Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
10-05-17, 11:49
Medlem
Helt OK val. Känns som en generationsväxling inom juryn.

Väntar dock fortfarande på Kraftwerk. Och visst vill vi väl alla se Lee Perry få pris av kungen?
Citera
10-05-17, 13:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb

Väntar dock fortfarande på Kraftwerk. Och visst vill vi väl alla se Lee Perry få pris av kungen?

Lee Perry är mitt förstaval. Det hade varit superskoj med Lee Perry på en scen tillsammans med Kungen.

Jag tycker dock att detta var överraskande roliga val. För en gångs skulle fick inte en gitarrgubbe priset och det är skönt det. Både Björk och Morricone har gjort mycket bra. Morricone känns om ett självklart val av klassikerpristagare faktiskt. Ledmotivet till Bläckfisken är helt fantastiskt: http://www.youtube.com/watch?v=-ZpjQuk0cPQ
Senast redigerad av mishima 10-05-17 kl. 13:16.
Citera
10-05-17, 15:10
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb

Lee Perry hade varit en grym pristagare men det lär tyvärr inte hända. Kraftwerk lär dock få det vilket år som helst.

Tycker annars, liksom övriga här, att årets val kändes uppfriskande.
Citera
10-05-17, 16:57
Medlem
arakas avatar
björk får polarpriset

vilket skämt. Björk får samma pris som tex Pink Floyd och Peter Gabriel och blir därmed rankad i samma liga, är det för att juryn tycker synd om islänningar eller finns det något annat skäl?
Måste finnas en uppskö av artister som förtjänar det mer. Dålig smak juryn.
http://www.youtube.com/watch?v=EjAoBKagWQA
http://www.youtube.com/watch?v=pgk360PZJ7w
Citera
10-05-17, 17:01
Medlem
skrudiss avatar
Vad är det hemska i detta? Jag tycker att det är ett modigt val, att ge pris till en av 90-talets mest omdiskuterade och banbrytande artister. Även om jag inte uppskattar allt det hon har gjort, så har jag ändå en respekt för det. Hennes musik bör ju ses som en blandning mellan pop/rock, avant garde, musikal, allt tillsammans med en blandning av hennes isländska rötter.
Citera
10-05-17, 17:02
Medlem
Montbarss avatar
Eddie Meduza borde få priset postumt.

Ganska löjligt med priser inom musikbranchen. Priset avspeglar bara smaken hos juryn. Själv är jag inget fan av Björks musik, men hon är kanske världskänd och sålt bra och varit insperatör till många andra. Men klart det känns lite konstigt att hon får samma pris som andra ännu mera namnkunniga musiker har fått.
Citera
10-05-17, 17:13
Medlem
Somatons avatar
Valet är tämligen vågat men inte helt tokigt, Björk har visat sig vara en mycket kompetent och konsekvent musiker genom åren. Det är dessutom bra att de breddar vinstspridningen något och inte bara delar ut det till mossiga människor på deras ålders höst.

Jag håller med juryn i det här fallet. Grattis till Ennio Morricone också som även han förtjänar priset.
Citera
10-05-17, 17:37
Medlem
Escapisms avatar
Man kan ju se att Björk faktiskt varit väldigt viktig i utvecklingen av den moderna musikhistorian.
Citera
10-05-17, 18:18
Medlem
Falcãos avatar
Mycket bra val. Betydligt bättre än valet av Peter Gabriel förra året.
Citera
10-05-17, 18:18
Bannlyst
Vad tror ni om chansen att något av de gamla stora banden som Kiss, Iron Maiden, Black Sabbath eller kanske Metallica skall tilldelas priset?

Red Hot Chili Peppers? Pearl Jam?

Någon skrev Lee Perry (en hårt arbetande artist och producent), kan det vara något, ja, kanske det? Neil Young (också mycket produktiv)? Kanske Sex Pistols (punken?), gillar inte bandet men tänk att se Kungen dela ut priset till Sex Pistols!

Jag tror att priset snart - tror att det är mycket sannolikt - kan tänkas gå till någon amerikansk hip-hop artist eller producent. Vem? Dr. Dre, kanske?
Citera
10-05-17, 18:39
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlankningsMaja
Vad tror ni om chansen att något av de gamla stora banden som Kiss, Iron Maiden, Black Sabbath eller kanske Metallica skall tilldelas priset?

Att Kiss, Iron Maiden eller Metallica skulle få priset ser jag som helt uteslutet. Något större chans för Black Sabbath men den är fortfarande mikroskopisk. Tror juryn känner att de har fyllt kvoten för rockband från 70-talets tyngre skola i och med priset till Led Zeppelin och sedan tror jag de inser hur det kommer att se ut om Ozzy ska stå och ta emot priset från kungen.

Citat:
Red Hot Chili Peppers? Pearl Jam?

Inte en chans.

Citat:
Någon skrev Lee Perry (en hårt arbetande artist och producent), kan det vara något, ja, kanske det? Neil Young (också mycket produktiv)? Kanske Sex Pistols (punken?), gillar inte bandet men tänk att se Kungen dela ut priset till Sex Pistols!

Lee Perry hade som sagt varit en kanonval men tror knappast att det kommer att hända. Neil Young däremot ser jag som en mycket trolig kandidat. Ska punken belönas så känns egentligen The Clash som ett hetare namn en Sex Pistols. Dock minskar väl Joe Strummers bortgång chansen för ett sådant pris.

Citat:
Jag tror att priset snart - tror att det är mycket sannolikt - kan tänkas gå till någon amerikansk hip-hop artist eller producent. Vem? Dr. Dre, kanske?

Dr Dre hade varit ett riktigt schysst val men om de skulle få för sig att uppmärksamma hiphopen tror jag mer på ett riktigt old school-namn typ Africa Bambaataa. Dock tror jag det dröjer länge innan vi får ett pris till hiphopen.
Senast redigerad av Falcão 10-05-17 kl. 18:42.
Citera
10-05-17, 18:48
Medlem
Falcãos avatar
Heta kandidater som pristagare de kommande åren:

David Bowie
Neil Young
Kraftwerk
Carole King
U2
Bee Gees
Aretha Franklin