2015-08-06, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ysera
Intressant hur många det är som tackat nej till sina besked på KTH.

Industriell Ekonomi gick från 225 till 175.
Teknisk Fysik gick från 175 till 147.
Datateknik gick från 235 till 212.
Maskinteknik gick från 220 till 175.

Händer varje år, liknande mängd brukar hoppa av mottagningsveckorna vilket förklarar kths överintag
Citera
2015-08-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliasson
var 28e reserv och 20 blev antagna så jag hade typ uteslutit det valet även om det givetvis var dit jag ville från första början..
Men måste man betala studentlägenheten på den andra platsen för den första månaden eller går det att ordna på något sätt, vet ni möjligtvis?
Det är nog en uppsägningstid på ungefär 3 månader skulle jag tro (det vill säga att du måste betala full hyra under 3 månader). Men försök att hyra ut det på andra hand, då kommer du inte förlora mycket pengar.
Senast redigerad av Johnketo96 2015-08-06 kl. 14:28.
Citera
2015-08-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahammas17
Sökte Mekatronik på Chalmers. Kom som första reserv på HP efter urval 1 och nu efter andra står jag fortfarande som första reserv Vad tror ni? Kommer Chalmers ringa om det är någon som inte dyker upp eller ska jag åka till uppropet i alla fall?
Du skulle tyvärr ha sökt till fler ställen...
Citera
2015-08-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bahammas17
Sökte Mekatronik på Chalmers. Kom som första reserv på HP efter urval 1 och nu efter andra står jag fortfarande som första reserv Vad tror ni? Kommer Chalmers ringa om det är någon som inte dyker upp eller ska jag åka till uppropet i alla fall?

Varför skulle då gå till uppropet om du inte är antagen?, gå dit och se ut som ett fån eller vad är tanken egentligen?

Blir du antagen hör dom av sig; inte helt omöjligt att du blir antagen innan uppropet, men först då skall du pallra dig dit.

Har du något meddelande från chalmers angående reserv på antagning.se?

"När Chalmers kallar reserver görs det via de kontaktuppgifter sökande lämnar med sin anmälan på antagning.se"
Citera
2015-08-06, 14:05
Medlem
trattfans avatar
Ansökte till 2 olika distanskurser för JÖKen och blev antagen till båda. Hur gör jag nu? Ringer till någon och tackar nej eller?

Sedan är det någon skillnad på utbildningarna? Det är högskolan väst och umeå universitet.

Och jag kommer jobba under tiden. Vissa veckor kvällar, vissa kvällar dag. Är någon utav utbildningarna flexiblare än den andra?
Senast redigerad av trattfan 2015-08-06 kl. 14:15.
Citera
2015-08-06, 14:17
Medlem
Jag är på reservplats 1 efter andra urvalet på brandingenjör i Luleå.. Har man chans att komma in efter andra urvalet också?
Citera
2015-08-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingenking
Jag är på reservplats 1 efter andra urvalet på brandingenjör i Luleå.. Har man chans att komma in efter andra urvalet också?

Att det finns en chans tror jag absolut att det gör speciellt när du är första reserv. Måste finnas möjlighet att komma in efter andra urvalet också. Ligger själv femte reserv på det jag sökt, känner mig ganska körd tyvärr...
Citera
2015-08-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ysera
Intressant hur många det är som tackat nej till sina besked på KTH.

Industriell Ekonomi gick från 225 till 175.
Teknisk Fysik gick från 175 till 147.
Datateknik gick från 235 till 212.
Maskinteknik gick från 220 till 175.

Fast det där är ju normalt, att man tar in färre efter urval 2. Frågan är hur många platser det egentligen finns. Jag tror exempelvis inte att man har 147 platser på F, mer sannolikt är att det är 140 eller 145 och att man fått kvar fler än man trodde efter urval 1.

Ser man på exempelvis Datateknik så har vi exakt samma antagningspoäng från urval 1 och 2 vilket tyder på att det jag beskriver har inträffat.
Citera
2015-08-06, 15:28
Medlem
cobhc87s avatar
Efter urval 1 var jag reserv 69 av 180 i HP-gruppen.
Efter urval 2 är jag reserv 24 av 79 i HP-gruppen.

Antal antagna i HP gruppen: 24.

Finns det någon chans överhuvudtaget att jag kommer in?
Bortfallet brukar vara högt tidigare år, förmodligen för att folk väljer 2 eller 3-åriga program hellre än att gå detta som endast är 60 HP.

Vore inte hela världen då jag redan går ett program, men denna innehåller många kurser jag är väldigt intresserad av.

Vad tror ni?
Citera
2015-08-06, 15:32
Medlem
codemeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobhc87
Efter urval 1 var jag reserv 69 av 180 i HP-gruppen.
Efter urval 2 är jag reserv 24 av 79 i HP-gruppen.

Antal antagna i HP gruppen: 24.

Finns det någon chans överhuvudtaget att jag kommer in?
Bortfallet brukar vara högt tidigare år, förmodligen för att folk väljer 2 eller 3-åriga program hellre än att gå detta som endast är 60 HP.

Vore inte hela världen då jag redan går ett program, men denna innehåller många kurser jag är väldigt intresserad av.

Vad tror ni?

Jättesvårt att svara på, det beror helt på hur många som väljer att tacka nej, hur många som kommit in på annat program dom hellre vill gå på, osv.

Jag har faktiskt kommit in som reserv 36 efter andra urvalet en gång, dock några dagar efter terminens början. Håll koll på din mail dagligen 2 veckor efter utbildningen börjar.
Bara att hålla tummarna!
Citera
2015-08-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliasson
Hur är det möjligt. Jag hamnade på reserv på mitt förstaval och kom in på mitt andraval efter urval 1. Sen i urval 2 trodde jag att man skulle ha en valmöjlighet om man sedan kom in som reserv, dvs om jag ville ha mitt förstaval eller andraval. Men nu är jag struken från mitt andraval.
Jag har fixat studentlägenhet i den staden och fått mina första hyresavier och allt.
Vad gör jag nu?

"Blir du inte antagen till den sökta utbildningen i Göteborg får du säga upp bostaden med en veckas uppsägningstid (skicka skriftlig uppsägning och kopia på antagningsbeskedet). Denna regel gäller endast ett nytecknat hyresavtal, inte om du redan bor hos SGS Studentbostäder."
https://www.sgsstudentbostader.se/se/bo-hos-sgs/nar-du-flyttar-in

detta gäller i gbg. kanske funkar det på liknande sätt i din stad. Ring din hyresvärd med en gång så löser det sig.
Surt för dig när du var så inställd på ditt andraval..
Citera
2015-08-06, 15:58
Medlem
Vad innebär det när det inte finns några reserver i urval 2 om man har gjort en sen anmälan? Jag gjorde nämligen en Sen Anmälan och undrar således ifall detta är något positivt eller ej.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in