Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har tyvärr glömt bort ovanstående inläggstips.
Ska ta itu med detta när investeringar i kok och bakbokslistan blivit lite mindre.
Har testbakat ur Jan Heds senaste
http://www.janhedh.com/surasota.htm
Min lilla åsikt är att denna boken är bättre än hans förra brödbok.
Men som i förra boken så blir degen lätt torr om man inte spiller på mera vätska.
Boken rekommenderas, trevliga bilder och en del snuskigt goda recept.
jag tror att svaret på att hedhs degar har mer mjöl i sig per liter vätska är att han lärt sig baka ute i Europa och har en hel del äldre recept... om jag förstått rätt så har vi idag i Sverige normalt en lösare (vekare) deg än man hade förr i Sverige och fortfarande har ute i Europa (och Europa, framförallt Frankrike, är såklart, för Hedh, platsen där man kan baka)
hedh är inte heller helig med att brödet skall vara exakt 98 grader när det är klart (såsom många andra är)... exempelvis franskbröd bakar han betydligt längre, och det ger faktiskt ett annat bröd)
men oavsett det så håller jag med, jag minskar mjölmängden i Hedhs recept
en liten varninng för Helene Johanssons brunkebergsbok (och hennes söta degar, eller vad kakboken nu heter).... hon har bra recept, men de är inte provbakade i hemmaugn ordentligt... temperaturerna kan vara fel och degarna är ibland för tunga för hemmamaskinen och hon ger (i princip) alltid samma tips på hur man ska blanda ihop degen hemma (inget fel på det, men folk som är vana vid sin maskin gör lite olika pga av vilken deg de har)