2009-04-10, 21:23
Bannlyst
Vad är "Svagt systoliskt blåsljud p m över apex" och vad innebär det? Och vad kan det bero på?
Har det något med hjärtklaff/- ar att göra, alltså någon typ av klaffel? Och om det har det, är det då mest troligt något ärftligt?
Senast redigerad av Toort 2009-04-10 kl. 21:28.
Citera
2009-04-10, 21:41
Medlem
ultrasounds avatar
"Svagt systoliskt blåsljud p m över apex" innebär att man hört ett svagt blåsljud som låter under "systole", d.v.s. fasen då hjärtat drar ihop sig och pumpar ut blod (diastole = fasen då hjärtat slappnar av och fylls med blod). Blåsljudet hörs bäst (punctum maximum) över stället för hjärtspetsen, d.v.s. nedre delen av främre vänstra bröstkorgen.

Det kan bero på många orsaker, från normalvarianter till allvarligare klaffel. Om man misstänkt något allvarligt bör du fått någon remiss till lämplig instans, annars kan du vara lugn.
Citera
2009-04-10, 22:45
Bannlyst
Fler lekmannafrågor:

Sitter och frågar här samtidigt som jag försöker läsa på(kan ju få hjärtfel bara av det). Men jag fattar det som att detta "tillståndet"(?), och som jag frågar om här, likaväl kan bero på om någon för tillfället är sjuk? Typ virus i kroppen? T. ex då MRSA? Eller en Tonsillit?
Det kan alltså vara så simpelt som en "virusindikation"? Ja, likväl som det kan handla om ett allvarligt(och medfött/ ärftligt) klaffel, då?
Och blåsljud kan alltså vara något helt normalt? Om ett blåsljud hörs på hjärtat(och detta oavsett ålder på pat.), så behöver det alltså inte vara "fara för livet", typ? Har jag fattat det korrekt rätt, då?
Och frågan gäller ett barn, under tiden 6 till 10 år gammalt.
Och tack för ditt svar, förresten!

Och för den som kanske kan svara vidare: Kan Sternum snedställt med mer prominent kant inverka på/ påverka hjärtat på detta viset som min fråga är ställd här ovan?

Och en till hjärt(e)fråga(för den som också vidare möjligtvis kan svara): "En något dov första ton och accentuerad andraton"= vad menas med det+ kan det stå i samband med t. ex denna, här ovan, ställda fråga?

Och ännu en, när jag nu ändå är i farten: Vad är det mest viktiga(såsom det mest livsavgörande) vad gäller hjärtat och när man(Herr/ Fru Doktor)lyssnar på detsamma: Är det "rena vs orena toner"? "Biljud el. inte biljud"?(om det finns sådana). Vad är kort och gott det mest oroväckande Herr/ Fru Doktor kan höra när det lyss' till någons hjärta? Ja, med stetoskop då alltså.

Okej, en till fråga då: Vad är och innebär måhända Harrison's fåra och i sammanhanget hjärtefråga/- or här?

// Toort- med reservation och licens för att ställa helt galna och ologiska hjärt(e)frågor i dock korrekt rätt fora.
Senast redigerad av Toort 2009-04-10 kl. 22:54.
Citera
2009-04-11, 00:52
Medlem
Fru Vs avatar
Hej Toort,

i sak kan man svara på dina frågor men jag tror du behöver ett sammanhang. Jag gissar att du läser din egna journal. Kan du inte kontakta kardiologen på avdelningen du blev undersökt på? Eller en vuxenkardiolog?

När vi lyssnar på hjärtan är det sällan med så noggran beskrivning som du har i ditt inlägg om det inte är så att man specifikt lyssnar efter något misstänkt hjärtfel. Är det en barnkardiolog som gjort undersökningen?
Citera
2009-04-11, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Hej Toort,

i sak kan man svara på dina frågor men jag tror du behöver ett sammanhang. Jag gissar att du läser din egna journal. Kan du inte kontakta kardiologen på avdelningen du blev undersökt på? Eller en vuxenkardiolog?

När vi lyssnar på hjärtan är det sällan med så noggran beskrivning som du har i ditt inlägg om det inte är så att man specifikt lyssnar efter något misstänkt hjärtfel. Är det en barnkardiolog som gjort undersökningen?

Hej Fru V.
Känns som att min fråga(mina frågor) blev lite onödigt "mystifierad" nu?
Men kan du svara "i sak", så är du självklart välkommen att så göra.
Tack på förhand.
Senast redigerad av Toort 2009-04-11 kl. 01:32.
Citera
2009-04-12, 14:58
Medlem
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=212 <- Som jag ser det ett rakt och sakligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in