2009-08-13, 15:54
Medlem
TheOtherss avatar
Jag kom in på mitt 3:e val, men blev 1:a reserv på mitt 2:a val. Känns att det finns ganska stor chans att det är en snubbe som kommer hoppa av så jag hoppas att jag kommer in där.

Men hur funkar det, tar skolan kontakt med mig om det är någon som inte är där på uppropet? Vore ju bra om man fick reda på om man kom in innan nollningen osv startar.
Citera
2009-08-13, 15:55
Bannlyst
Testar den här tråden utan att öppna en egen först.
Tänkte fråga er som har tidigare sökt och blivit antagna till mer än 100 %, hur ni har lagt upp grejerna?

Saken är den att jag i Lund sökte FEK B + Statistik 15 hp.
Nu fick jag precis veta att vi i FEK B kommer läsa breddningskurser i både marknadsföring och organisation parallellt första halvan av terminen (2x 7,5 hp). Nu blev det även så att statistiken på 15 hp löper under första halvan av terminen.

Så även om det "bara" är 150 % i ekonomi (vilket många brukar påpeka), undrar jag hur lätt/svårt det egentligen blir att läsa 3 kurser samtidigt. För det blir ju 3 eftersom man parallelt läser 2 i FEK:en och sedan extra i Statistik.

Jag var jävligt taggad och glad, samt såg fram emot att läsa dubbelt. Nu verkar det dock vara trippelt . Hur göra?
Citera
2009-08-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det funkar i de flesta fall.

Om kursen är max 15 hp så funkar det ju garanterat oavsett vilka lärosäten du sökt till.
Om kursen är på 30 hp och du söker den på samma lärosäte som programmet så kan lärosätet opponera sig mot att du vill gå 60 hp på en termin.
Om kursen är 30 hp på ett annat lärosäte än programmet så skiter de (med allra största sannolikhet) i din programantagning.

Jag tror du missförstod mig. Jag ska ingå bägge samtidigt. Jag ska antingen läsa kursen ELLER programmet!

Men, om jag söker kursen, avregistreras jag från programmet automatiskt?

Eller kan jag se om jag kommer in på kursen, och sen välja att antingen tacka ja till kursen, eller att köra på programmet som jag redan kommit in på?
Citera
2009-08-13, 17:13
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOthers
Jag kom in på mitt 3:e val, men blev 1:a reserv på mitt 2:a val. Känns att det finns ganska stor chans att det är en snubbe som kommer hoppa av så jag hoppas att jag kommer in där.

Men hur funkar det, tar skolan kontakt med mig om det är någon som inte är där på uppropet? Vore ju bra om man fick reda på om man kom in innan nollningen osv startar.

Om jag vore du skulle jag göra så här; Ring nollegeneralen och fråga om du får vara med på nollningen även om du missat att anmäla dig/inte fått papper eller valfri annan löjlig anledning sedan går du helt enkelt på nollningen. På uppropet måste du vara i vilket fall som helst.
Citera
2009-08-13, 17:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loova86
Jag tror du missförstod mig. Jag ska ingå bägge samtidigt. Jag ska antingen läsa kursen ELLER programmet!

Aaah, sorry!

Citat:
Men, om jag söker kursen, avregistreras jag från programmet automatiskt?

Nej.

Citat:
Eller kan jag se om jag kommer in på kursen, och sen välja att antingen tacka ja till kursen, eller att köra på programmet som jag redan kommit in på?

Ja.
Citera
2009-08-13, 17:38
Medlem
despots avatar
Hur viktiga är introduktionsveckorna?

trodde det skulle vara roliga aktiviteter för ettorna, men schemat på KTH ser ju ut att vara typ föreläsningar från 08-14 typ varje dag i två veckor eller såg att det var "sektionsaktiviteter" lite då och då, låter roligt

är det viktigt att gå på alla föreläsningar? eller är det lugnt att missa två dagar av introduktionsveckorna?
Citera
2009-08-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates

Ja.

Okej! Gör jag då bara en vanlig anmälan på studera.nu? Ingen "speciellt" som måste göras?
Citera
2009-08-13, 19:06
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Okej! Gör jag då bara en vanlig anmälan på studera.nu? Ingen "speciellt" som måste göras?

Nej, inget speciellt.

Alla lärosäten tar inte emot sena anmälningar via studera.nu, men eftersom lärosätet i fråga sagt åt dig att söka den vägen så är det bara att köra på.
Citera
2009-08-18, 01:35
Medlem
frosses avatar
Jag gjorde idag (eller ah, igår kl 23.50) ett antal sena anmälningar till lite utbildningar och kurser. Vad jag förstår så är dessa alltså inte fulla iom att man kunde göra sen anmälan, stämmer detta? När får man reda på om man kommit in eller inte?
Citera
2009-08-18, 03:34
Medlem
Jag har gjort en sen anmälan till ett par kurser som jag kollat upp om det finns lediga platser. Enligt antagningsstatistiken borde jag ha en väldigt god chans att komma in trots min sena anmälan. Vad jag är oroad över är varför min anmälan fortfarande inte har behandlats då kursstarten är om två veckor.

Jag är medveten om att dessa endast behandlas i mån av tid men jag var hyfsad säker på att det skulle gå. Har någon någon aning om hur stor chans man har att komma in om det faktiskt finns lediga platser? Det är Lunds universitet som jag sökt in till om det har någon större betydelse.

Tacksam för svar!
Citera
2009-08-18, 07:30
Medlem
Alegis avatar
Hur gör man en sen anmälan?

På studera.nu går det inte eftersom det fortfarande står att anmälningarna är stängda pga för sen anmälan, måste man maila respektive skola att man är intresserad? eller hur funkar det?
Citera
2009-08-18, 07:48
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Jag gjorde idag (eller ah, igår kl 23.50) ett antal sena anmälningar till lite utbildningar och kurser. Vad jag förstår så är dessa alltså inte fulla iom att man kunde göra sen anmälan, stämmer detta? När får man reda på om man kommit in eller inte?

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att det finns lediga platser bara för att en kurs är öppen för anmälan.
När du får svar beror på hur snabba de är på lärosätet, vilket i sin tur förstås beror på hur mycket sena anmälningar som görs till lärosätet ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in