• 1
  • 2
2009-04-11, 00:45
Medlem
Planerade visningar som ställs in då objektet sålts blir allt vanligare. Hur tänker de som säljer och köper innan visning och hur går det till? Jag antar att säljaren tycker att det erbjudna priset är vad denne tror marknaden högst kan erbjuda. Hur tänker man som köpare och lägger bud på en lägenhet man inte besökt till ett pris som uppfattas som tillräckligt attraktivt för att inte låta marknaden ge sitt yttersta. Det är ett satans jävla otyg i alla fall.

Här är några färska exempel:
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/392054
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/392983
Citera
2009-04-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP
Planerade visningar som ställs in då objektet sålts blir allt vanligare. Hur tänker de som säljer och köper innan visning och hur går det till? Jag antar att säljaren tycker att det erbjudna priset är vad denne tror marknaden högst kan erbjuda. Hur tänker man som köpare och lägger bud på en lägenhet man inte besökt till ett pris som uppfattas som tillräckligt attraktivt för att inte låta marknaden ge sitt yttersta. Det är ett satans jävla otyg i alla fall.

Här är några färska exempel:
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/392054
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/392983

det kan ju hända att köparen har avtalat tid med mäklaren för en privat visning och efter denna lägger ett bud.

däremot hur säljaren accepterar det budet utan att låta mäklaren jobba vidare finner jag rätt så märkligt.
Citera
2009-04-11, 09:41
Medlem
Profossens avatar
Säljaren är fri att sälja till vem som helst innan kontrakt är skrivet. Jag var med om en villasäljning (min egen) där ett riktigt sänke till spekulant ville ha ut alla (menar alla) ritningar, intyg, certifikat etc. på kåken trots att den var 2 år gammal och hade 10 års produktionsgaranti. Jag ledsnade halvvägs när spekulanten ville ha in utbildningsbevis från kommunens kvalitetskontrollant, ville ha radonmätning (trävilla, eh?) samt vattenprover (kommunalt vatten..) Vi tog en person som låg något under i pris men som var vettig i huvudet istället. Gissa om krångelmannen blev arg? Gissa om det var njutbart att via mäklaren be honom leta vidare?

Har flera gånger köpt lägenheter som jag varit intresserad av genom att kontakta mäklaren innan visning och lagt ett vettigt bud. Med facit i handen har det blivit bra affärer både för mig och säljarna, säljarna slipper även "bjuda 100K under utpris"-tomtarna och får en snabb och trygg affär.

Om man ser en lägenhet som är intressant så har man alltid möjlighet att be att få se den tidigare ("för att man ska bort") och eftersom friska personer vet exakt hur mycket man vill betala för den, så är det ju bara att buda på ("Jag bjuder xxx kr om köparna inte har visning utan skriver i morgon"), sedan får säljaren avgöra. Har svårt att förstå vad som ska vara negativt med det? Detsamma gäller ju as som ringer och ska "hålla" prylar på Blocket etc, först till kvarn för h-e!

Det var lite "hur går det till" och "varför". Vänta nu inte för länge på nästa objekt, kolla upp saker innan - den som vet mest gör bästa affären!

Lycka till!

*edit* naturligtvis bjuder man inte på en lägenhet som man inte sett innan *edit*
Senast redigerad av Profossen 2009-04-11 kl. 09:45.
Citera
2009-04-11, 10:07
Medlem
Snurrens avatar
Numera händer det ofta att en lägenhet utannonseras flera gånger, kan det inte varit så i detta fall? Så har de stora mäklarfirmorna ofta ett register över intresserade köpare som de kontaktar.

Man får heller inte glömma att man som säljare bestämmer vem som ska köpa ens lägenhet eller hus. För vissa är det viktigt att köparna "känns rätt". Man vill kanske inte överlåta sitt livsverk till någon som känns besvärlig eller snobbig. Jag råkade ut för det när vi skulle byta lägenhet. Vi hade en fanstastiskt fin etagelägenhet som vi älskade. En skrävlande snobbfamilj ville ha den och de raljerade redan när vi tittade på deras lägenhet om vissa tapeter och inredning... ... hm som det såg ut hemma hos oss.

Slutet gott allting gott, vi bytte med ett jättetrevlig par och bytet gick på bästa sätt och vi är alla oerhört nöjda med att ha bytt med varandra.

Om jag hade ägt ett hus och lagt min själ i trädgården skulle jag inte vilja att ett "modernt" par kommer in och river upp hela tomten för att införa modern trädgårdsdesign. Kalla mig gärna knäpp.
Citera
2009-04-11, 11:44
Medlem
re

Det är alltid lika roligt när mäklare säger "Vi har flera intresserade budgivare som vill buda" när budgivningen gått dåligt och högsta bud inte godtars.

Finns det bra spekulanter kontaktas dom väl ändå innan

Eller finns det en hemlig "Aklass" som åker runt och köper lägenheter till överpris för att det är kul?
Citera
2009-04-11, 12:53
Medlem
Hur faan kan du får för dig att de inte sett lägenheten?

Det som händer är att det är en förhandsvisning som går till folk i spekulantregistret.

Men ja, det verkar vara ren idioti att sälja på förhandsvisningen om man inte har snorkoll på marknaden vilket gemene mongo självklart inte har.
Citera
2009-04-11, 19:31
Medlem
Jag fattar hur marknaden fungerar och att man som spekulant inte har någon rätt att ställa krav, men fenomenet är jävligt irriterande; att jag måste jag hålla på att boka förhandsvisningar på objekt jag är intresserad av. (Bor i bostadsrätt nu och det är inte den första). Jag tror det är säljaren som förlorar på det när rädslan för en misslyckad budgivning gör att vissa pressas att acceptera ett skapligt förhandsbud.
Citera
2009-04-11, 21:33
Medlem
Profossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP
Jag fattar hur marknaden fungerar och att man som spekulant inte har någon rätt att ställa krav, men fenomenet är jävligt irriterande; att jag måste jag hålla på att boka förhandsvisningar på objekt jag är intresserad av. (Bor i bostadsrätt nu och det är inte den första). Jag tror det är säljaren som förlorar på det när rädslan för en misslyckad budgivning gör att vissa pressas att acceptera ett skapligt förhandsbud.

Ja, och hur ser du det som ett problem för dig som köpare?
Citera
2009-04-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profossen
Ja, och hur ser du det som ett problem för dig som köpare?

Jag måste sitta på hemnet och uppdatera hela tiden för att när det dyker upp ett intressant objekt slänga mig på telefonen för att boka förhandsvisning och sedan bullshita och pressa säljaren till att sälja innan visningen...
Citera
2009-04-11, 22:18
Medlem
Profossens avatar
Fast, om du spar in en rejäl slant så kanske det kan vara värt det?

Ex: Du vill ha en 2:a i Stockholm

Utpris: 1.750.000

Ringa mäklaren och be om förhandsvisning: 10 minuter max

Åka och titta i förväg: 1h?

Räkna ut ditt "maxpris": 10 minuter?

Lägga fast bud på exv. 1.900.000: 5 minuter?

Uppskattat försäljningpris om visning: 2.100.000

Du "sparar": 200.000:- på 85 minuters "arbete" exklusive Hemnetbevakande.

Nu säger vi att du kollar mycket på Hemnet. Det är ju egentligen ett kärt nöje, men för just dig så suger Hemnet. Hemnet är ditt Ullared... Hur kan du tänka då för att bli glad igen?

Jo:
Om du tittar på Hemnet i 100 timmar innan du har hittat och köpt din lägenhet (exv. i 100 dagar, en timme/dag) och du uppskattar att förtjänsten jämfört med budsituation fortfarande är 200k så har du alltså "tjänat" 2000:-/Hemnet-timme i insparad kostnad (1976 kr med de 85 minutrarna du lade ner på köpet)...

Fråga nu dig själv: Tjänar jag 1976:- rent i timmen på mitt vanliga jobb? Har jag råd att inte ta ett skott på en lägenhet som jag gärna vill ha och är det egentligen så jobbigt att be om en förhandsvisning?

Om svaren fortfarande är "ja" på de sista två frågorna, så lev med problemet, stå i kö, buda och hoppas på en dålig budgivning istället för att själv ta kontrollen.

Om svaret är "ja" på första frågan så är det fan inte synd om dig alls
Citera
2009-04-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profossen

Jag jobbar natt och sover därför på dagen och kan inte hänga på Hemnet då. Men med ditt resonemang tjänar jag förvisso på att säga upp mig för att sitta där på heltid. Eller jag kanske anställer någon som kollar åt mig...
Citera
2009-04-11, 22:34
Medlem
Profossens avatar
Du ser, du ser...

Lycka till med fyndandet och kom ihåg: Det är surt att behöva leta runt, men änu surare att behöva sälja och inte veta vad man får ut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in