Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-14, 03:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Är rätt osäker på hur jag står i frågan, tänkte skriva ner lite tankar jag har. Skriv gärna ner fler argument, både för och emot.

Det som talar för en legalisering är:

- Man skulle få bort en enorm del av kriminaliteten, både det som missbrukarna ställer till med, samt narkotikahandeln och syndikaten "högre upp". Eftersom droger är billiga att framställa, skulle ingen behöva stjäla för att få tag i det.
- Alla skulle veta exakt vad man stoppar i sig, eftersom seriösa företag med kvalitetskontroller skulle kunna etabliseras.
- En heroinist skulle kunna leva ett mer normalt liv

Det som talar mot en legalisering är:

- Ohälsan skulle sjunka, de flesta droger är ju skadliga i längden trots allt.
- Antalet påverkade bilförare skulle öka.
- Fler personer skulle använda droger för att fly verkligeten, jämför med alkoholism.

[edit]
Glömde bort det kanske viktigaste av allt, INGEN SKA FÅ BESTÄMMA VAD DU VILL GÖRA MED DIG OCH DIN KROPP!

Jag är läkare, och brukar inte droger (undantaget alkohol), men är helt klart för en avkriminalisering. Varför? Evidensläget talar för detta. Många av mina kollegor vill inte höra talas om dylika tankegångar. Märkligt, då all vård enligt hälso- och sjukvårdslagen ska bygga på evidens och beprövad erfarenhet. Jag känner verkligen för er alla som åkt dit för innehav eller bruk av små mängder narkotika, och att detta påverkat ert liv negativt. Helt i onödan.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2023-10-14 kl. 03:10.
Citera
2023-10-16, 08:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag är läkare, och brukar inte droger (undantaget alkohol), men är helt klart för en avkriminalisering. Varför? Evidensläget talar för detta. Många av mina kollegor vill inte höra talas om dylika tankegångar. Märkligt, då all vård enligt hälso- och sjukvårdslagen ska bygga på evidens och beprövad erfarenhet. Jag känner verkligen för er alla som åkt dit för innehav eller bruk av små mängder narkotika, och att detta påverkat ert liv negativt. Helt i onödan.

Svenskarna har sen länge visat sig vara ett indoktrinerat folk. Tyvärr men det ändras väl långsamt.
Citera
2023-10-16, 10:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag är läkare, och brukar inte droger (undantaget alkohol), men är helt klart för en avkriminalisering. Varför? Evidensläget talar för detta. Många av mina kollegor vill inte höra talas om dylika tankegångar. Märkligt, då all vård enligt hälso- och sjukvårdslagen ska bygga på evidens och beprövad erfarenhet. Jag känner verkligen för er alla som åkt dit för innehav eller bruk av små mängder narkotika, och att detta påverkat ert liv negativt. Helt i onödan.

Har träffat flera läkare de sista åren och dom flesta verkar vara rätt positiva till Cannabis och flera av dom tycker det är bättre att använda cannabis istället för alkohol, för 20 år sedan fanns det inte många läkare som tyckte så, men har träffat nån utländsk (mellanöstern) läkare som var väldigt emot det och det var säkert pga sin religion och det är ett stort problem för Sverige då muslimerna knappast vill legalisera och dom vill säkert förbjuda alkohol i framtiden när dom är majoritet.

Men har även haft läkare i Danmark när jag bodde där och där är dom inte lika inskränkta och var mycket mer positiva till Cannabis och detta var ändå ett antal år sedan.
Citera
2023-10-22, 12:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagnebrus
Det sista säger väl allt egentligen?

20 år gammal tråd. Sverige har sannerligen förändrats sedan dess. Kriminaliseringen av droger är nu i sitt sista stadie med grovt och eskalerande våld som resultat. Flera länder har redan insett detta och legaliserat eller avkriminaliserat de mest utbredda drogerna. Finns egentligen ingen annan vettig lösning.
Dom insåg det för hundra år sedan i USA när alkoholkriminaliseringen ledde till exakt samma sak. Frågan är hur länge Sverige kommer vägra inse detta faktum.
Citera
2023-12-10, 12:08
  #17
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
- Man skulle få bort en enorm del av kriminaliteten, både det som missbrukarna ställer till med, samt narkotikahandeln och syndikaten "högre upp". Eftersom droger är billiga att framställa, skulle ingen behöva stjäla för att få tag i det.

Finns dock t.ex. en stor svart marknad vad gäller både alkohol och tobak trots att dessa saker är lagliga.
Så det argumentet har jag lite svårt för.

Komplex fråga detta egentligen, och som brukare av t.ex. kokain vill man ju ogärna ta till sig argument FÖR kriminalisering.

Har själv vart väldigt emot att någon drog öht ska vara olaglig, men när jag märkt hur både jag själv och närstående sugits in i en slags kokain-cykel har jag därav mer kommit på lite andra tankar.
Hade jag inte åkt dit för innehav förra året så hade jag haft mer cash till kokset och därmed köpt mer, inte blivit lika avksräckt etc.

Hade ett uppehåll efter jag åkte dit (tänkte nu är det slut) men fortsatte ändå tills det tog stopp pga böter,
vilket nog inte var så dumt att det gjorde trots allt.
Kokain är så beroendeframkallande att det skapar ett syntax error i hjärnan. Därför lagen ser ut som den gör antar jag.
Citera
2023-12-10, 13:08
  #18
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Finns dock t.ex. en stor svart marknad vad gäller både alkohol och tobak trots att dessa saker är lagliga.
Så det argumentet har jag lite svårt för.


Komplex fråga detta egentligen, och som brukare av t.ex. kokain vill man ju ogärna ta till sig argument FÖR kriminalisering.

Har själv vart väldigt emot att någon drog öht ska vara olaglig, men när jag märkt hur både jag själv och närstående sugits in i en slags kokain-cykel har jag därav mer kommit på lite andra tankar.
Hade jag inte åkt dit för innehav förra året så hade jag haft mer cash till kokset och därmed köpt mer, inte blivit lika avksräckt etc.

Hade ett uppehåll efter jag åkte dit (tänkte nu är det slut) men fortsatte ändå tills det tog stopp pga böter,
vilket nog inte var så dumt att det gjorde trots allt.
Kokain är så beroendeframkallande att det skapar ett syntax error i hjärnan. Därför lagen ser ut som den gör antar jag.
9 av 10 personer köper sin alkohol på systembolaget så att det finns en stor svart marknad är en överdrift.

Det sista är väldigt ovanligt, dom flesta jag snackar med som åker fast mig inkluderat faller längre in i missbruket när man blir stämplad av samhället, kul att det fungerade för dig dock. Kokain är väldigt farligt att använda mycket och många får problem med hjärtsvikt.
Citera
2023-12-10, 13:32
  #19
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
9 av 10 personer köper sin alkohol på systembolaget så att det finns en stor svart marknad är en överdrift.

Det sista är väldigt ovanligt, dom flesta jag snackar med som åker fast mig inkluderat faller längre in i missbruket när man blir stämplad av samhället, kul att det fungerade för dig dock. Kokain är väldigt farligt att använda mycket och många får problem med hjärtsvikt.

Kan du utveckla hur du menar att man blir stämplad av samhället?
Att inte få körkort eller vissa jobb jo, men inte samtliga jobb väl.
Har fortfarande mitt eget jobb kvar som tur är, men det vore en skam om man blev portad från samtliga jobb pga denna dom det kan jag hålla med om.

Sedan tror jag det mer är faktorer så som beroendeframkallning av t.ex. kokain/opiater samt beroendepersonlighet och annat t.ex. ångest som får folk att falla djupare in i missbruk. Alla som åker dit faller nog inte djupare in pga just det att de åker fast.
En del får nog tvärtom en tankeställare osv. men förstår hur du menar och det är en viktig sak att samhället inte enbart straffar utan faktiskt hjälper personer när det kommer till just bruk av tunga droger. Cannabis anser jag inte är tungt på samma vis som kokain och borde faktiskt aldrig ha kriminaliserats till att börja med.
Röker man en joint efter jobbet varje dag blir man kanske en aning zombie men knappast död i själen som när man drar linor efter jobbet varenda dag. Risken är stor för detta med just kokain med tanke på hur sjukt beroendeframkallande det är. Därmed också risken för att dö i förtid.
__________________
Senast redigerad av dooey 2023-12-10 kl. 13:37.
Citera
2023-12-11, 10:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Kan du utveckla hur du menar att man blir stämplad av samhället?
Att inte få körkort eller vissa jobb jo, men inte samtliga jobb väl.
Har fortfarande mitt eget jobb kvar som tur är, men det vore en skam om man blev portad från samtliga jobb pga denna dom det kan jag hålla med om.

Sedan tror jag det mer är faktorer så som beroendeframkallning av t.ex. kokain/opiater samt beroendepersonlighet och annat t.ex. ångest som får folk att falla djupare in i missbruk. Alla som åker dit faller nog inte djupare in pga just det att de åker fast.
En del får nog tvärtom en tankeställare osv. men förstår hur du menar och det är en viktig sak att samhället inte enbart straffar utan faktiskt hjälper personer när det kommer till just bruk av tunga droger. Cannabis anser jag inte är tungt på samma vis som kokain och borde faktiskt aldrig ha kriminaliserats till att börja med.
Röker man en joint efter jobbet varje dag blir man kanske en aning zombie men knappast död i själen som när man drar linor efter jobbet varenda dag. Risken är stor för detta med just kokain med tanke på hur sjukt beroendeframkallande det är. Därmed också risken för att dö i förtid.

Blir man en aning zombie av att röka en joint efter jobbet varje dag? Trams!
Citera
2023-12-11, 15:52
  #21
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Blir man en aning zombie av att röka en joint efter jobbet varje dag? Trams!

Jag blev lite så själv när jag rökte. Blev inte top scientist iaf.
Citera
2023-12-12, 08:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Jag blev lite så själv när jag rökte. Blev inte top scientist iaf.

Alla är olika, känner mig aldrig som en zombie när jag röker, inte ens när jag röker wax.
Citera
2023-12-12, 18:40
  #23
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Alla är olika, känner mig aldrig som en zombie när jag röker, inte ens när jag röker wax.

Det jag menade med zombie är mest att jag blev rätt slö, lat och omotiverad till annat än chill.
Hört andra säga att det "håller dem tillbaka" och gör dem bekväma, vilket jag känner igen.

Svårt att få något gjort. En polare frågade mig "måste man få något gjort då?" Mitt svar är ja, om lycka är ett mål i livet så måste man väl tyvärr det någonstans.
En enda joint kanske inte gör en sådär super zombifierad om man är van förvisso, men det tenderar att bli fler.
Nåväl detta är ju en disciplinfråga då också såklart, och som jag nämnde anser jag INTE att cannabis bör vara kriminellt att varken bruka, inneha, sälja eller ens odla. Det är ett vanligt jävla OGRÄS som växer naturligt på en jävla massa ställen.

Att kriminalisera ett ogräs enbart för att detta ogräs kan ge ett slags rus är ju som att kriminalisera bensin, färg och lim för att dessa saker GÅR att sniffa på och skapa sig rus med. Totalt befängt, inte minst eftersom cannabis faktiskt har medicinska egenskaper till skillnad från alkohol och andra lösningsmedel.
Citera
2023-12-13, 10:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Det jag menade med zombie är mest att jag blev rätt slö, lat och omotiverad till annat än chill.
Hört andra säga att det "håller dem tillbaka" och gör dem bekväma, vilket jag känner igen.

Svårt att få något gjort. En polare frågade mig "måste man få något gjort då?" Mitt svar är ja, om lycka är ett mål i livet så måste man väl tyvärr det någonstans.
En enda joint kanske inte gör en sådär super zombifierad om man är van förvisso, men det tenderar att bli fler.
Nåväl detta är ju en disciplinfråga då också såklart, och som jag nämnde anser jag INTE att cannabis bör vara kriminellt att varken bruka, inneha, sälja eller ens odla. Det är ett vanligt jävla OGRÄS som växer naturligt på en jävla massa ställen.

Att kriminalisera ett ogräs enbart för att detta ogräs kan ge ett slags rus är ju som att kriminalisera bensin, färg och lim för att dessa saker GÅR att sniffa på och skapa sig rus med. Totalt befängt, inte minst eftersom cannabis faktiskt har medicinska egenskaper till skillnad från alkohol och andra lösningsmedel.

Din uppfattning kan jag respektera. Din personliga åsikt om cannabisbruk är inte nödvändigtvis att det bara är guld och gröna skogar, men du har samtidigt insett att detta inte innebär att vi måste begränsa vuxna människors frihet.

Folk har i allmänhet grava problem med att skilja på personlig smak och juridik så fort droger kommer på tal. Man resonerar ju inte så gällande något annat.
Varför ser vi till exempel aldrig någon propagera för att göra onyttig snabbmat olagligt? Jag förstår inte hur man kan vara så tafatt som vuxen människa att man inte kan ta egna beslut om vad man ska stoppa i sin egen kropp, utan måste ha sin personliga smak inskriven i Svea rikes lagbok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback