2010-05-17, 19:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
vilket skämt. Björk får samma pris som tex Pink Floyd och Peter Gabriel och blir därmed rankad i samma liga, är det för att juryn tycker synd om islänningar eller finns det något annat skäl?
Måste finnas en uppskö av artister som förtjänar det mer. Dålig smak juryn.
http://www.youtube.com/watch?v=EjAoBKagWQA
http://www.youtube.com/watch?v=pgk360PZJ7w

Det är Peter Gabriel som borde nog vara nöjd över att rankas på samma nivå som Björk.
Citera
2010-05-17, 19:46
Medlem
Brian Wilson har ju inte fått det heller. Men, liksom Lee Perry, är han kanske ett alltför stort nutcase för att komma ifråga.

Vad gäller Kraftwerk så är det väl lite svårt att veta vem man skall ge priset till. Det som känns motiverat är ju att ge det till den klassiska uppsättningen - Radio-Activity, Trans Europe Express, Man Machine etc - men det är ju inte de personerna som är Kraftwerk nu. Och det är inte de som var Kraftwerk från början.

Slänger in en bubblare: Holland-Dozier-Holland.

edit: Bee-Gees, WTF?
Citera
2010-05-17, 20:01
Medlem
Quorthons avatar
Shane Embury borde få ett pris. Finns det någon som gör sådana insatser och lever för musiken på samma sätt som han? Sägs att alla som är något inom extrem metal kan länkas till Shane Embury inom sex steg.

De som sitter i juryn för priset lär säkert dock inte ens ha hört talas om honom.
Citera
2010-05-17, 20:08
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb
Vad gäller Kraftwerk så är det väl lite svårt att veta vem man skall ge priset till. Det som känns motiverat är ju att ge det till den klassiska uppsättningen - Radio-Activity, Trans Europe Express, Man Machine etc - men det är ju inte de personerna som är Kraftwerk nu. Och det är inte de som var Kraftwerk från början.

Att man inte riktigt visste till vem priset skulle ges hindrade ju inte dem att ge det till Pink Floyd.

Citat:
Slänger in en bubblare: Holland-Dozier-Holland.

H-D-H hade varit ett schysst val men jag tror knappast ett det kommer att hända.

Citat:
edit: Bee-Gees, WTF?

Tänkte mest att juryn kanske vill belöna något band eller artist inom discogenren och även om t.ex. Donna Summers hade varit ett betydligt trevligare val så kan jag tänka mig att det snarare går till Bee-Gees i så fall. Dock är det nog ändå det minst sannolika namnet av de tio jag radade upp.
Citera
2010-05-17, 20:48
Medlem
mohnomishes avatar
Jag tycker det är kul att priset gick till Björk. Ett överraskande val dock, eftersom hon känns lite för ung för att få det, men icke desto mindre är hon värd det.

De som jag verkligen hoppas ska få det, som märkligt nog saknas hittills i diskussionen, är Velvet Underground. Influenserna hörs än idag hos många många band, och VU parade på ett unikt sätt rockstjärnedrömmar (Reed) med konstmusikaliska ambitioner (Cale). Tyvärr finns ju inte Sterling Morrison i livet längre, men det kan inte anses vara ett hinder eftersom t.ex. Led Zeppelin fått priset trots att John Bonham var död. Det som däremot lär ligga dem i fatet är alla textreferenser till aja-baja-ämnen som droger och s/m-sex. Men jag fortsätter hålla tummarna.
Citera
2010-05-17, 21:08
Medlem
Alldeles utomordentligt val, bra tänkt av juryn IMO

Att Ennio Morricone fick det andra var ju skitbra det med, är helnöjd med årets vinnare!
Citera
2010-05-17, 22:04
Medlem
brianmolkos avatar
trevligt
Citera
2010-05-17, 22:10
Medlem
joumas avatar
Tycker Björk är ett kanonval, otroligt bred, egen och talangfull. Att backa upp det med Morricone gör det ännu bättre.

Håller med er ovan om att Lee Perry vore skoj, men jag tycker också att kungen kan åka till finkan och slänga ett pris på Phil Spector.

Edit:
Citat:
Dr Dre hade varit ett riktigt schysst val men om de skulle få för sig att uppmärksamma hiphopen tror jag mer på ett riktigt old school-namn typ Africa Bambaataa. Dock tror jag det dröjer länge innan vi får ett pris till hiphopen.

Tror att det blir någon skötsam med ytterst lite gangsta-influenser om det någonsin ska bli hiphop. Mitt tips blir nog Jay-Z.
Senast redigerad av jouma 2010-05-17 kl. 22:14.
Citera
2010-05-17, 22:26
Medlem
Trumpeters avatar
Björk är rätt bra, men någon Polarpriskandidat tycker jag inte hon är
Citera
2010-05-17, 22:43
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Tror att det blir någon skötsam med ytterst lite gangsta-influenser om det någonsin ska bli hiphop. Mitt tips blir nog Jay-Z.

Jay-Z kör ju mycket på gangstagrejen.
Citera
2010-05-18, 08:41
Medlem
Mr Andersons avatar
Jag tycker att det är helt otroligt att David Bowie inte har fått Polarpriset. Det är väl få artister som har betytt så mycket för populärmusikens utveckling som han. Det är nästan så att jag undrar om han har fått det men tackat nej.
Citera
2010-05-18, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Heta kandidater som pristagare de kommande åren:

David Bowie
Neil Young
Kraftwerk
Carole King
U2
Bee Gees
Aretha Franklin
Lou Reed
Prince
Madonna

Bra lista! Mycket troligt att flera av dessa kommer att få Polarpriset i framtiden. Tror mest på Bowie.

Citat:

Jag tänkte också på det där. Sedan Florian Schneider hoppade av för två år sedan, ska Ralf Hütter i så fall komma ensam och ta emot priset? De övriga i nuvarande uppställning var ju inte med och skapade de klassiska albumen.

Det är svårt att ge priser till grupper av förklarliga skäl. Inte så många band behåller samma medlemmar genom hela karriären. Men Pink Floyd fick priset trots detta.
Senast redigerad av Oilkink 2010-05-18 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in