• 5
  • 6
2023-12-19, 15:36
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Har bott på gotland i 2 år snart och har inga planer på att flytta ännu.

Det enda negativa är väl att det tar tid att åka till fastlandet.
Samt alla jävla turister vissa tider på året, främst sommaren.

Annars känns det inte som man är på en ö då den är så stor.

Att färjan tar 2,5-3 h är det mest negativa du kan komma på med detta sjunkande skepp?
Citera
2023-12-19, 23:44
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Wincent
Nej finns inga utvecklingsmöjligheter här på Gotland. Men det finns gym, paddel och vokstugan för den sportiga. Bra utegym på norderstrand

Listar positiva och negativa med öjn:

-
Inga bostäder, inga jobb, villor i Visby är snordyra (åtminstone 5 millar), villor i byar någorlunda nära Visby är snordyra.. villor på vackra ställen längre ifrån stan här är snordyra. Minst 15 år i bostadskö för en 2:a vid Gotlandshem (kommunala bostadsbolaget som vill höja redan dyra hyror med 17 procent). Totalt värdelös bostadsmarknad.
Du kan hyra privat mellan 1 september och 15 juni. Sen får du tälta för här ska hyras ut till turister för 15 papp/ veckan.
- Visby innerstad är jättevackert men står nedsläckt på vintern då de söta små husen ägs av folk från fastlandet/ utlänningar (som kan punga ut 14-20 millar minst).

Död stad. Kulturdöd.

högs skatt i landet och pisslöner. Verkligen piss.
Mat är dyrt. Allt är dyrt.
Stan känns död.

- färjan är dyr. Även flyget

-du måste ha bil och körkort för att ta dig kors och tvärs

-turism på sommaren så bilkön till de vackra stränderna på Fårö gör att du får vänta minst en h bara för att komma ombord.. ibland finns inte parkering. Turismen är både bra och dålig.

-pinsamt tråkigt kulturliv.. teater kanske 2 föreställningar / år (länsteatern och Romateatern).. händer lite mer på sommaren med någon opera kanske, men konsten här är ett jävla skämt med vattniga raukakvareller.

-psykisk ohälsa vanligt på ön. Höga antal självmord, sjukskrivningar, medicinerade i jämförelse med andra orter. En och annan benzotorsk som springer mellan psyk och östercentrum.

Dålig arbetsmarknad. Finns jobb för sjuksyrror och undersköterskor (åldringsvården) och säsongsjobb för den som vill bränna ut sig juni-augusti och betala 10,000 i veckohyra.

Vet inte en endaste mysig och ”bra” krog eller café i Visby längre.

En del droger och missbruksproblem

Sällan bra livemusik

Positivt:
vackra miljöer.. havet.
Lugnt och relativt tryggt.
Gotlänningar är ofta varma, trevliga och sociala.
Finns ett bra sunkhak på (den döda och deppiga butiksgatan) Adelsgatan om man är sån.

Vad säger ni andra gotlänningar?

Du känns något negativ tror du vill skrämma bort oss andra bara, men tack för ditt inlägg. Jag vill flytta från Sthlm någon dag men finns såklart andra alternativ än Gotland. Jag såg villor/lägenheter för runt tre miljoner på Gotland.
Citera
2023-12-19, 23:52
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Du känns något negativ tror du vill skrämma bort oss andra bara, men tack för ditt inlägg. Jag vill flytta från Sthlm någon dag men finns såklart andra alternativ än Gotland. Jag såg villor/lägenheter för runt tre miljoner på Gotland.

Det handlar inte om att skrämma bort eller att va överdrivet negativ. Det ÄR riktigt svårt att få tag i bostad här oavsett om du vill hyra eller köpa. Jobb finns det få om också. Du kan kolla statistik på löner, hyror, kolla lediga jobb och prata med andra som bor här.
Det flesta tycker det är dyrt att leva här, att lönerna är låga och skatten hög.
Som sagt det fina med med öjn är stränderna, naturreservat, innerstan och folket här ifrån.
Tryggheten.
Citera
2023-12-20, 01:35
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Wincent
Det handlar inte om att skrämma bort eller att va överdrivet negativ. Det ÄR riktigt svårt att få tag i bostad här oavsett om du vill hyra eller köpa. Jobb finns det få om också. Du kan kolla statistik på löner, hyror, kolla lediga jobb och prata med andra som bor här.
Det flesta tycker det är dyrt att leva här, att lönerna är låga och skatten hög.
Som sagt det fina med med öjn är stränderna, naturreservat, innerstan och folket här ifrån.
Tryggheten.

Jobb får jag via polisen så det skulle jag inte oroa mig så mycket för. Ja hyresrätter verkar lika svårt som i Stockholm men köpa verkar finnas möjligheter, tre miljoner är som för en billig bostadsrätt i sthlm.
Citera
2023-12-20, 12:16
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Jobb får jag via polisen så det skulle jag inte oroa mig så mycket för. Ja hyresrätter verkar lika svårt som i Stockholm men köpa verkar finnas möjligheter, tre miljoner är som för en billig bostadsrätt i sthlm.

Lycka till!
Citera
2024-01-05, 19:44
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Gotland känns som kanske den mest romantiska delen av Sverige.

Finns det något att göra under vintern, jag gillar att träna, finns sats eller actic på ön?

Ska plugga till polis så tänkte man senare kunde bo på ön ( eventuellt), men vet inte om utvecklingsmöjligheterna på Gotland är lika stora som i Sthlm? Men verkar väldigt mysig ö.

Finns flera gym men denna är bäst anser jag:
https://gym1.com/
Citera
2025-05-09, 00:16
Medlem
Mokshas avatar
Har tittat närmare på Gotland och kötiden i den kommunala bostadskön.

Det är det värsta jag någonsin skådat.

Kötiden i Visby och andra mindre hålor är förhelsike lika långa som i Stockholm!

Exempel.

Visby – Myrstigen
9 192 kr • 79 m2
3 rum och kök

Högsta poäng: 6040

Visby – Ada Blocks gata
17 704 kr • 103 m2
5 rum och kök

Högsta poäng: 5437

Visby – Nygatan
8 485 kr • 79 m2
3 rum och kök

Högsta poäng: 9547

Visby – Bokbindargatan
6 408 kr • 61 m2
2 rum och kök

Högsta poäng: 7350

Kunde aldrig föreställa mig det här!

Hur ska ungdomarna och unga vuxna på Gotland kunna flytta hemifrån?

Någon får gärna kommentera bostadsmarknaden och den aktuella situationen på Gotland
Senast redigerad av Moksha 2025-05-09 kl. 00:18.
Citera
2025-05-10, 02:46
Medlem
Nu hänvisar du ju dock till de få lägenheter allmännyttan fortfarade äger i Visby där många har både sålts på senare år och rivits (pågående)
Kika utanför Visby så är du at samma bolag t.o.m GER dig extra lördagar om du flyttat dit...

Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Har tittat närmare på Gotland och kötiden i den kommunala bostadskön.

Det är det värsta jag någonsin skådat.

Kötiden i Visby och andra mindre hålor är förhelsike lika långa som i Stockholm!

Exempel.

Visby – Myrstigen
9 192 kr • 79 m2
3 rum och kök

Högsta poäng: 6040

Visby – Ada Blocks gata
17 704 kr • 103 m2
5 rum och kök

Högsta poäng: 5437

Visby – Nygatan
8 485 kr • 79 m2
3 rum och kök

Högsta poäng: 9547

Visby – Bokbindargatan
6 408 kr • 61 m2
2 rum och kök

Högsta poäng: 7350

Kunde aldrig föreställa mig det här!

Hur ska ungdomarna och unga vuxna på Gotland kunna flytta hemifrån?

Någon får gärna kommentera bostadsmarknaden och den aktuella situationen på Gotland
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in