• 5
  • 6
2014-04-24, 10:03
Medlem
Musik är en rolig grej. Inte något som är en stor grej.
Sätt dig ner och plinka på nåt instrument och nynna lite till bara. Så föds en låt

man ska inte överanalysera så mycket: "Hur ska jag börja, hur går jag tillväga??".
Det är bara att spela på en sträng och nynna något i samma tonart.
Det enda som krävs är att du INTE är tondöv som fan

have fun!
Citera
2014-05-05, 01:36
Medlem
Toadmarkss avatar
Konsten att skriva en låttext

Jag har länge haft musik som ett av mina stora intressen. Jag spelar gitarr, förhållandevis bra. Jag sjunger hyfsat och jag anser musik påverka mitt sinne mer än alkohol. Jag kan vara jävligt kreativ inom både ord och bildskapande. Jag kan uttrycka mina känslor och tankar i vilken form som helst, där textform är en av de starkaste.

Det kommer gärna kvällar, då och då, när jag sitter och klinkar gitarr och känner att "Fan, jag vill skriva en låt". Vissa gånger går det inte alls. Andra gånger hinner jag skriva en drös verser innan jag inser att texterna låter framkrystade och innehållslösa. Produkten låter som en rip-off på den mest klassiska "I'm walking down the street"-linen man kan tänka sig. Det låter töntigt och inte direkt personligt. Något som inte allt stämmer överens med hur jag vanligtvis skriver, där ärligheten tränger genom.

Min fråga är alltså, hur fan gör man? Vad ska man tänka på. Hur strukturerar man "rim" och hur gör man för att skriva så fritt från tankarna det bara går?

Jag känner att jag behöver guidning.

Tack på förhand,
Citera
2014-05-05, 01:40
Medlem
ThisExiles avatar
Sånt kommer naturligt, musik byggs på känslor. Kreativitetens största fiende är att tänka. Tänker jag för mycket när jag gör en låt så tar det flera timmar......
Citera
2014-05-05, 02:06
Medlem
ojojros avatar
Är precis likadan som dig, det ända som står i vägen för mitt låtskrivande är att jag måste köpa en gitarr. Till svar på din fråga så får jag säga att jag har hört att man ska skriva texter baklänges. t.ex "but in the end i rise again" som du tänker, varför reser jag mig upp igen? "I'm drowning in my own emotions" aa det var ett ganska dåligt exempel haha, men har hört att det ska bli lättare på så vis. Lycka till!
Citera
2014-05-05, 02:10
Medlem
GanjahSmokes avatar
Spela mycket och kommer inte låttexterna automatiskt så använd droger som många av oss andra musiker.
Citera
2014-05-05, 03:11
Medlem
Zelogaths avatar
Vissa gör musik och text samtidigt, vissa gör det ena före det andra- själv så är det vanligast att jag gör en sak i taget då jag skriver mycket poesi.

Ibland får man feeling och kan skriva en hel låttext/dikt direkt, ibland får jag infall kring vissa ord eller meningar som jag då ser till att skriva upp så fort som möjligt.

Ibland fastnar man och då går det inte att krysta fram.
Då sparar jag det som pågående och kanske kollar till den efter någon dag eller två.

Som någon annan skrev, tänk inte så mycket utan använd känslorna.
Blir man emotionellt blockerad så har det bästa för mig varit att bara släppa det ett tag!
Citera
2014-05-05, 06:41
Medlem
Du ska berätta om någonting, berätta en historia som har hänt dig, en upplevelse, något som hänt någon annan som du har någonting med att göra, positivt(oftast dur/major), negativt(oftast moll/minor).

Det som ger sämst resultat är att skriva musik som du sedan sätter ord till som kanske inte alls riktigt hänger ihop, jämför ...And Justice for All med dom två senaste Metallica album, eller Fade to Black med en nyare låt.

Fade to Black med text:
https://www.youtube.com/watch?v=wpq7wn2YPYU

En av Metallicas starkaste texter, One, med text:
https://www.youtube.com/watch?v=aSNJ00iAZ7I
Citera
2014-05-05, 10:20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Skriv mycket. Ha alltid med dig en anteckningsbok där du kan skriva ner idéer som kommer när du gör något annat. Försöka att hitta på i stället för att skriva om dig själv. Försök att försätta dig i situationer, i fantasin, som triggar igång din berättarlust. Tänk dig att du är någon annan person, kanske osympatisk, och berätta ur vederbörandes perspektiv. Skaffa ett rimlexikon. Har Einar Odhners själv.

Jag tycker det är skittråkigt med alla dessa tonsatta dagboksanteckningar man får höra. De flesta människor är inte så intressanta. Hellre något helt påhittat.
Citera
2014-05-06, 00:03
Medlem
Toadmarkss avatar
Fin variation av tips och kommentarer, tack
Jag får försöka tänka i nya banor. Tänkte också investera lite tid i att analysera texter på låtar som jag verkligen gillar. Det är möjligt att det kan bringa lite klarhet
Citera
2014-05-06, 11:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toadmarks
Fin variation av tips och kommentarer, tack
Jag får försöka tänka i nya banor. Tänkte också investera lite tid i att analysera texter på låtar som jag verkligen gillar. Det är möjligt att det kan bringa lite klarhet

Det kan va en bra idé. Ett tips till; att som övning översätta texter från engelska till svenska. Det är viktigt att man håller igång hela tiden.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in