2010-05-18, 09:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Infogade tråden björk får polarpriset
/Mod
Citera
2010-05-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det är svårt att ge priser till grupper av förklarliga skäl. Inte så många band behåller samma medlemmar genom hela karriären. Men Pink Floyd fick priset trots detta.

Betänk dock att de väntade tills efter Syd Barretts död.
Citera
2010-05-18, 17:19
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Heta kandidater som pristagare de kommande åren:

David Bowie
Neil Young
Kraftwerk
Carole King
U2
Bee Gees
Aretha Franklin
Lou Reed
Prince
Madonna

ja det är rätt komiskt att bowie, kraftwerk, prince och lou reed inte har fått priset och det går till Björk. de kunde lika gärna ha gett det till Robyn, suede, blur tex
Citera
2010-05-18, 17:23
Medlem
arakas avatar
många som skriver gillande om björk. undrar hur många av dem som verkligen lyssnar på henne regelbundet. inte många skulle jag tro.
Citera
2010-05-18, 17:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
många som skriver gillande om björk. undrar hur många av dem som verkligen lyssnar på henne regelbundet. inte många skulle jag tro.

Jag lyssnade på henne regelbundet när jag var yngre och var med redan när Post släpptes. Senare upptäckte jag Sugarcubes.

Jag såg henne live på Roskilde 2003 och det är en av de bästa konserterna jag har sett.
Senast redigerad av mishima 2010-05-18 kl. 17:27.
Citera
2010-05-18, 17:32
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:

En här i alla fall!

Om jag skulle skriva någonting negativt så skulle det väl vara hennes musikskapande i dagsläget. Hon har inte gjort mycket imponerande på senare tid. Men det är väl inte det hon får pris för heller.
Senast redigerad av SarangHae 2010-05-18 kl. 17:37.
Citera
2010-05-18, 18:36
Medlem
Falcãos avatar
Citat:

Jag lyssnade extremt mycket på både "Debut" och "Post" när de kom samt given tillbaka och lyssnade en del på Sugarcubes (som jag dock aldrig fastnade lika hårt för). Därefter har jag bara lyssnat sporadisk på henne och inte följt hennes karriär särskilt noga även om jag förstått att hon fortsatt att utvecklas, om än på ett sätt som verkar ha alienerat många av hennes tidigare fans.

Många av de artister som vunnit Polarpriset har ju dock haft sina starkaste stunder i början av karriären så det är ju inget argument för att Björk inte skulle få det. När jag tittar på listan över tidigare vinnare i "den populära" kategorin så tycker jag egentligen bara att det är Keith Jarrett, som fick priset i båda kategorierna, som konsekvent hållit en riktigt hög nivå rakt igenom hela karriären.
Citera
2010-05-18, 19:23
Medlem
Somatons avatar
Citat:

Varför tror du inte det?
Citera
2010-05-18, 19:29
Medlem
muslimkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Varför tror du inte det?
arty-farty jobbig musik utan egentlig talang. man säger att man gillar björk och liknande för att vara creddig och lyssnar sedan mest på middle of the road och hitmusik när man är mellan sina egna fyra väggar.
tex under prog-eran hatade alla proggare officiellt abba men älskade dem i smyg.
Senast redigerad av muslimkiller 2010-05-18 kl. 19:32.
Citera
2010-05-18, 19:31
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslimkiller
arty-farty jobbig musik. man säger att man gillar björk och liknande för att vara creddig och lyssnar sedan mest på middle of the road och hitmusik när man är mellan sina egna fyra väggar.
tex under prog-eran hatade alla proggare abba men älskade dem i smyg.

Varför skulle du tro att det är så? Jag lyssnar både på sådant som räknas som arty-farty och mainstreammusik utan att jag läggar någon större vikt dess kulturella position. Jag lyssnar på det jag tycker är bra helt enkelt. Jag gillar både Beyonce och Björk.
Citera
2010-05-18, 19:33
Medlem
muslimkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Varför skulle du tro att det är så? Jag lyssnar både på sådant som räknas som arty-farty och mainstreammusik utan att jag läggar någon större vikt dess kulturella position. Jag lyssnar på det jag tycker är bra helt enkelt. Jag gillar både Beyonce och Björk.

gissar att du lyssnar bra mycket oftare på beyonce, inte för att du skulle erkänna det.
Citera
2010-05-18, 19:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslimkiller
gissar att du lyssnar bra mycket oftare på beyonce, inte för att du skulle erkänna det.

Kolla man lyssningsmängd historiskt över alla år tror jag att Björk vinner rätt överlägset, framför allt för att hon har haft en längre karriär. Jag hade en längre period när lyssnade på Sugarcubes. Det senaste året har jag inte lyssnat särskilt mycket på någon av dem, kollade snabbt min last.fm. Däremot har jag ett flertal lyssningar på Ennio Morricone. Jag står för den musiken jag gillar och lyssnar på och kan öppet berätta det.
Senast redigerad av mishima 2010-05-18 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in