2009-04-10, 14:35
Medlem
Jag undrar hur länge polisen söker efter en stulen bil efter en anmälan har gjorts?

Om bilen hamnar utomlands hur stor chans är det att dem kommer att hitta den?
Citera
2009-04-10, 15:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6443045
Jag undrar hur länge polisen söker efter en stulen bil efter en anmälan har gjorts?

Om bilen hamnar utomlands hur stor chans är det att dem kommer att hitta den?

De letar inte alls.
Det är endast om fordonet hittas i samband med rutinkoll, olycka, eller att ett fordon står övergivet eller felparkerat en längre tid
Mycket liten chans om den hamnar utomlands.
Citera
2009-04-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
De letar inte alls.
Det är endast om fordonet hittas i samband med rutinkoll, olycka, eller att ett fordon står övergivet eller felparkerat en längre tid
Mycket liten chans om den hamnar utomlands.

Jag har hört rykten om att vid gränser till andra länder så har dem en kamera som tar fotografi av reg skylten och sedan söker igenom en databas för att se om bilen är "grön".

Låter väldigt komplicerat men ändå inte omöjligt?
Citera
2009-04-10, 15:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6443045
Jag har hört rykten om att vid gränser till andra länder så har dem en kamera som tar fotografi av reg skylten och sedan söker igenom en databas för att se om bilen är "grön".

Låter väldigt komplicerat men ändå inte omöjligt?

Det förekommer.
London har ett avancerat kameraövervakningssystem där upptäcks en stulen bil inom några minuter, dock vet jag inte om utländska stulna bilar ingår i den övervakningen.

Angående kameror vid gränser så kan jag inte uttala mig.
Inte heller hur det verkar om en stulen bil passerar vägtullar i Stockholm, det lär ju iaf
registreras att fordonet passerat.
Citera
2009-04-11, 19:17
Medlem
MaZtoRs avatar
En månad "letar" dem innan man får försäkringspengarna. Självklart finns det inget letande överhuvudtaget men efter en månad räknas den som borta.
Citera
2009-04-12, 19:32
Medlem
Chillfires avatar
Vad händer om polisen skulle hitta min bil, efter att jag fått ersättning från försäkringsbolaget? Blir jag återbetalningsskyldig och en ny kalkyl?

Och i sånt fall, blir det så även om den är helt sönderkörd och eventuellt att motorn har skurit eller liknande?
Citera
2009-04-12, 19:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
Vad händer om polisen skulle hitta min bil, efter att jag fått ersättning från försäkringsbolaget? Blir jag återbetalningsskyldig och en ny kalkyl?

Och i sånt fall, blir det så även om den är helt sönderkörd och eventuellt att motorn har skurit eller liknande?

Om bolaget betalt ut ersättning så är den stulna bilen i praktiken bolagets egendom och endast om man misstänker att det rör sig om bedrägeri så tas utredningen upp igen.

Jag kan ha fel men så borde det vara, annars skulle det bli problem vid alla utbetalningar eftersom bilarna oftast dyker upp förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in