2011-07-25, 17:16
Medlem
Jag har kommit in på den utbildning jag sökte och även tackat ja för någon dag sedan. Nu när jag läser på under viktiga datum på studera.nu så står det såhär:

"29 april: Sista dag för att betala anmälningsavgift eller styrka avgiftsfrihet*"

Jag är svensk medborgare men har inte skickat in några papper på det som man skulle göra. Betyder det att jag nu har gjort bort mig och måste betala en avgift även fast jag är svensk medborgare?

Ska ringa till studera.nu imorgon och höra med dem men är tacksam ifall ni kan svara på det redan nu.
Citera
2011-07-25, 18:13
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valodja
Jag har kommit in på den utbildning jag sökte och även tackat ja för någon dag sedan. Nu när jag läser på under viktiga datum på studera.nu så står det såhär:

"29 april: Sista dag för att betala anmälningsavgift eller styrka avgiftsfrihet*"

Jag är svensk medborgare men har inte skickat in några papper på det som man skulle göra. Betyder det att jag nu har gjort bort mig och måste betala en avgift även fast jag är svensk medborgare?

Ska ringa till studera.nu imorgon och höra med dem men är tacksam ifall ni kan svara på det redan nu.

You're fucked!

Nä då, ingen fara. De har sett att du är svensk medborgare genom folkbokföringen. Hade du behövt betala men inte gjort det så hade din anmälan inte varit behandlad och du hade således inte kunnat vara antagen.
Citera
2011-07-25, 20:50
Medlem
slipperyBalloons avatar
Om jag blivit antagen på en linje och sedan gjort "Sen anmälan" till fyra stycken mer intressanta linjer, försvinner de jag precis sökt till om jag tackar ja till linjen jag redan är inne på? Någon med koll?
Citera
2011-07-25, 21:17
Medlem
Snoorks avatar
Finns väl ingen chans att jag kommer in på:

Mekatronikingenjör 3årig på¨Chalmers. Reverplats 17. Antal platser: 50 Inkl överintag: 73 Urvalsgrupp: Bl
Citera
2011-07-25, 22:28
Medlem
Snoorks avatar
Tänkte även passa på att fråga en sak jag funderat på.
Om en utbildning har, t.ex. 40 platser. Sedan är det inklusive överintag 50 platser. Jag står sedan som reserv 10. Vad innebär det? Hur många måste tacka nej för att jag ska bli antagen?
Citera
2011-07-26, 16:15
Medlem
SA-988

Res 4

Ant i UG
0

Har kommit in på annat skoj, men vad innebär detta rent konkret? Sen anmälan, men jag är jag nummer 988 på det? Fattar ej.
Citera
2011-07-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augustus-Hill
SA-988

Res 4

Ant i UG
0

Har kommit in på annat skoj, men vad innebär detta rent konkret? Sen anmälan, men jag är jag nummer 988 på det? Fattar ej.

Att tre är före dig i kön för att komma in. Du har således ganska goda chanser att komma in beroende på hur många som läser kursen/programmet.
Citera
2011-07-26, 17:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustus-Hill
SA-988

Res 4

Ant i UG
0

https://www.studera.nu/studera/575.html
Citera
2011-07-27, 16:24
Medlem
Blev 8 reserv på Chalmers Informationsteknikutbildning. Vad blir konsekvenserna om jag tar platsen, kommer in men INTE påbörjar studierna?
Citera
2011-07-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumvante
Att tre är före dig i kön för att komma in. Du har således ganska goda chanser att komma in beroende på hur många som läser kursen/programmet.
Nej det står 0 antagna i urvalsgruppen. Så förmodligen kommer ingen in via sen anmälan på programmet/kursen. Därför ser det mörkt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av m92s
Blev 8 reserv på Chalmers Informationsteknikutbildning. Vad blir konsekvenserna om jag tar platsen, kommer in men INTE påbörjar studierna?
Möjligtvis att det blir problem om du senare vill läsa samma program. Men det tror jag inte om du inte alls tänkt påbörja studierna. Du kan ju alltid kontakta dem och fråga.
Citera
2011-07-28, 12:59
Medlem
Hellles avatar
Jag blev satt som reserv på mitt första och andrahandsval, men förstår inte riktigt om jag har en chans att komma in eller inte.

UG-MV

A1-180
BI-18,44

Urval
Res 1
Res 22

Ant i UG
12
12

Vad betyder detta? Räcker det med att 1 person tackar nej bland de med högskolepoäng för att jag ska komma in eller måste 22 stycken tacka nej bland de med gymnasiebetyg för att jag ska få platsen?
Citera
2011-07-28, 15:26
Medlem
Qss avatar
En snabb fråga. Hur fungerar det med sen anmälan nu efter första urvalet? Kommer den att tas med i andra urvalet, eller är det upp till skolorna att besluta om den överhuvudtaget behandlas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in