• 1
  • 2
2009-04-10, 21:46
Bannlyst
Hej, jag har telia som bredbansleverantör, (dsl, kabel)
När jag startar datan fungerar internet perfekt men sedan efter 2 timmar så
kan inte internet öppnas och då måste jag starta och den tills samma sak händer efter ca 1tim, då måste jag starta om datan och samma problem kommer att uppstå efter ca 30 min nu sedan ca15min osv... Detta problem har hållt på i 3veckor och jag har ringt telia och de säger att det ska fungera perfekt.

Kan det bero på min brandvägg(zonealarm) som jag började använda för cirka 2veckor sedan, eller vad är problemet tror ni?

Tacksam för svar!

ps: Det kommer upp en skylt där det står ungefär så här : " hemsidan är inte konfiguerad för att upprätta en anslutning på port WWW-tjänst(HTTP) med den här datorn, felet kan ej repareras automatiskt, kontakta nätverksadministratören/internetleverantören"
Citera
2009-04-10, 22:03
Medlem
gsonjuniors avatar
Be telia skicka någon att kolla ditt jack.

Vi hade ungefär samma problem och Bredbandsbolaget var här ett par gånger tills dom hittade felet, det var dock inte vårat jack som dom först trodde utan en station en bit ifrån huset som det va nån vajsing med.

Sitter routern i det första telejacket?
Citera
2009-04-10, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Be telia skicka någon att kolla ditt jack.

Vi hade ungefär samma problem och Bredbandsbolaget var här ett par gånger tills dom hittade felet, det var dock inte vårat jack som dom först trodde utan en station en bit ifrån huset som det va nån vajsing med.

Sitter routern i det första telejacket?
Yes, men alltså varför funkar det efter att man startar om?
Citera
2009-04-11, 01:10
Medlem
927s avatar
kanske om du har ZA pro men aktivera windows brandvägg testa utan ZA en dag
Citera
2009-04-11, 03:08
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbulu
Yes, men alltså varför funkar det efter att man startar om?

Jag vet inte, kan ha att göra med att din router uppdaterar IP´t på knasigt vis.

Ring och be dom komma och kolla, det ska dom göra när du ber om det!
Citera
2009-04-11, 04:00
Medlem
Som gsonjunior säger har man mycket skräp på telefonlinjen så tvingar man modemet att starta om sig, (ej första jack, trådlös telefon på eller framför.) Men det ser man på modemet.

Testa att ta bort ZA och se om det blir bättre?

Annars kan du ta datan och skicka till SCB, de kan vara intresserade.
Citera
2009-04-11, 04:16
Medlem
Talande Huvuds avatar
Har samma problem.
Farsgubben ska dra om linan dock, huvudjacket är nere i källaren. Routern ligger för långt ifrån huvudjacket, så uppkopplingen kopplas av lite hipp som happ.
Citera
2009-04-11, 06:21
Medlem
Testa om det räcker och reparera anslutningen eller starta om applitikationen explorer.
Citera
2009-04-11, 06:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det kan vara så många skilda fel. Här är bara några jag har stött på:

- dålig stabilitet för nätverkskort inbyggd i moderkort. Testa med ett separat nätverkskort.
- router klarar inte av internetleverantörens förnyande av ip via dhcp. Märks om det funkar bra utan router. Nödlösning: skaffa permanent ip.
- dålig stabilitet med 100mbit. Ställ in nätverkskort, router m.m att koppla upp sig via 10mbit.

Självklart ska du ha testat med och utan din brandvägg, det är elementär felsökning.
Citera
2009-04-11, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Som gsonjunior säger har man mycket skräp på telefonlinjen så tvingar man modemet att starta om sig, (ej första jack, trådlös telefon på eller framför.) Men det ser man på modemet.

Testa att ta bort ZA och se om det blir bättre?

Annars kan du ta datan och skicka till SCB, de kan vara intresserade.

vad är ZA och SCB?
Citera
2009-04-11, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det kan vara så många skilda fel. Här är bara några jag har stött på:

- dålig stabilitet för nätverkskort inbyggd i moderkort. Testa med ett separat nätverkskort.
- router klarar inte av internetleverantörens förnyande av ip via dhcp. Märks om det funkar bra utan router. Nödlösning: skaffa permanent ip.
- dålig stabilitet med 100mbit. Ställ in nätverkskort, router m.m att koppla upp sig via 10mbit.

Självklart ska du ha testat med och utan din brandvägg, det är elementär felsökning.

tack, men Hur ska jag kunna testa utan brandvägg? alltså om jag avslutar brandväggen och startar om kommer det ju ändå funka hur ska jag fatta att felet ligger där??
Citera
2009-04-11, 19:11
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbulu
tack, men Hur ska jag kunna testa utan brandvägg? alltså om jag avslutar brandväggen och startar om kommer det ju ändå funka hur ska jag fatta att felet ligger där??

ja men funkar uppkopplingen i tex 7 timmar utan ZA (men med windows brandvägg på) så får man ju anta att det va ZA som var problemet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in