Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-10, 17:14
Medlem
Hej gott folk!

Jag skulle vilja veta vilka av nedanstående program jag kan radera ur "lägg till/ta bort program" utan att datorn kraschar eller nåt annat väsentligt tar skada.

- Internet Explorer 7 (använder enbart Mozilla Firefox som webbläsare)
- Microsoft .NET Framework (ett tiotal olika ikoner med detta namn)
- MSXML 4.0 SP2
- Synaptics Driver
- Realtek High Audio Driver (datorns ljudkort?)
- GTK + runtime
- Intel(R) Graphics Media Accelerator Driver
- JMicron JMB38X

Sedan har jag Adobe Reader/Player, Tele2 Mobil, Open Office, Paint.Net, AVG, Ad Aware och Skype men de fyller en bra funktion och stör egentligen inte mig speciellt.

Vad händer om jag tar bort Windows Media Player? Är det ens möjligt? Har ingen användning för detta program då jag ändå bara använder mig av You Tube och liknande videotjänster online.

Gissar att Java är viktiga grejer?
Citera
2009-04-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wintera
Hej gott folk!
..
Vad händer om jag tar bort Windows Media Player? Är det ens möjligt? Har ingen användning för detta program då jag ändå bara använder mig av You Tube och liknande videotjänster online.

Liknande videotjänster säger du, en del sidor använder just WMP för att streama.

Varför vill du ta bort dessa program btw? Extremt dåligt med diskutrymme?
Citera
2009-04-10, 17:28
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Hej gott folk!

Jag skulle vilja veta vilka av nedanstående program jag kan radera ur "lägg till/ta bort program" utan att datorn kraschar eller nåt annat väsentligt tar skada.

- Internet Explorer 7 (använder enbart Mozilla Firefox som webbläsare)
- Microsoft .NET Framework (ett tiotal olika ikoner med detta namn)
- MSXML 4.0 SP2
- Synaptics Driver
- Realtek High Audio Driver (datorns ljudkort?)
- GTK + runtime
- Intel(R) Graphics Media Accelerator Driver
- JMicron JMB38X

Sedan har jag Adobe Reader/Player, Tele2 Mobil, Open Office, Paint.Net, AVG, Ad Aware och Skype men de fyller en bra funktion och stör egentligen inte mig speciellt.

Gissar att Java är viktiga grejer?

IE7 är väl det enda i listan du kan ta bort, och det är ändå onödigt eftersom IE6 då ersätter den. Resten är systemgrejer eller drivisar som du bör lämna ifred.
Citera
2009-04-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kug
Liknande videotjänster säger du, en del sidor använder just WMP för att streama.

Varför vill du ta bort dessa program btw? Extremt dåligt med diskutrymme?

Jag gillar att rensa... Lite tvångsmässigt kan man väl kanske påstå. Diskutrymmet på 160 GB är i mitt tycke alldeles för stort... Nyttjar knappt 10 GB. Men gissar att jag fick svar på min fråga ovan. Tusen tack
Citera
2009-04-10, 17:33
Medlem
Andreasvbs avatar
Tag inte bort något där.

IE7 är nog bara en genväg du tar bort, då du inte kan avinstallera IE, alls, någonsin.

Bara att inte starta programmet, vad är så svårt.
Citera
2009-04-10, 17:57
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Hej gott folk!

Inga alls. Du är piskad att ha de där programmen kvar. Radera de porrfilmer du inte tittat på sista veckan istället!
Citera
2009-04-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Inga alls. Du är piskad att ha de där programmen kvar. Radera de porrfilmer du inte tittat på sista veckan istället!

Varför skulle jag ha porrfilm i datorn? Jag är inte 14 år och kille så du misstar dig nog.
Citera
2009-04-10, 23:04
Medlem
ApelsinJabs avatar
Varför måste du plocka bort Windows Media Player? Den tar ingen plats och den kräver ingenting knappt.
Citera
2009-04-10, 23:17
Medlem
m00hs avatar
Ta bort Ad Aware. Det har du absolut ingen nytta av. Det ligger trojaner i det. Använd ett vettigt antivirusprogram istället.
Det som ligger i listan du skrev finns ingen anledning att ta bort. Det är drivrutiner och lite annat som inte stör eller tar en massa cpu eller minne i onödan.
Senast redigerad av m00h 2009-04-10 kl. 23:23.
Citera
2009-04-10, 23:22
Medlem
Cleopatras avatar
I windows 7 - som kommer ut om några månader i skarp version - skall man kunna avinstallera ie utan problem.
Citera
2009-04-10, 23:51
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m00h
Ta bort Ad Aware. Det har du absolut ingen nytta av. Det ligger trojaner i det. Använd ett vettigt antivirusprogram istället.
Det som ligger i listan du skrev finns ingen anledning att ta bort. Det är drivrutiner och lite annat som inte stör eller tar en massa cpu eller minne i onödan.

Trojaner i Ad Aware... vad har du rökt?
Sen får du sluta tanka hem gratisprogram från sidor som slutar på .ru.
Citera
2009-04-11, 00:29
Medlem
m00hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Trojaner i Ad Aware... vad har du rökt?
Sen får du sluta tanka hem gratisprogram från sidor som slutar på .ru.
Lavasoft var inblandad i en härva för några år sedan där dom sålt information till "adware/spyware tillverkare" men den tystades ner fort. Det finns väldigt få "gratis" program som verkligen är gratis på alla sätt där man inte lämnar en mailadress eller att deras program på ett eller annat sätt hämtar information från dig och din dator. När jag hade lavasofts ad-aware program installerat för några år sen så har jag aldrig någonsin haft så mycket försök till "påhälsningar" som då. Allt upphörde när jag slutade använda ad-aware. Mina internetvanor förändrades inte efter att jag slutat med ad-aware

http://www.scambusters.org/spyware/freespyware.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in