Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-10-17, 00:01
  #1
Medlem
Psychopatics avatar
Är rätt osäker på hur jag står i frågan, tänkte skriva ner lite tankar jag har. Skriv gärna ner fler argument, både för och emot.

Det som talar för en legalisering är:

- Man skulle få bort en enorm del av kriminaliteten, både det som missbrukarna ställer till med, samt narkotikahandeln och syndikaten "högre upp". Eftersom droger är billiga att framställa, skulle ingen behöva stjäla för att få tag i det.
- Alla skulle veta exakt vad man stoppar i sig, eftersom seriösa företag med kvalitetskontroller skulle kunna etabliseras.
- En heroinist skulle kunna leva ett mer normalt liv

Det som talar mot en legalisering är:

- Ohälsan skulle sjunka, de flesta droger är ju skadliga i längden trots allt.
- Antalet påverkade bilförare skulle öka.
- Fler personer skulle använda droger för att fly verkligeten, jämför med alkoholism.

[edit]
Glömde bort det kanske viktigaste av allt, INGEN SKA FÅ BESTÄMMA VAD DU VILL GÖRA MED DIG OCH DIN KROPP!
Citera
2003-10-17, 11:23
  #2
Medlem
En mer liberal, human och verklighetsanpassad narkotikapolitik skulle inte som genom ett trollslag lösa alla problem som samhället har med narkotikan, det finns för- och nackdelar med de olika synsätten.

De nackdelar med en legalisering som du räknar upp grundar sig alla i antagandet att bruket av narkotika skulle öka. Men är det verkligen lagstiftningen som styr konsumtionen? Isåfall så skulle länder med hårda narkotikalagar, som t ex USA, ha mindre narkotikakonsumtion än mer liberala länder, som t ex Holland. Så är inte fallet, I USA har en t ex större andel testat cannabis än i Holland, trots cannabis legala status i Holland. I Sverige så minskade inte narkotikabruket när lagarna hårdnade 1988 (förbud mot egen konsumtion med max 6 månaders fängelse som påföljd), utan har ökat sen dess.

Narkotikakonsumtionen följer alltså inte lagarna, utan det finns även andra faktorer som spelar in. Den viktigaste faktorn i hur mycket det knarkas är befolkningens värderingar, kultur och attityd gentemot berusning och droger. Denna "kultur" är inte en isolerad företeelse inom ett land, utan i dagens globala värld så är detta trender som inte tar hänsyn till nationsgränser. Detta har politikerna mycket svårt att kontrollera och styra över, till skillnad mot lagstiftningen.

En legalisering av narkotika kan inte göras över en natt, då skulle det garanterat leda till massvis av de problem du beskriver. Förändringen av narkotikapolitiken måste göras stegvis, och konsekvenserna av varje steg måste utredas innan man tar nästa. Det myndigheterna måste göra nu är att öppna för en annan approach till problemet.

Jag tror att narkotikakonsumtionen i Sverige kommer att öka de närmsta åren oavsett lagstiftningen, politikernas uppgift måste vara att minimera de skador på samhället och individen som följer i narkotikans spår. Nuvarande förbudspolitik leder till stora problem, och har en mycket liten inverkan på konsumtionen


dagga
Citera
2003-10-17, 11:46
  #3
Banned
tim_hedlunds avatar
Jag tycker att insatserna skall läggas på tullar och på att angripa drogerna i de länder de produceras istället för att slå mot småkonsumenter. Jag vet att detta är en speciel taktik som ansetts effektiv (såg en dokuemntär om det häromdan och läste om det i en bok) - dvs att "störa" langningen nere i missbrukarleden istället för högre upp, men sådana insatser har lite av karaktären att sparka på de som redan ligger, och skapar bara mer problem. Tycker jag.
Tycker jag då att narkotika skall förbjudas helt? Nja.. Jag tror att det måste finnas nån form av motkraft som balanserar mot ett utbrett bruk , jag tror inte helt fria droger skulle fungera. Men denna motkraft skall slå "högre upp" i leden. Per, 27 som odlar cannabis i vardagsrummet skall inte vara en måltavla. Inte heller Lisa, 19, som dras till polisförhör för hon har en ectasy i fickan
Citera
2003-10-17, 19:49
  #4
Awaiting Email Confirmation
gokväll

Jag håller med och tycker att man borde hjälpa utsatta människor, men hela samhället måste kanske ändra syn på den s.k. narkotikan för att detta skall kunna vara möjligt..

Skulle man lita på drugnews.nu så skulle ju majoriteten av oss unga vara mot sprututbytesprogram? Kan det verkligen stämma? Kanske...

Vad finns det igentligen för arguement mot en liberalare syn på sprutytbytesprogram? Jag har använt så gott som allt som finns och när jag satt inne så var det inte ovanligt med alkohol tex. Däremot fick man kämpa sig fram för att få en holk..
Varför stoppa sprututbytesprogram?
En bättre lösning vore väl att gå ut med de reella riskerna, vad gäller intravenöst missbruk, i en jämförelse med vanligt missbruk..

När jag började knarka så såg jag "allt" som knark, jag tänkte: Knark som knark.. Hade jag haft lättare för att få tag på Fentanyl då så hade jag tagit det också..
Som tur var så var gräs/hash det ändå jag lyckades komma i kontakt med först.. Tänk om det hade varit heroin? Då hade jag garanterat inte levt idag.. Jag har inget emot opiater, men i det tillståndet jag var i då så hade det gått utför för mig..

Men varför lyssnar inte politikerna på oss? Varför är alkohol lagligt när jag nu, som f.d. blandmissbrukare anväder alkohol mer än allt annat? Hur kan en drog som leder till fysiskt beroende efter bara någon veckas bruk, vara laglig?

Jag har rökt cannabis dagligen i åratal utan att må fysiskt dåligt, dvs. ingen diarre, ingen jämförbar ångest, ingen så påtaglig abstinens (psykiskt och fysiskt sug efter alkohol / kontra ett psykiskt sug efter att flumma lite varje kväll)...

Jag slutade röka för flertalet månader sedan (det var inte första gången) och jag tycker allvarligt talat att jag har gått ner mig bra mycker mer sedan dess.. Jag äter benzo (en av världens mest beroende-framkallande droger) och dricker gärna alkohol - allt som är accepterat bland mitt nya, s.k. nyktra umgänge kan jag ta utan dåligt samvete.. Alkohol accepteras som om det vore vardags-mat, cannabis förknippas med mördare och narkomaner..

Min slutsats;
Vi måste förändra det här landet, vi måste sprida en kontroversiell sanning till samtliga "svenssons" via media och förklara vad som är sant och inte sant..
Cannabis skadar inte vår lever, cannabis påverkar inte vår buksportskörtel (hur det nu stavas), får oss inte att lida dagen efter och är inte mer beroendeframkallande än koffeinet..

2047
Citera
2003-10-17, 21:04
  #5
Banned
tim_hedlunds avatar
en personlig fråga som du inte behöver svara på om du inte vill: Är du i ett behov av den benzo du knaprar och den alkohol du dricker (typ har ångest eller så) eller skulle du kunna ersätta den med typ BARA röka?
Citera
2003-10-18, 00:19
  #6
Awaiting Email Confirmation
Gonatt!

Om jag hade haft möjlighet att röka nu så skulle jag inte knaprat benzo eller supit i den omfattning som jag nu gör..

Men visst, efter ett tag med rökat så skulle jag inte tackat nej till benzo (efter ett par soblril och sen en holk så mår man ju kanon, man blir minst dubbelt så stenad)..

Men alkoholen hade jag avstått från, jag kan knappt dricka bärs när jag röker - får knappt ner folkölen.. (blir så torr i munnen och känner inte för att supa helt enkelt).

Min ångest känner jag inte av när jag röker, men å andra sidan så fortsätter jag att leva asocialt (om man bortser från mina pundarvänner som jag kan välja att umgås med).. Oftast leder rökat till att jag isolerar mig och skiter i allt vad umgänge heter (eftersom man inte accepterar holken här, där jag bor) - men å andra sidan så skiter jag nästan i umgänget nu också.. Det är fest ikväll och jag beräknas dyka upp, men jag pallar inte med det helt ekelt.. De vet inget om min bakgrund och det finns en påtaglig risk för att jag försäger mig på fyllan..
Hehe.. De tror att jag har sålt hälsokost och drivit företag - det är allt som de vet..

Men jag måste ändå säga att benzon hjälper mig mycket, jag tar tex. inte livet av mig.. Självmordstankar har jag levt med dagligen tidigare och det var delvis därför som jag sökte hjälp på psyket (för social-fobi).
Men benzo gör mig nästan mer avtrubbad än daglig-rökandet gjorde och jag vet hur beroendeframkallande benzon kan vara.. Men dom tankarna dyker bara upp när jag inte tagit några sobril (på morgonen tex.)..

Men det känns lite som om allt håller på att gå åt helvete, jag super som ett svin och knaprar pix och sömntabletter som om det vore godis - jag vet ju igentligen vad ett fortsatt bruk kan leda till.. Ibland tänker jag destruktivt - "kör så det ryker" typ.. När jag är som mest destruktiv så tar jag amf och tänker bara "fuck the world", lyssnar på destruktiv musik och pundar ibland så hårt och länge som möjligt - med en baktanke som lyder "dör jag så dör jag".. Inte bra..

Men att sluta med allt är så gott som omöjligt för mig. Jag vill inte bli stämplad som missbrukare för resten av livet och jag har testat på livet på tvångsintagning/fängelse. Jag har viljan att leva ett normalt liv och klarar även av det (förutom kvällarna då jag är sysslolös och känner för att koppla bort verkligheten)..

Min dröm är ju att spara ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett hus på landet, där man kan leva ifred - knega kanske fyra timmar om dagen och ha en tjej som man älskar. Kanske tom. vara egen företagare igen - sälja medicinalväxter som man själv drivit upp hemma osv..

Men den drömmen planerar jag att uppfylla - jag har alla förutsättningar som krävs (förutom dröm-tjejen då)..

Mina nuvarande problem är alkoholen.. Det är en jävla drog igentligen.. Efter ett par dagar så sugs all livsgnista ur en - samtidigt som man känner för att ta en sup till (ett psykiskt sug som är tusen gånger starkare än holk-suget)..
Benzon lägger jag ofrivilligt av med då och då (mina recept tar som tur är slut) och det har jag inte känt så mycket av faktiskt.. Inget direkt sug precis.. Men jag har ju alltid ersättningar för det, sinicuichi tex.. Det är en avkopplande drog som i extraherad form tom. kan få mig att somna/decka..
Vart tredje månad har jag opium som räcker i ett par veckor och då är det te som gäller på kvällarna.. Man är ju helt enkelt blandmissbrukare...
Jag skulle kunna gå på vad som helst sålänge jag slapp verkligheten..

Min egen teori är att jag är bortskämd med droger, det är det som gör att jag har så svårt att avstå från dem på kvällarna (när jag är sysslolös) - på dagarna är jag drogfri, då arbetar jag oftast.. Dock inte numera då jag oftast är bakfull och kämpar med bakfyllan.. Men förr, när jag bara rökte holk och drack opium så jobbade jag från morgon till kväll och använde holken som en avkopplings/belönings-mekanism när jag var klar med allt arbete..Jag snöade in på att laga god mat, rökte en jolle, och alla mina pengar gick till mat och livsnjutning.. Numera super jag upp majoriteten av inkomsterna (men känner mig samtidigt accepterad av det nya umgänget) - det är en svår balans helt enkelt..

Kanske är det så att jag försöker försvara holken undermedvetet, men samtidigt vet jag att jag super ner mig numera... Vad ska man välja? Umgänge (vilket är väldigt viktigt för mig i nyktert/onyktert tillstånd) eller holken? Jag lär knappast leva länge om jag fortsätter supa som jag gör idag..

Men livet är väl helt enkelt komplicerat - många kommer säkert skriva något i stil mig;
Förbli nykter helt enkelt! Det är inte så lätt som det låter, möjligen om jag hade en tjej som jag älskade och som var inne på samma linje, men i min nuvarande situation så super jag hellre ihjäl mig..

Ha de bra alla och hoppas att mina bekymmer inte smittar av sig på er!
Lev väl,
2047
Citera
2003-10-22, 01:25
  #7
Banned
Billy.s avatar
Om man ska legalkisera droger måste man nog hålla sig tillen viss gräns gräns.
I Amsterdam har man den politiken att om det inte skadar nån annan så e det ok.

Men folket har börjat tröttna lite på att skit som tillkommer i ett Liberalt sammhälle.

Men att legalisera tunga droger kommer bara leda till katastrof.
Citera
2003-10-24, 09:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
...er skulle fungera. Men denna motkraft skall slå "högre upp" i leden. Per, 27 som odlar cannabis i vardagsrummet skall inte vara en måltavla. Inte heller Lisa, 19, som dras till polisförhör för hon har en ectasy i fickan

Ja, det vore hemskt om samhället skulle hjälpa Lisa 19. Ush! Det vore bättre att hon blev en pundare. Precis vad hennes föräldrar hade hoppats; tänk en dag när vi träffar vår dotter liggande påtänd i vårby gård, va kul det ska vara.

Jag vet inte om det är så att du tycker att det känns ensamt att vara knarkare och vill ha kompisar, eller vad det är som föranleder dom här tankarna? Men det är sjukt att bara se på när ungdommar dras ner i skiten.

///labikan
Citera
2003-10-24, 17:19
  #9
Medlem
avdagatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labikan
Ja, det vore hemskt om samhället skulle hjälpa Lisa 19. Ush! Det vore bättre att hon blev en pundare. Precis vad hennes föräldrar hade hoppats; tänk en dag när vi träffar vår dotter liggande påtänd i vårby gård, va kul det ska vara.

Jag vet inte om det är så att du tycker att det känns ensamt att vara knarkare och vill ha kompisar, eller vad det är som föranleder dom här tankarna? Men det är sjukt att bara se på när ungdommar dras ner i skiten.

///labikan

De hjälper henne inte, de gör det värre. När hon själv vågar gå och söka hjälp, bli inlagd på avgiftning (frivilligt) och där får en jävligt bra vård, då har vi kommit en bit på väg!
Citera
2003-10-27, 10:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avdagata
De hjälper henne inte, de gör det värre. När hon själv vågar gå och söka hjälp, bli inlagd på avgiftning (frivilligt) och där får en jävligt bra vård, då har vi kommit en bit på väg!
Självklart finns det olika typer av beroenden (kanske i olika typer av stadier) som bör behandlas på olika sätt. Men att inte reagera, och på något sjukt sätt undvika och tycka att det är fel, vad är det? Många personer kan söka efter att få höra någon säga stopp.
Citera
2003-10-27, 12:42
  #11
Banned
tim_hedlunds avatar
Partyknarkare och skötsamma flummare är sällan mer till skada för sig själv eller andra än den genomsnittliga svensson som dricker sprit ibland. Genom att traumatisera Lisa 19 som har en ectacy i fickan, eller Laban som har en cannabisplanta i garderoben, och döma henne eller honom för narkotikabrott pga en ectacy eller en planta och stämpla dem som kriminella, anser jag inte att de får hjälp. Har de riktigt otur hamnar hon på nåt behandlingshem eller på kåken bland riktigt unga tunga missbrukare där de knyter nya kontakter och steg för steg identifierar sig i rollen som kriminella pundare.
Det är väl viktigare att prioritera de stora hajarna som sköter det feta flödet av knark in i landet, om man nu är ute efter att strypa missbruket?
Citera
2023-10-13, 19:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Är rätt osäker på hur jag står i frågan, tänkte skriva ner lite tankar jag har. Skriv gärna ner fler argument, både för och emot.

Det som talar för en legalisering är:

- Man skulle få bort en enorm del av kriminaliteten, både det som missbrukarna ställer till med, samt narkotikahandeln och syndikaten "högre upp". Eftersom droger är billiga att framställa, skulle ingen behöva stjäla för att få tag i det.
- Alla skulle veta exakt vad man stoppar i sig, eftersom seriösa företag med kvalitetskontroller skulle kunna etabliseras.
- En heroinist skulle kunna leva ett mer normalt liv

Det som talar mot en legalisering är:

- Ohälsan skulle sjunka, de flesta droger är ju skadliga i längden trots allt.
- Antalet påverkade bilförare skulle öka.
- Fler personer skulle använda droger för att fly verkligeten, jämför med alkoholism.

[edit]
Glömde bort det kanske viktigaste av allt, INGEN SKA FÅ BESTÄMMA VAD DU VILL GÖRA MED DIG OCH DIN KROPP!
Det sista säger väl allt egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback