2010-12-11, 19:08
Medlem
Voldos avatar
Får känslan av att du inte har någon större kunskap inom musik? Inget illa menat. Ifall fallet är så bör du lära dig sångstruktur, något instrument och som någon annan sa - trummor! Lär dig om noter och tongångar. Taktkänsla kan vara bra att ha med sig också.

Och hur du ska skriva dina texter vet bara du. Fundera på vad du vill förmedla med låten och försök att få ner det på papper. När du har gjort det så måste du komponera musiken till texten, eller så gör du det under tiden du skriver texten. Det är väl lite av en smaksak antar jag?
Citera
2010-12-11, 19:31
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
För det första; Det finns inga sätt som är fel sätt att skriva en låt på. Det finns bara ditt sätt.

När jag skriver en låt så tänker jag inte så mycket egentligen, det bara kommer till mig så att säga.
Men det är bara vid sådana tillfällen som det funkar för mig att skriva en låt. Det blir bara askassa låtar när man krystar fram dom.

För det andra; Du har otroligt mycket att kolla upp när det kommer till musikproduktion osv.

Jag tvivlar på att det finns några bra musikprogram som är gratis. Det finns självklart gratisprogram, men med dom följer det oftast med max 2-3 loopar och that´s it.

Anywho, ett bra program för såväl nybörjare som professionella låtskrivare/producenter är Reason.
http://www.propellerheads.se/reason/

Det var det första programmet jag använde mig av, och det är ett otroligt lätt program att lära sig!

Jag tror att dom har en gratis demo-version på sin hemsida, så sväng in där och kolla!

Cheers!
Citera
2010-12-26, 16:13
Medlem
Hey man. Jag tycker du ska besöka www.whoa.nu där du kan lyssna, disskutera och ladda upp egna låtar texter/battles. Det är sveriges största hiphop-community.

Förövrigt tycker jag att du ska gå in på www.freebeats.se och ladda hem något "Beat" som går i en lagom snabb takt. Sen kan du försöka komma på ett ämne att skriva om. Jag tycker kärlek är enklast för det finns så mycket man kan säga om just kärlek.

Jag har gjort några egna låtar och här är min senaste som du kan kolla in, enkelt beat och enkelt text med kärlek som budskap. Gjorde den till min nuvarande flickvän och hon smälte som smör.

http://www.youtube.com/watch?v=ukkUmJVLpSQ

Jag brukar lyssna igenom ett beat ett antal gånger sen brukar det poppa upp en inledande rad i huvudet sen är det bara att köra på.
Så här lägger jag upp mina rader när jag skriver en text.

Jag tänkte spotta några rader om min situation idag (Rad nummer 1 som inleder)
jag andas och mår bra, jag är kär så jag är glad (glad) (Rad nummer 2 som rimmar ihop med 1)
Har varit ganska deppig den senaste tiden
men att tiden läker så japp det vet jag sannerligen
Det är bra nu, och det kan bara bli bättre
att förklara hur jag känner det är inte lätt men (men)
Om kärlek vore tid skulle jag ge dig en evighet
jag faller för dig och jag gillar dig mer och mer

Vet inte om jag är så bra på att förklara men jag försöker iaf

Förövrigt recordar jag med AdobeAudition 1.5 som är väldigt enklelt att lära sig, finns guider osv.

GL!
Citera
2011-01-19, 11:59
Medlem
Börja med en låttext och beat, tips?

Jag har funderat på att börja skapa låtar nu, har aldrig gjort det förut så jag funderar på hur man egentligen gör?

Först och främst vet jag inte om jag ska börja med låttexten eller med att hitta något beat? Vad bör jag göra först?
Genren kommer vara någon typ av rap, kommer ha (engelska) ord som rimmar.

Någon som kan ge mig tips/länkar som kan behövas? Om det finns någon bra PDF-bok om hur man skriver en låttext eller liknande?
T.ex http://www.rhymezone.com där man snabbt kan hitta ord som rimmar på engelska.
Citera
2011-01-19, 12:19
Medlem
ScarletPimps avatar
PDF-bok? Pfft.

http://www.youtube.com/watch?v=u31FO_4d9TY&ob=av2nl
Citera
2011-01-19, 13:55
Medlem
DiviCs avatar
Det finns ingen speciell ordning. Det ena går att göra efter det andra, eller samtidigt.

Lättast är väl att göra ett beat och sen hoppa på att försöka få en text som passar, eller skriva en text och sen försöka göra ett beat som passar efter det.

Skriva en låttext? Vad behöver du hjälp med egentligen? Först och främst så måste du ju ha någonting du vill säga, ett ämne, vad som helst. Efter det så är det bara tänka runt det ämnet och se vad som går att säga om det. Efter det är det bara skriva ihop det på ett rytmiskt sätt.
Citera
2011-01-19, 18:07
Medlem
Happ, okej.
Tänkte bara att det brukar finnas tips osv till allt möjligt, så varför inte till att skriva låttext osv.
Jag tycker det verkar vara svårt att skriva en låttext om man inte har ett beat att gå efter.. så kanske isåfall börjar med att söka ett beat.

Har någon tips på vart jag kan hitta bra beats? Inom rap/hiphop genren.
Soundclick är den enda sidan jag känner till, men finns ganska många beats som kostar och som har ljudstämplar/röster på sig så att det inte går att använda dom.
Citera
2011-01-23, 12:59
Medlem
Checka denna video då
http://www.youtube.com/watch?v=GXifYa1qTAM

Finns ju tips. Någon som har gratis saker att hämta? Tips osv, som detta.
Citera
2011-01-27, 09:51
Medlem
LilMcPhils avatar
Börja alltid med beatet, det är bästa att anpassa sin text efteråt, då får du mest flow. Om man skriver text och sen gör beatet är det svårare liksom..
Citera
2011-02-28, 02:12
Medlem
Skriva metal låt

Tjabba!

Jag har fått planer på att börja satsa på att börja i/starta ett metal band, enda felet är att jag tycks vara hjärndöd eller något men jag har ingen aning om hur man ska skriva texter, jag skrev p12 rapp låtar som liten vilket de flesta gjorde, var inte blyga.

Vilket jag inte hade något problem med, nu när det kommer till band då så tycker jag att det krävs lite mer poesi än ett par timmar framför datorn.

Som jag tänkt, rätta mig gärna om jag har fel men skriver man lyrik först av allt, sen pratar man med gitarristen och han får välja vad han vill spela till det, trummor bas och ja vad man nu har i bandet.

Eller hur gör man? Vad gör man först i början när man ska göra en ny låt med sitt band?
Citera
2011-02-28, 02:15
Medlem
Dreamerss avatar
Man kan nog göra vilket som, men jag brukar först hitta något komp på gitarr, därefter skriva till det.
Iofs så spelar jag inte metal men ändå.
Citera
2011-02-28, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamers
Man kan nog göra vilket som, men jag brukar först hitta något komp på gitarr, därefter skriva till det.
Iofs så spelar jag inte metal men ändå.
Kör du med några bandmedlemmar eller sitter du ensam med gitarren i dina låtar? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in