• 1
  • 2
2009-04-11, 00:12
Medlem
MeMajks avatar
Bror ska alltså köpa jakthund. Nu hörde jag att den rasen som han ska köpa är tokiga och kan vara väldigt svåra att ha som familjehundar.
Är det någon som har erfarenhet av rasen?
Det finns tre barn i familjen. Hörde i dag av en kollega att rasen Tysk jakt terrier i regel är ganska svårhanterliga och absolut inte lämpar sig varken som barn hund eller förstagångshund.
Tacksam för alla tips.
Citera
2009-04-11, 05:00
Medlem
freddudes avatar
Känner en person som har en tysk jaktterrier som är väldigt nyfiken och trevlig och i denna familj så finns de en son på 5 år och de har inte vart några problem med det dock så har den en lite tendens att vara envis men den kanske inte är direkt den bästa rasen att ha som familjehund, den är ju inte till för den som "jagar ibland" utan för den aktiva och hundvane jägaren. Men men beror väll lite på individ till individ och från blodslinje till blodslinje så de gäller ju att börja fostra den direkt o vara tydlig.

Jag är inte direkt nån expert runt tysk jaktterrier men det är den uppfattningen jag har fått om rasen och hört om den. Mycket möjligt att min uppfattning om rasen är rent åt helvete. Sen är det ju klart man kan höra olika historier från personer till personer om rasen, men det är en riktigt bra jakt hund iaf!

Sök runt lite på Google o kolla vad folk säger där på olika sidor, ta kontakt med en kennel o hör med dom.

Men men får hoppas ja va till nån hjälp
Citera
2009-04-11, 08:05
Medlem
Fettsprutans avatar
Jag har TJT...

... eller Tysk Jakt Terrier.

Och är det något som det absolut inte är några problem med, så är det barn.
Förövrigt inga konstigheter i samvaron med människor, andra hundar, tamboskap eller hästar.
Det som inte går så bra med min är katter !

TJT är dock 110% jakthund, så en grundlig lydnadsträning, och möjlighet att vara ute på jakt är ett måste.

Sök på Husses Kennel. Ska se om jag hittar någon länk....
Annars finns en rasklubb som har massor av kunskap.

http://www.tjtk.se/
http://www.tyskjaktterrier.se
http://husses.cybersite.se/

Lycka till!
Senast redigerad av Fettsprutan 2009-04-11 kl. 08:18. Anledning: Länkar.
Citera
2009-04-12, 00:17
Bannlyst
gryt

Har växt upp med ett antal så kallade grythundar och har varit i kontakt med den här rasen en massa gånger. Helmysig hund men har en tendens att blir rent av för jävla inne i jakten och riktigt aggressiva mot "bytet" så som redan nämnt, Det gäller att ha en sju helvetes disciplin från början
Citera
2009-04-12, 14:25
Medlem
Ska han använda hunden som jakthund - skitbra hund! Men ska den vara familjehund i första hand avråder jag. Åtminstone finns det "bättre" terriers att välja bland, även om alla har terriertemperament och kan vara (oftast) skitjobbiga första året.

Jag har jack russellterriers och rekommenderar ingen att köpa den bara för att ha att gulla med i soffan. Jo, de är fantastiska familjehundar men måste också få kanalisera sin energi på vettigt sätt, annars blir de gärna skälliga, jagar allt från cyklister till bilar, kan få för sig att ta "död" på allt från soffor till mattor.

Det finns flera hundra raser att välja på så det finns raser som passar alla.
Citera
2009-04-12, 20:07
Medlem
Fettsprutans avatar
TJT är som sagt jakthund ut i klospetsarna, rasen har för sin storlek en enorm jakt/arbets lust.
Detta behöver den absolut få utlopp för, och jag är rätt övertygad om att ingen seriös uppfödare säljer en TJT-valp till någon som inte jagar.

Tyskterriern, liksom dom flesta andra terrierraser har otroligt lätt att "varva upp" ("övervarva" ).
Min erfarenhet är att att den behöver en lugn och fast uppfostran, spårträning första året, men inte släppas på jakt förrän vid ca 1,5 års ålder.

Jag är rent allmänt tveksam till hundar (oavsett ras) och små barn.
I detta fallet 3 syskon i okänd ålder? + en ev. TJT valp...
Det kommer ställa stora krav på föräldrarna/hundägarna, helt klart.
Men att Tyskjaktterrier skulle vara svårare än andra raser i förhållande till barn, det är rent trams!
Citera
2009-04-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
.... jag är rätt övertygad om att ingen seriös uppfödare säljer en TJT-valp till någon som inte jagar.

Tror (och hoppas) inte jag heller.
Citera
2009-04-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu hörde jag att den rasen som han ska köpa är tokiga och kan vara väldigt svåra att ha som familjehundar..

"Tokiga" är kanske fel ord, men det är jädrigt mycket hund.
Citera
2009-04-14, 22:27
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna...
Ska han använda hunden som jakthund - skitbra hund! Men ska den vara familjehund i första hand avråder jag. Åtminstone finns det "bättre" terriers att välja bland, även om alla har terriertemperament och kan vara (oftast) skitjobbiga första året.

Jag har jack russellterriers och rekommenderar ingen att köpa den bara för att ha att gulla med i soffan. Jo, de är fantastiska familjehundar men måste också få kanalisera sin energi på vettigt sätt, annars blir de gärna skälliga, jagar allt från cyklister till bilar, kan få för sig att ta "död" på allt från soffor till mattor.

Det finns flera hundra raser att välja på så det finns raser som passar alla.
Han ska ha den som jakthund, men den ska ju ändå bo med familjen och ibland så ska vi ställa upp som hundvakt någon helg.
Han jagar ganska mycket och har bestämt sig för att han ska ha en sådan tysk terrier men innan min fru ger löfte om hundvakt mm så vill hon gärna veta vad det är för hundras.
Han har börjat ringa runt till rasklubb och några olika uppfödare, nu återstår att åka runt och hälsa på hos några uppfödare.
Det verkar vara en udda ras och jag tror inte jag har sett någon live, därför ska det bli intressant att åka med och kika .
Citera
2009-04-19, 20:13
Medlem
MeMajks avatar
Nu har han bestämt sig och det blir velpar i juni sedan kommer valpen hem när den är 8 veckor i augusti.
Jag har varit med och tittat på två ställen och det är ju fina hundar men hos den ena uppfödaren fick hundarna bara vara i hundgårdar.
Men han ringde runt till några andra uppfödare och pratade med en som verkade trevlig och hade bra svar på borsans frågor.
Nästa helg ska vi åka dit tillsammans och träffa de blivande föräldrarna till valpkullen (om man säger föräldrar när det gäller hundar?)
Jag jagar som sagt inte men ska få den äran att tillsammans med min familj passa den någon gång ibland när min bror och hans frus jobb tider kolliderar en dag var fjärde helg.
Är det något särskilt man ska tänka på om man ser efter en jakthund när det bara gäller en dag i månaden?
Citera
2009-04-19, 21:11
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu har han bestämt sig och det blir velpar i juni sedan kommer valpen hem när den är 8 veckor i augusti.
Jag har varit med och tittat på två ställen och det är ju fina hundar men hos den ena uppfödaren fick hundarna bara vara i hundgårdar.
Men han ringde runt till några andra uppfödare och pratade med en som verkade trevlig och hade bra svar på borsans frågor.
Nästa helg ska vi åka dit tillsammans och träffa de blivande föräldrarna till valpkullen (om man säger föräldrar när det gäller hundar?)
Jag jagar som sagt inte men ska få den äran att tillsammans med min familj passa den någon gång ibland när min bror och hans frus jobb tider kolliderar en dag var fjärde helg.
Är det något särskilt man ska tänka på om man ser efter en jakthund när det bara gäller en dag i månaden?

Tror att Din bror kommer att bli nöjd med sin nya jaktkompis.
Föresten, hela hans familj lär trivas med den.

Nej, jakthundar är inte "konstigare" än andra hundar.
Citera
2009-04-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Tror att Din bror kommer att bli nöjd med sin nya jaktkompis.
Föresten, hela hans familj lär trivas med den.

Nej, jakthundar är inte "konstigare" än andra hundar.

Kloka svar, Fettsprutan. Skulle själv knappast kunna tänka mig en härligare hund,även om de kan vara ganska krävande ibland. Är inne på min andra tysking, och jag har aldrig haft hundgård- han bor inne, och vi har dessutom katter... Hunden blir som man präglar den. Ett absolut misstag är att försöka "få igång" dess skärpa eller jaktinstinkt- det finns i oerhörda mängder och torde vara det sista man behöver bekymra sig om. Befäst en god lydnad, var stenhårt konsekvent och du blir Gud för hunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in