• 1
  • 2
2009-04-13, 01:27
Medlem
Hoochies avatar
Hej!
Har en fråga, kanske onödigt och skapa en helt ny tråd ang. denna fråga men frågan lyder:

Om jag just ätit mat sen väntar ca 20min och tar mig en xanor/valfri bens. Får jag då mindre effekt av tabletten för att jag käka pillret endast 20min efter maten? dvs att maten inte hunnit smälta ner ordentligt och därmed blandas mitt piller med maten jag just åt?

Personal note:
Har för mig jag läste nånstans att om man äter mat och sen tar mediciner(piller). Så kan vissa substancer i dom pillrerna hamna i fel magsmälltnings-nånting och därför inte ge full effekt

Jag hoppas ni förstår min fråga. Sitter själv flöddrad när jag skriver detta.
Tack på förhand.
Citera
2009-04-13, 01:38
Medlem
Du får full effekt. Möjligen tar det lite längre tid innan det slår.
Citera
2009-04-13, 14:00
Medlem
Hoochies avatar
Ok, tack för det svaret.
Ingen annan som har några åsikter/tankar om detta?
Citera
2009-04-13, 14:07
Medlem
kingzyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoochie
Om jag just ätit mat sen väntar ca 20min och tar mig en xanor/valfri bens.

De är inte korstoleranta, så du är safe med den blandningen.
Citera
2009-04-13, 14:34
Medlem
Hoochies avatar
Så jag kan käka middag och ta en xanor till maten och fortfarande få samma effekt? Hade jag ingen aning om

tack för svaren!
Citera
2009-04-13, 15:42
Medlem
Tjohildas avatar
Jag tycker det är ett otroligt slöseri att ta godispiller efter maten, man slänger bort halva effekten. Man tar pillret, väntar tills det börjar verka, sen äter man.
Citera
2009-04-13, 15:59
Medlem
Detgarundans avatar
Lägg den under tungan och låt den smälta!
Citera
2009-04-13, 16:22
Medlem
Hoochies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag tycker det är ett otroligt slöseri att ta godispiller efter maten, man slänger bort halva effekten. Man tar pillret, väntar tills det börjar verka, sen äter man.

Så hur länge efter man ätit mat borde man vänta innan man käkar godis för att inte "slänga bort halva effekten"?
Citera
2009-04-13, 16:23
Medlem
Hoochies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detgarundan
Lägg den under tungan och låt den smälta!

Har försökt det sättet förut.. Tar för lång tid och smakar bara skit

Föredrar oralt intag.
Citera
2009-04-13, 19:07
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Mmmm... Vet inte hur det är med Benso, eftersom jag inte tar det... men Kodein är ju välkänt för att tappa effekt på matmage.

Däremot så funkar Kodein av någon anledning bättre (för mig iaf) om man tar dom TILL maten. Inte efter alltså, då är det kört... Jag har funderat på om det är så att Kodeinet pumpas ut snabbare när man tar det TILL maten eftersom magen då börjar arbeta. Har man redan ätit så kommer pillret ned försent liksom.

Man ska alltså vara fastnade helt och hållet... eller fastnande tills man tar Kodeinet. När jag gick på Kodein så brukade jag variera mig när det gäller det här, eftersom rusen blev lite olika. Ruset på fastande mage helt och hållet var inte lika intensivt men höll i sig längre.

Sedan är det ju olika för olika mediciner rent medicinskt också, vilket säkert i vissa fall är av betydelse när det gäller rus också. Vissa tabletter ska ju tas ihop med mat medan andra ska tas fastande.
Citera
2009-04-13, 20:11
Medlem
Hoochies avatar
Intressanta inlägg.

Jag lägger in en följdfråga dock: Hur lång tid tar det för magen att smälta mat?
Nu snackar vi om t.ex pasta+köttbullar, och inte sega entrecoér/andra "tunga" mat-produkter.
Citera
2009-04-13, 20:26
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:

För magens egen skull (*) så bör man äta innan pillertrilleri. Allt annat är myt.

Inte ens megadoser av xanax, mfl, räcker för magsäcken - som vill ha mer att mumsa på. Alla med hel- eller halvtaskiga magproblem tror jag vet vad jag försöker säga? (flöddrad just nu....)
Senast redigerad av Pinkskin 2009-04-13 kl. 20:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in