Citat:
Ursprungligen postat av Toalettrulle
Ifall man har kompletterat sina betyg så hamnar man i ''andrahandssorteringen'' vid ansökan. Man har en förminskad chans att komma in, i alla fall har jag förstått det så.
Men vad händer ifall man har läst upp ett betyg och primärt söker in med högskoleprov? Hamnar jag i andrahand då också eller hur ser det ut?
Situation:
Sista antagen elev till programemt hade 1.2 HP HT 2011. Jag själv har 1.4 HP, och i år är det lika många som har sökt i första hand som under 2011, så troligtvis så ökar inte antagningskravet.
Dock saknade jag en kurs för behörighet vilket jag har gjort särskild prövning för, klarat och kompletterat. Är det en ''garanterad'' antagning eller kan jag fortfarande bli utsållad?
Nej du hamnar inte i någon "andrasortering".
Med komplettering av betyg kan du mena två saker:
1) Du inkommer med kompletterande dokument till VHS senast 21 juni. Då är det ingen skillnad mot att betygen var inne tidigare.
2) Du läser upp betyg på komvux. Då hamnar du i urvalsgrupp BII istället för BI. Det är dock ingen andrasortering. Antalet personer som kommer in från grupperna är proportionellt, och de antas på samma grunder som de i BI. Dock är det ju så du självklart inte är ensam om att ha kompletterat betyg i gruppen...
Angående din andra fråga, så är det grönt ljus där med. Det finns bara en urvalsgrupp för högskoleprov (HP). Att du har kompletterat ett betyg påverkar endast behörigheten (du går från obehörig till behörig). Om det i år är 1.2 som krävs kommer du in på högskoleprovet.