• 1
  • 2
2009-04-11, 20:45
Medlem
En liten fundering som kom på tal en vanlig lördagskväll är anledning till varför just det är denna kombination och placering på qwerty-tangentbord?

God kväll
Citera
2009-04-11, 20:47
Medlem
torrenttobbes avatar
Det fungerade bäst på tiden när man hade skrivmaskiner för att undvika att bokstäverna trasslade in sig.
Fan vilken luddig förklaring men jag visste verkligen inte hur jag skulle formulera mig
Citera
2009-04-11, 20:49
Medlem
Men det måste ha varit en speciell och bra tanke bakom uppsättning? Vet du något utförligare svar?
Citera
2009-04-11, 20:53
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Det fungerade bäst på tiden när man hade skrivmaskiner för att undvika att bokstäverna trasslade in sig.
Fan vilken luddig förklaring men jag visste verkligen inte hur jag skulle formulera mig

Japp. Sedan så är tangenterna uppradade så att de tangenter man använder mest ligger "närmast till hands", typ. Haha, bygger jag på ditt luddiga inlägg här nu?
Citera
2009-04-11, 20:59
Medlem
Tack för snabba svar men det är ingen redig toppenförklaring ännu
Citera
2009-04-11, 21:02
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

Det stämmer väl så förutom att du skriver knasigt.

Armarna på skrivmaskinen trasslade inte in sig med QWERTY varpå det användes, att det används på tangentbord är bara av gammal vana då det finns mer ergonomiska layouts som SVOROK och DVORAK nu, dessa är mer anpassade för vilka tangenter som används oftast.
Citera
2009-04-11, 21:04
Medlem
Herrtrosas avatar
Det tangentbord som vi i dag använder till datorn utvecklades ursprungligen till skrivmaskinen. Då de första mekaniska skrivmaskinerna kom ut i USA på 1860-talet, var bokstäverna placerade i alfabetisk ordning. Med detta system trasslade typarmarna ofta in sig i varandra och fastnade, när man försökte skriva snabbt. De många kollisionerna i maskineriet fick den amerikanske tidnings-redaktören Christopher Latham Sholes att flytta runt på tangenterna, så att de vanligast förkommande bokstavsparen inte längre satt bredvid varandra.

Resultatet blev QWERTY-tangent bordet, som är uppkallat efter ordningsföljden av de sex första tangenterna i översta bokstavsraden på tangentbordet. År 1874 sålde Sholes sin nyutvecklade skrivmaskin till vapenfabriken Remington, som massproducerade maskinen och därmed säkrade utbredningen av QWERTY-tangentbordet. Med detta system kunde man skriva snabbare och effektivare än med det gamla systemet, som hade tangenterna i alfabetisk ordningsföljd.

QWERTY-tangentbordet har hängt med sedan dess, även om det inte passar för dagens behov. Det finns bättre alternativ, bland annat Dvoraktangentbordet, som 1933 utvecklades av amerikanen August Dvorak. Detta har de mest använda bokstäverna på mittlinjen med konsonanter till höger och vokaler till vänster.

http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d...218&id=1470_10
Citera
2009-04-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Det stämmer väl så förutom att du skriver knasigt.

Armarna på skrivmaskinen trasslade inte in sig med QWERTY varpå det användes, att det används på tangentbord är bara av gammal vana då det finns mer ergonomiska layouts som SVOROK och DVORAK nu, dessa är mer anpassade för vilka tangenter som används oftast.

Men det måste ju fortfarande finnas en djupare tanke än att bara armarna trasslar ihop sig då det finns rätt många platser att sprida ut bokstäverna på! Finns ingen bra sitta att läsa på? Hittar inget efter lång google-sökning och därför jag vänder mig till det allvetande flashback
Citera
2009-04-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Det tangentbord som vi i dag använder till datorn utvecklades ursprungligen till skrivmaskinen. Då de första mekaniska skrivmaskinerna kom ut i USA på 1860-talet, var bokstäverna placerade i alfabetisk ordning. Med detta system trasslade typarmarna ofta in sig i varandra och fastnade, när man försökte skriva snabbt. De många kollisionerna i maskineriet fick den amerikanske tidnings-redaktören Christopher Latham Sholes att flytta runt på tangenterna, så att de vanligast förkommande bokstavsparen inte längre satt bredvid varandra.

Resultatet blev QWERTY-tangent bordet, som är uppkallat efter ordningsföljden av de sex första tangenterna i översta bokstavsraden på tangentbordet. År 1874 sålde Sholes sin nyutvecklade skrivmaskin till vapenfabriken Remington, som massproducerade maskinen och därmed säkrade utbredningen av QWERTY-tangentbordet. Med detta system kunde man skriva snabbare och effektivare än med det gamla systemet, som hade tangenterna i alfabetisk ordningsföljd.

QWERTY-tangentbordet har hängt med sedan dess, även om det inte passar för dagens behov. Det finns bättre alternativ, bland annat Dvoraktangentbordet, som 1933 utvecklades av amerikanen August Dvorak. Detta har de mest använda bokstäverna på mittlinjen med konsonanter till höger och vokaler till vänster.

http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d...218&id=1470_10

Tack så hjärtligt, nu kan jag återgå till ölen
Citera
2009-04-11, 21:07
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarp
Tack så hjärtligt, nu kan jag återgå till ölen

Haha, så lite! Då återgår jag till min flaska Absolut. Skål, broder!
Citera
2009-04-11, 21:08
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarp
Men det måste ju fortfarande finnas en djupare tanke än att bara armarna trasslar ihop sig då det finns rätt många platser att sprida ut bokstäverna på! Finns ingen bra sitta att läsa på? Hittar inget efter lång google-sökning och därför jag vänder mig till det allvetande flashback

Försök att bygga en gammal skrivmaskin och gör på ett annat sätt.
Citera
2009-04-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Haha, så lite! Då återgår jag till min flaska Absolut. Skål, broder!

Skål Nu är det fest
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in