2017-07-13, 16:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Flertalet inlägg raderade för 0.03 eller för att de svarade på 0.03-inlägg. Ytterligare flertalet inlägg kommer att raderas efter en utförligare genomgång av inläggen i tråden. De flesta av dessa inlägg hör hemma i den här tråden: (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?. I fortsättningen kan eventuella felplaceringar av inlägg, som hör hemma där, i den här tråden komma att resultera i varningar. Vänligen håll er OnT.

/Mod.
Citera
2017-07-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Jag prioriterade rätt, jag ville bara anmärka på hur kasst systemet är, "tänk om jag ändrat mig i sommar" och helt enkelt vill gå mitt 7:e val nu när man kan se resultaten?

Att du är besviken över att inte systemet ser ut exakt som du vill istället för hur det faktiskt ser ut (och har sett ut hur länge som helst, vilket miljontals studenter har tjänat på under flera decennier) är inte samma sak som att det är "kasst". Men det är sånt man lär sig på universitetet; let's not get ahead of ourselves, och grattis till antagning!
Citera
2017-07-13, 17:36
Medlem
NirvanAs avatar
Är det bara jag som hatar AP-urvalsgruppen? Enbart ackumulerad poäng som räknas och inte betyg/kvalifikationer inom det specifika området... spelar ingen roll om du fick A i alla relevanta kurser... E i genus 15hp är lika mycket värt som te.x ett A i examensarbet på 15hp... jävla skämt är vad det är.

Vad tycker ni andra?
Citera
2017-07-13, 17:39
Medlem
Kom in på tränarprogrammet i dalarna och deras högskola, någon som har erfarenhet av liknande program?

Inte mitt första val, detta var mer ett val jag hade kunnat tänka mig att kanske plugga, och så kom jag in. Vet inte riktigt om jag vill eller inte. Det som mer lockar är att jag sticker från skiten jag är i just nu och träffar nytt folk och gör något nytt.

Erfarenhet vad man kan bli efteråt?

Tacksam för svar
Citera
2017-07-13, 22:40
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptendrumidrum
Kom in på tränarprogrammet i dalarna och deras högskola, någon som har erfarenhet av liknande program?

Inte mitt första val, detta var mer ett val jag hade kunnat tänka mig att kanske plugga, och så kom jag in. Vet inte riktigt om jag vill eller inte. Det som mer lockar är att jag sticker från skiten jag är i just nu och träffar nytt folk och gör något nytt.

Tacksam för svar

Om du är 20 år eller yngre och är införstådd med att det främst är som du nämner något du är intresserad av och att du "sticker från skiten och gör något nytt" - så visst kör på. Ur jobb och karriärssynpunkt skulle jag dock säga att utbildningen är helt värdelös. Vill du jobba inom någon specifik idrott så krävs det att du har utövat idrotten själv och då har du förmodligen redan en fot inne och ett bra kontaktnät. Då finns det ofta mer kortare och mer flexibla vidareutbildningar genom t.ex. sisu-idrottsutbildarna som är mer värdefulla.

Vill du jobba inom gym och fitnessindustrin så skulle jag säga att du tjänat både tid och pengar på att ta en klassisk PT licens och parallellt med PT arbetet går vidare genom t.ex. kortare högskolekurser och vidareutbildningar som många PT-organisationer har.
Det kommer krävas att du trivs som säljare och pushig personlighet. Det gäller att ta för sig inom denna bransch, det finns ingen utbildningen i världen som gör att kunderna kommer av sig själv.
Citera
2017-07-13, 22:55
Medlem
Blev antagen till programmet och en kurs till (150%), tackade ja, och nu ansökte två kurser till (sen anmällan), eftersom jag ska behöva poäng (hade programkurserna tidigare). Ska min hela ansökan tas på nytt? Eller har jag säker plats och eventuellt de extra kurserna? Kanske någon vet?
Citera
2017-07-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorka2012
Blev antagen till programmet och en kurs till (150%), tackade ja, och nu ansökte två kurser till (sen anmällan), eftersom jag ska behöva poäng (hade programkurserna tidigare). Ska min hela ansökan tas på nytt? Eller har jag säker plats och eventuellt de extra kurserna? Kanske någon vet?

Säker plats på det du antagits och tackat ja till + eventuellt de andra kurserna inom sen anmälan. Har själv gjort så ett antal ggr för att kunna komma in på mer än 150 %.
Citera
2017-07-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashcrowe
Säker plats på det du antagits och tackat ja till + eventuellt de andra kurserna inom sen anmälan. Har själv gjort så ett antal ggr för att kunna komma in på mer än 150 %.

Edit: först efter urval 2 gäller detta - annars blir de bara strukna då du redan kommit in på 150 %. Så vänta till den 3/8 med den sena anmälan (har du redan gjort den kan du ju bara gå in o radera dessa kurser, alternativt klicka på "ansök igen" efter urval 2). Så brukar jag göra. Då kan man komma in på i princip obegränsat med kurser.
Citera
2017-07-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashcrowe
Edit: först efter urval 2 gäller detta - annars blir de bara strukna då du redan kommit in på 150 %. Så vänta till den 3/8 med den sena anmälan (har du redan gjort den kan du ju bara gå in o radera dessa kurser, alternativt klicka på "ansök igen" efter urval 2). Så brukar jag göra. Då kan man komma in på i princip obegränsat med kurser.
Tack cacscrowe
Hade redan skickat de nya kurserna, försökte radera dem men det går inte, det står 'behörig' eller SEN ANMÄLAN ÄNNU EJ HANDLAGD bredvid. Så jag väntar nu.
Citera
2017-07-14, 09:58
Medlem
Plats 23 på en urvalsgrupp med 78 antagna. Är det en rimlig chans för att ta sig in? Hur fungerar det om jag står kvar i kön efter andra urval om det ens fungerar, och börjar studera på annat ställe så länge?

edit: omöjligt att veta. Läst lite trådar. Får leva i ovisshet i två veckor
Senast redigerad av Opgize 2017-07-14 kl. 10:08.
Citera
2017-07-14, 12:55
Medlem
Robertuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptendrumidrum

Tacksam för svar

Samma här! Vet inte vad man kan förvänta sig men vi får se i höst, samma sak här att det inte var mitt förstahandsval - men jag blev antagen så jag tänker att jag bara kör!
Citera
2017-07-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är det bara jag som hatar AP-urvalsgruppen? Enbart ackumulerad poäng som räknas och inte betyg/kvalifikationer inom det specifika området... spelar ingen roll om du fick A i alla relevanta kurser... E i genus 15hp är lika mycket värt som te.x ett A i examensarbet på 15hp... jävla skämt är vad det är.

Vad tycker ni andra?

Du ser det på helt fel sätt. Har man erfarenhet av universitetsstudier överlag har man ett enormt försprång över första-års-blajjarna som inte har en susning om hur saker funkar på uni (och är också ett par tusen snäpp smartare, oavsett vad man har läst). Det är också endast vissa specifika kurser som använder AP som urval, och de har allt som oftast specifika behörighetskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in