• 1
  • 2
2009-04-12, 09:53
Medlem
Imass avatar
Nu äntligen, sitter och räknar ner dagarna till hundens kapning av kottarna. Den 16:e april förändras allt.
Från att,
1.Ha en hund som drar åt alla håll och kanter som en jojo.
2.Pissar 5 liter vid 29 olika träd.
3.Piper vid minsta syn av annan hund.
4.Alltid drar nosen i backen för att spåra upp gammal tikdoft.
5.Bitit helt seriöst sönder inredningen i bilen inte bara en gång utan två.
6.Inte kan vara hemma själv utan att spendera dagen på köksbordet för att glo ut i fönstret efter hundar.
7.Hunden tror att gäster kommer enkom för att dricka kaffe och avec med honom.
8.Hoppar på folk när han vill hälsa.
9.Kan inte ha honom ute, han slet sönder en stålvajer som var kopplad till en krok man borrat ner i jorden. Vajern var av. Hunden kunde liksom ha gjort debut med JAWS i Bond! Han biter av allt allt allt. Han vägrar sitta fastspänd och det är han som bestämmer hemma.

Nu har jag målat upp en bild av vad kasteringen hjälper emot.

Av dom här problemen vad brukar vara standard att försvinna.
Jag vill ha en lugn hund som går brevid mig utan att dra efter tikar och hans jävla pipande får en att krevera.

Vill heller inte göra mig av med honom, då jag anser att han är våran hund vårat ansvar.
Citera
2009-04-12, 10:42
Medlem
Ja du detta var besvärligt och har varit i din sits, doktorn ville dock inte kutta av något på hunden utan skrev ut p-piller,
jag får tyvärr göra ett inlägg här som kanske dock inte gäller dej och det är dominans för som det verkade i ditt inlägg likaså även i mitt fall så kräver en sån hundpersonlighet strama tyglar,

hunden skall veta sin plats och därmed punkt, stryk skall hunden aldrig ha utan det går att få pli ändå och bästa sättet är att anmäla sej till en hundkurs (gick en med min blandbastard och vi hade faktiskt kul både två ) även låna böcker på bibliotek och googla på hunddressyr.
Håller tummarna men tvivlar dock på tam hund efter kastrering.

Lycka till
Citera
2009-04-12, 10:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imas
Nu äntligen, sitter och räknar ner dagarna till hundens kapning av kottarna. Den 16:e april förändras allt.
Från att,
6.Inte kan vara hemma själv utan att spendera dagen på köksbordet för att glo ut i fönstret efter hundar.
9.Kan inte ha honom ute, han slet sönder en stålvajer som var kopplad till en krok man borrat ner i jorden. Vajern var av. Hunden kunde liksom ha gjort debut med JAWS i Bond! Han biter av allt allt allt. Han vägrar sitta fastspänd och det är han som bestämmer hemma.

Nu har jag målat upp en bild av vad kasteringen hjälper emot.

Av dom här problemen vad brukar vara standard att försvinna.
Jag vill ha en lugn hund som går brevid mig utan att dra efter tikar och hans jävla pipande får en att krevera.

Vill heller inte göra mig av med honom, då jag anser att han är våran hund vårat ansvar.

Min erfarenhet är att det som minskar är det som är starkt förknippat med könsdriften. Men hundar är ju individer, så det kan nog varierera kraftigt. En hund kanske gillar dina gäster för han tycker det är kul, medans en annan gillar dem för att en av gästerna har träffat en löptik för tre dagar sedan och doften ligger kvar.

Fetade de mest uppenbara men det innebär inte att tendenserna till de andra inte kommer minska. En kastrat kommer bli en hel del slöare, och är man riktigt slö, så orkar man inte gnaga stålvajer eler tugga inredning i samma omfattning.

Och han kommer bli lite knubbigare, så du får själv se till att dra hans slappröv runt bland de där 29 träden, så han får motion. Så det är ju inte ett recept för husse att slippa gå vovve.
Citera
2009-04-12, 11:59
Medlem
Imass avatar
Tjock har jag räknat med att han skall komma bli, hoppas lite på då att han inte orkar dra. Respekten där han vet var hans plats i hemmet är har jag fått honom att förstå. Dock är det bara hemma aldrig ute eller borta.
Vi har en halti som hjälper föga. Dock tror folk att han är en farlig och går omvägar vilket kan vara skönt i sig. Då slipper han bli så ivrig.
Och kaffebesöket får han gärna vara med på om han slutar vifta ner alla koppar. Börjar bli dyrt att köpa nya sofföverdrag . Det är inga problem men det är det här i början med när någon kommer blir han så förbannat stojsig och ser sig inte för klumpedunsen.
Fick tipset att köpa en sprayburk som sprutar ut tryckluft och använda när han blir vild, ett tag hade vi en hundbur han fick gå in och lägga sig i och lugna ner sig. funkade ett tag tills han bände upp skiten och kom ut ändå. Men har inte prövat burken ännu känner mig skeptiskt mot den.
Vi funderar på att söka hunddagisplats åt honom så han kan få den stimulansen via att träffa andra hundar och leka av sig när vi inte kan bistå det till honom så ofta, vi jobbar och har småbarn.
Vad kan man annars ge honom som stimulans? Han är en blandis på 50% hamiltonstövare 25 schäfer och 25 labb.
Citera
2009-04-12, 12:00
Medlem
Citat:

Känns igen från min hund när han var som värst. Vi hade flyttat till ett område som hade väldigt mycket hundar och då blev alla de hormonella beteenden verkligen pushade till sin spets så han uppvisade väl nästan alla ovanstående beteenden.

Så då vart det kastrering, han var helt enkelt för stressad och oresonlig. Går ju knappt att få kontakt med en hormonstinn hanne när de väl jagat upp sig på det viset.

Först och främst. Kastrering är ingen magisk "off" knapp. Det tar för det första ett antal veckor innan hormonnivåerna lägger sig, kan nog ta ett par månader innan man ser slutgiltigt resultat av själva kastreringen. I samband med detta så är det ju dock viktigt att jobba med de problembeteenden som han uppvisat och förmodligen till en viss del kommer fortsätta att uppvisa - kastrering tar "udden av" det dock och gör dem mer samarbetsvilliga.

Hur gammal är hunden och vad är det för ras?
Citera
2009-04-12, 12:25
Medlem
Imass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi

Hur gammal är hunden och vad är det för ras?

Han är 2,5 år och en blandis på stövare schäfer och labb.
Jag önskar att det var en magisk off-knapp. Men jag förstår att det tar ett tag innan det träder ikraft. Är det vanligt att det kan slå fel på dom att dom blir aggressiva?
Citera
2009-04-12, 12:56
Medlem
Citat:
Han är 2,5 år och en blandis på stövare schäfer och labb.
Jag önskar att det var en magisk off-knapp. Men jag förstår att det tar ett tag innan det träder ikraft. Är det vanligt att det kan slå fel på dom att dom blir aggressiva?

Jag har bara hört om en hund som påståtts blivit aggressiv av kastrering. Jag tror inte riktigt på det där dock, tror det isf är andra faktorer som spelar in i samband med det men jag kan ju ha fel.

Någonting man får vara uppmärksam på efter kastrering och som kan leda till aggressivitet/problem med andra hundar är att vissa (framförallt yngre hanhundar) kan få för sig att en kastrat är en tik och börja uppvakta. Det har hänt ett par gånger med min hund och det uppskattas verkligen inte - han vet ju att han är pojke.

Det jag tycker du ska jobba mest med är ledarskap och gå ut och träna hunden att gå fint osv i samband med kastreringen (när det läkt osv såklart), och även då på de andra problemen. Låter som du har en (som min) hund med dominanta tendenser (min bluffar dock, han är egentligen mesig) och på rasblandningen så skulle jag gissa att det är en energisk och driftig hund - men med mycket arbetsvilja. Så bara att köra på, så blir han nog hur bra somhelst.
Citera
2009-04-12, 12:58
Medlem
Psyko Dads avatar
Min hund blev så lugn & fin efter kastreringen.
Han slutade hetsa efter löptikar, vill inte mucka mot andra hanhundar mer.
han är mycket lugnare & det enda jag önskar är att jag hade kastrerat honom tidigare.
Citera
2009-04-12, 13:15
Medlem
Imass avatar
Han är för övrigt otroligt snäll. Går ihop med alla hundar. Han vill egentligen bara leka han är rätt valpig fortfarande.
Har bara varit med om att han gjort utfall en gång mot en annan hund. Fick känslan av att den hunden provocerade min. Då blev han arg och skällde till mot den då vi gick förbi.

Jag skall verkligen ta tag i att träna honom i tipsen jag fått
Citera
2009-04-12, 13:19
Medlem
freyas avatar
Att kastrera är långt ifrån någon garanti att merparten av de där problembeteendena avtar. Använd pengarna till att anlita en duktig och erfaren problemhundskonsulent/instruktör och jag kan lova att avkastningen blir bättre. Det kommer dock kräva en del jobb från din/er sida.

Redan nu bör du sluta att låta din hund lukta och markera hur, var och när den vill. Det är inte hunden som ska avgöra, utan flockledaren. Att låta den hålla på så är att be om en olidlig hanhund.
Citera
2009-04-12, 14:15
Medlem
Jag håller med ovanstående som tipsar om träning - kastrering är knappast fel men kommer inte att lösa alla problem!

Känns på din beskrivning som att hunden är understimulerad och därför behöver kanalisera sin energi på något vis, utan styrning från föraren blir det tyvärr gärna destuktiva beteenden.

Att använda nosen tycker jag är bästa sättet att aktivera hunden. Om man "bara" låter den springa genom t ex cykling blir den lätt mycket vältränad och pga detta extra uppskruvad, den kan i en del fall bli ändå mer "galen".

Att låta den använda nosen är skitlätt aktivering, ni har säkert någon hundmänniska i närheten som kan visa hur man lägger spår eller hur man kör sök??! Det i kombination med konsekventa regler vad den får /inte får göra torde ge er en "ny" hund.

Men visst - kastrering på en hund som inte ska gå i avel är bra, men tro inte att det löser problemen!

Du får gärna PM:a mig!
Citera
2009-04-12, 14:18
Medlem
Citat:
Tjock har jag räknat med att han skall komma bli, hoppas lite på då att han inte orkar dra. .

Dessa rader gav mig hicka. Inte vill du väl att hunden ska bli fet??? Det gör den säkert lugnare men en fet hund lever kortare och blir ofta sjuk - inte vill du väl det?????? En hund ska vara glad och pigg och lycklig, det innebär att den är frisk och god kondition.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in