kunna ge mig ett jobb så blir jag nekad utan att ens få en chans.

Har skickat in kopior och ett brev till antagningen nu också men tvivlar på att det kommer ge någonting. Hur kan jag få upprättelse eller se till att det här inte sker mig igen? Tycker att de ska be mig om ursäkt och helst ge mig någon slags kompensation. Det här är Sverige så det lär jag knappast få. Men jätte frustrerande att bli nekad när jag vet att jag har rätt.

Vad bör jag göra?

kan det vara något annat som ligger bakom? Jag har haft "besvärliga" bekanta, men det ska ju inte påverka min chans att få läsa en utbildning (jag är inte straffad).

Hjälp mig Flashback!
Citera
2017-12-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Efter att ha funderat och bland annat frågat runt här på Flashback så bestämde jag mig för att söka till fem st olika sjuksköterskeutbildningar med start vårterminen 2018.

Jag trodde inte själv att jag skulle komma in men var ändå nyfiken på hur långt ifrån jag skulle komma. Dagen med antagningsbesked kom och vilken reservplats hamnade jag på? Ingen alls, det stod att jag var struken på samtliga utbildningar för att jag saknade naturkunskap b.

Det är ren bullshit och jag skrev ett mail o frågade varför de påstådde det. Jag fick inget ordentligt svar annat än "vi kan inte se att du har den behörigheten" , ett svar på en mening.

Men jag är 100% att jag har alla behörigheter som krävs för ssk. Jag har det på papper här hemma och vad som är än mer konstigt är att jag tidigare i livet har pluggat på högskola då det har krävts "specialbehörighet", jag har t ex läst in matte b/matte 6 , historia A (förut var inte historia a obligatorisk) och d läste jag på kurser/program som krävde dessa extra behörigheter.

Så jag skickade ju in det för många år sedan och sedan sökt kurser/linjer när jag velat och det har aldrig varit ett problem. Nu när jag hittat en utbildning som skulle kunna ge mig ett jobb så blir jag nekad utan att ens få en chans.

Har skickat in kopior och ett brev till antagningen nu också men tvivlar på att det kommer ge någonting. Hur kan jag få upprättelse eller se till att det här inte sker mig igen? Tycker att de ska be mig om ursäkt och helst ge mig någon slags kompensation. Det här är Sverige så det lär jag knappast få. Men jätte frustrerande att bli nekad när jag vet att jag har rätt.

Vad bör jag göra?

kan det vara något annat som ligger bakom? Jag har haft "besvärliga" bekanta, men det ska ju inte påverka min chans att få läsa en utbildning (jag är inte straffad).

Hjälp mig Flashback!

Ärligt talat? Antagning spammar ju sönder din mejlkorg i månader med uppmaningar om att kontrollera och dubbelkontrollera alla uppgifter. Samma sak framgår av deras förstasida... samma sak dyker upp på en enorm popup-ruta när du loggar in på Antagning. Uppenbarligen har du ignorerat samtliga av dessa påminnelser och uppmaningar. Det är DITT ansvar att säkerställa att alla uppgifter om dig stämmer - och all relevant information presenteras tydligt och strukturerat. Du får skylla dig själv till 110%. Gör om gör rätt - sök igen vid nästa antagningsperiod och komplettera med de uppgifter som krävs så att det blir rätt i god tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in