2009-04-11, 13:03
Medlem
C8H11Ns avatar
Hej! Jag råkade lämna ett oöppnat paket nötfärs jag köpte igår framme i vardagsrummet över natten och har därmed utstått en rumstempererad värme i 15 timmar.. Det har blivit en aning mörkare. Vågar man använda det eller är det bara att slänga?

Tack.
Citera
2009-04-11, 13:09
Medlem
katastrofalts avatar
Detta tas upp ofta. Och det enkla svaret är, lukta på det!
Citera
2009-04-11, 13:13
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Hej! Jag råkade lämna ett oöppnat paket nötfärs jag köpte igår framme i vardagsrummet över natten och har därmed utstått en rumstempererad värme i 15 timmar.. Det har blivit en aning mörkare. Vågar man använda det eller är det bara att slänga?

Tack.

Som sagt lukta på färsen, luktar det okej så tillaga något snarast det går inte reparera genom snabb nedkylning/nedfrysning
Citera
2009-04-11, 13:54
Medlem
MaymuneNs avatar
Jag skulle iallafall inte vågat!
Citera
2009-04-11, 14:00
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Jag skulle iallafall inte vågat!
Man måste chansa ibland här i livet...

Om det inte luktar illa så är det ingen fara tillaga ordentligt och återkom med resultatet i denna tråd.

Att bli lite taskig i kistan är ingen större fara. Det handlar ju inte om livsfara.
Citera
2009-04-11, 20:28
Medlem
StigAllans avatar
Hade ett köttfärspaket i frysen som blev utgånget, en sommardag traskade jag över till grannarna som hade hund för att det skulle bli hundmat.
Tyvärr var dom inte hemma så jag hängde färsen i kassen på dörrhandtaget.
Vet inte hur länge det hängde där men grannarna var hungriga och åt upp det och överlevde.
Tillagat är självklart.

Lukta.
Citera
2009-04-11, 22:01
Medlem
Lobengulas avatar
Instämmer med andra, lukta och bedöm själv om den verkar ok. Det är inte farligt att äta härsket kött om det tillagas genom stekning eller ugn. Visst kan man bli lite risig i kistan om det är dåligt men ofta handlar dålig mage inte om att man ätit dåligt kött, snarare om de två pavor vin som man kompletterade med
Citera
2009-04-11, 22:35
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Inte dyrt nog med nötfärs för att chansa...
Släng skiten, köp nytt
Citera
2009-04-12, 00:03
Medlem
Köttfärs är inte något som nödvändigtvis börjar lukta illa innan det blir oätligt. Jag skulle inte äta det och jag är inte direkt någon som får panik om datumet råkat gå ut på yoghurten.
Citera
2009-04-12, 00:12
Medlem
klybans avatar
Är paketet nära bäst-före-datumet och att du hade ute köttfärsen framme.
Och öppnat så hade det smarta vara att inte göra mat för för dig eller andra folk.

Oöppnat och bra marginal i bäst-före-datum, då kan du använda det utan att oroa dig.
Men stek ordentligt bara, så är det lugnt.
Det är först när kött är i syrefri miljö med kontaminering som det kan vara farligt.
= botulism kan skapas.
Botulism har extremt svårt att skapas i köttfärs i förpakningar som köttfärs packas.
Utan det är mest konserver som har skadas, men då dör man snabbt som attan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in