• 1
  • 2
2009-04-11, 21:52
Medlem
svulles avatar
Någon som har erfarenhet av denna, ser fin ut.
Är den lika okrävande som Foobar?
Citera
2009-04-11, 21:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Någon som har erfarenhet av denna, ser fin ut.
Är den lika okrävande som Foobar?
Kräver mycket lite resurser precis som även Foobar dock ger inte "Media Player Classic" så mycket info om spåret man lyssnar på.
Citera
2009-04-11, 22:37
Medlem
Flytande_argots avatar
Vad tänkte du ha den till? Film eller musik? Jag brukade köra Media Player Classic när det gäller film fram till dess att någon rekommenderade VLC. Den funkade klockrent fram till en punkt. Upplevde den som buggig och nyckfull när man skulle köra playlists där filmformaten varierade. Nu kör jag BS Player Pro (TPB har den) .

När det gäller musik så har jag en tvärtom-upplevelse. Körde alltid min musik via Winamp. Men rätt som det var så började jag uppleva soundstutter på en stor del av mitt musikbibliotek. Bytte till Foobar och alla såna problem försvann..

Berätta gärna lite mer om läget du befinner dig i?
Citera
2009-04-11, 22:51
Medlem
Anteuss avatar
MPC-Home Cinema som är bundlat i K-Lite Codec Pack Standard kör jag med, funkar väldigt bra.
Citera
2009-04-11, 23:04
Bannlyst
Varför media player? VLC fungerar väl bäst till det mesta?
Citera
2009-04-12, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Varför media player? VLC fungerar väl bäst till det mesta?

VLC är en dålig spelare om man vill ha någon form av kontroll och kvalitet.

Oftast använder man Media Player Classic (Home Cinema) med t.ex. ffdshow som är samma kodbas som VLC (libvacodec).
Dock saknar VLC allt vad hårdvaruacceleration och annat godis.
VLC är ett försök att skapa en någorlunda spelare på många plattformar.
MPC är ett försök att skapa en jättebra spelare med hårdvarustöd etc för windows.

T.ex. du kan använda Geforce 7x, ati hd för att dekoda hd-material på grafikkortet. Det kan inte VLC, du kan använda gpu-filter (sharpen, denoise, levels osv). Det kan inte VLC.

Osv.
Svenssonspelaren är VLC, har man lite sämre dator eller vill ha kvalitet och kunna styra så är MPCHC + ffdshow ett givet val.
Citera
2009-06-10, 17:26
Medlem
Tänkte att jag kanske skulle ta o bumpa där här tråden istället för att göra en ny, så hoppas att jag får nå svar här

Tankade precis media player classic home cinema och trodde då att det var som vanliga MPC bara att de fanns en massa inbyggda codecs och däribland något som kunde läsa in undertexter, men det verkade det ju inte vara. Så jag undrar vad det är för skillnad på MPC och MPC HC?

Nu har jag raderat MPC HC och kör med det vanliga, tankade till FFDShow för att kunna se med undertexter och det funkade perfekt på en gång. Samma försök med MPC HC ledde inte till att jag kunde se nå undertexter (ialla fall utan att göra nå krångligt som jag inte vet hur man gör )

Så varför MPC HC och inte bara MPC!?!
Citera
2009-06-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yberturk
Så varför MPC HC och inte bara MPC!?!
För att MPC är ett nerlagt projekt sedan 2006, MPC-HC skapades för att fortsätta utvecklingen av programmet.

MPC-HC har således allt som MPC har plus nya funktioner och buggfixar.
Citera
2009-06-12, 13:19
Medlem
Jahaja, då vet jag. Verkar som att det räcker med det gamla för mig då!

tack
Citera
2009-06-13, 15:54
Medlem
Fortsätter min frågespalt här då och hoppas på svar.

Nu kör jag med vanliga MPC med ffdshow, har försökt ändra så att MPC är standardprogram för vissa filmfiler genom att använda vistas program för att ändra standardprogram. Det funkade tyvärr inte, så jag provade även att gå in på options i MPC och lägga till alla videofiltyper men så fort jag går ur options så är inget ikryssat längre och WMP används återigen som standardprogram för film...

Nån som har någon aning om hur man åtgärdar detta?!
Citera
2009-06-13, 16:07
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:

Nu kör jag med vanliga MPC med ffdshow, har försökt ändra så att MPC är standardprogram för vissa filmfiler genom att använda vistas program för att ändra standardprogram. Det funkade tyvärr inte, så jag provade även att gå in på options i MPC och lägga till alla videofiltyper men så fort jag går ur options så är inget ikryssat längre och WMP används återigen som standardprogram för film...

Testa att starta MPC med adminläge (högerklicka och väl kör som administrator)
Citera
2009-06-13, 16:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Förmodligen så finns det någon inställning på WMP som gör att WMP bevakar och återtar filassociationer. Den inställningen finns på winamp men då är det så att winamp återtar alla filassociationer så fort winamp startas/används.

Frågan är nu om det skulle hjälpa att i WMP bocka av alla filassociationer?
Värt ett försök kanske?
Starta WMP ->Verktyg ->Alternativ ->Flik "filtyper"

EDIT
Återkom med resultat, jag har ett sätt till att experimentera med filassociationer.
Senast redigerad av epost72 2009-06-13 kl. 16:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in