2012-06-20, 16:49
Medlem
Entalpi.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Ingår nån av det kurser du ska ha meritpoäng för där? För jag verkar inte ha fått 0.25 mp från svenska c (som var utökad).

Yes.

Jag har också G i två utökade kurser som krävs för behörighet, men dessa två kurser ska kunna "ersättas" bort eftersom jag har behörigheten från basår. Därmed ska jag kunna ta andra utökade kurser jag har MVG i istället för att höja mitt meritvärde.
Senast redigerad av Entalpi. 2012-06-20 kl. 16:52.
Citera
2012-06-20, 18:35
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entalpi.
Jag har just nu 19.60 i meritvärde (inkl. meritpoäng) enligt antagning.se.

När jag själv har räknat så har jag fått 18.45 i meritvärde exklusive meritpoäng. Med mina meritpoäng, 1.5 poäng, så bör jag hamna på 19.95.
Om du vill så kan du ju PM:a dina betyg så kör jag igenom det i Excel också ^^
Citera
2012-06-20, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sniler
Betygen har inte kommit in, när ska man börja bli orolig?

Samma här, skickade in de i måndags
Citera
2012-06-20, 22:30
Medlem
Toalettrulles avatar
Ifall man har kompletterat sina betyg så hamnar man i ''andrahandssorteringen'' vid ansökan. Man har en förminskad chans att komma in, i alla fall har jag förstått det så.

Men vad händer ifall man har läst upp ett betyg och primärt söker in med högskoleprov? Hamnar jag i andrahand då också eller hur ser det ut?

Situation:

Sista antagen elev till programemt hade 1.2 HP HT 2011. Jag själv har 1.4 HP, och i år är det lika många som har sökt i första hand som under 2011, så troligtvis så ökar inte antagningskravet.

Dock saknade jag en kurs för behörighet vilket jag har gjort särskild prövning för, klarat och kompletterat. Är det en ''garanterad'' antagning eller kan jag fortfarande bli utsållad?
Citera
2012-06-20, 23:15
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettrulle
Ifall man har kompletterat sina betyg så hamnar man i ''andrahandssorteringen'' vid ansökan. Man har en förminskad chans att komma in, i alla fall har jag förstått det så.

Men vad händer ifall man har läst upp ett betyg och primärt söker in med högskoleprov? Hamnar jag i andrahand då också eller hur ser det ut?

Situation:

Sista antagen elev till programemt hade 1.2 HP HT 2011. Jag själv har 1.4 HP, och i år är det lika många som har sökt i första hand som under 2011, så troligtvis så ökar inte antagningskravet.

Dock saknade jag en kurs för behörighet vilket jag har gjort särskild prövning för, klarat och kompletterat. Är det en ''garanterad'' antagning eller kan jag fortfarande bli utsållad?
Nej du hamnar inte i någon "andrasortering".

Med komplettering av betyg kan du mena två saker:

1) Du inkommer med kompletterande dokument till VHS senast 21 juni. Då är det ingen skillnad mot att betygen var inne tidigare.

2) Du läser upp betyg på komvux. Då hamnar du i urvalsgrupp BII istället för BI. Det är dock ingen andrasortering. Antalet personer som kommer in från grupperna är proportionellt, och de antas på samma grunder som de i BI. Dock är det ju så du självklart inte är ensam om att ha kompletterat betyg i gruppen...

Angående din andra fråga, så är det grönt ljus där med. Det finns bara en urvalsgrupp för högskoleprov (HP). Att du har kompletterat ett betyg påverkar endast behörigheten (du går från obehörig till behörig). Om det i år är 1.2 som krävs kommer du in på högskoleprovet.
Senast redigerad av d01sh 2012-06-20 kl. 23:17.
Citera
2012-06-20, 23:23
Medlem
Zahles avatar
Hittar ingen tråd som passar och vill inte starta en ny.

Jag har tänkt söka in till att lösa ekonomi till våren eller nästa höst.

Jag undrar om jag läser en kurs under våren som är med i ekonomie kandidat, och sedan påbörjar programmet. Kan jag då tillgodoräkna kursen jag redan läst, eller beror det mer från universitet till universitet?

Så att jag har färre kurser att studera när jag börjar heltid så att säga.
Citera
2012-06-20, 23:30
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Hittar ingen tråd som passar och vill inte starta en ny.

Jag har tänkt söka in till att lösa ekonomi till våren eller nästa höst.

Jag undrar om jag läser en kurs under våren som är med i ekonomie kandidat, och sedan påbörjar programmet. Kan jag då tillgodoräkna kursen jag redan läst, eller beror det mer från universitet till universitet?

Så att jag har färre kurser att studera när jag börjar heltid så att säga.
Ja, är det precis samma kurs så får du ju såklart ta med den i din examen. Det behövs inget tillgodoräknande då du kan inkludera den. Inga konstigheter - du behöver inte vara antagen på ett program för att sätta ihop en examen.
Citera
2012-06-21, 12:55
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Jag med. I Måndags. Står bara "Handläggning pågår"

Bör man vara orolig? Känns ju skönt att man inte är ensam iaf.
Citera
2012-06-21, 13:16
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniler
Betygen har inte kommit in, när ska man börja bli orolig?
Har du ringt och kollat och de har meddelat dig att betygen inte kommit in? Då ser det nog mörkt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Jag ringde nu. De sa att de fått in betygen och att allt var bra men att jag troligtvis inte kommer att se det på min sida förrän en-två veckor.

Så ring och kolla för att slippa tänka på skiten.
Citera
2012-06-21, 13:17
Medlem
Har letat information om detta men kunde inte hitta något. Om jag skulle tacka ja till en utbildning, och sen bli erbjuden jobb innan utbildningen startar. Vad händer om jag tar jobbet istället och inte dyker upp? Är det olagligt?
Citera
2012-06-21, 13:22
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Har letat information om detta men kunde inte hitta något. Om jag skulle tacka ja till en utbildning, och sen bli erbjuden jobb innan utbildningen startar. Vad händer om jag tar jobbet istället och inte dyker upp? Är det olagligt?
Du avregistreras från utbildningen. Nej!
Citera
2012-06-21, 13:37
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Om du inte dyker upp på uppropet går din plats till en reserv (såvida du har någon överenskommelse med relevant ansvarig på utbildningen). Dock är det ju såklart bäst att du meddelar lärosätet att du inte tänker dyka upp så fort du vet, så kan de i god tid meddela en reserv att denne får en plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in