Citat:
Ursprungligen postat av BlankningsMaja
Vad tror ni om chansen att något av de gamla stora banden som Kiss, Iron Maiden, Black Sabbath eller kanske Metallica skall tilldelas priset?
Att Kiss, Iron Maiden eller Metallica skulle få priset ser jag som helt uteslutet. Något större chans för Black Sabbath men den är fortfarande mikroskopisk. Tror juryn känner att de har fyllt kvoten för rockband från 70-talets tyngre skola i och med priset till Led Zeppelin och sedan tror jag de inser hur det kommer att se ut om Ozzy ska stå och ta emot priset från kungen.
Citat:
Red Hot Chili Peppers? Pearl Jam?
Inte en chans.
Citat:
Någon skrev Lee Perry (en hårt arbetande artist och producent), kan det vara något, ja, kanske det? Neil Young (också mycket produktiv)? Kanske Sex Pistols (punken?), gillar inte bandet men tänk att se Kungen dela ut priset till Sex Pistols!
Lee Perry hade som sagt varit en kanonval men tror knappast att det kommer att hända. Neil Young däremot ser jag som en mycket trolig kandidat. Ska punken belönas så känns egentligen The Clash som ett hetare namn en Sex Pistols. Dock minskar väl Joe Strummers bortgång chansen för ett sådant pris.
Citat:
Jag tror att priset snart - tror att det är mycket sannolikt - kan tänkas gå till någon amerikansk hip-hop artist eller producent. Vem? Dr. Dre, kanske?
Dr Dre hade varit ett riktigt schysst val men om de skulle få för sig att uppmärksamma hiphopen tror jag mer på ett riktigt old school-namn typ Africa Bambaataa. Dock tror jag det dröjer länge innan vi får ett pris till hiphopen.