2018-11-30, 01:23
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Nu var det ju inte mig du frågade men jag tar mig friheten att svara. Det är som så att när det sker ett mord brukar tidningar skriva om det för folk vill veta mer om mordet. När sen mördaren åtalas och eventuellt också döms skriver tidningen även om det.

Om man vill veta vad den dömde mördaren heter så kan man efter domen ringa till domstolen och fråga. Så går det till.

Ytterligare bidrag till tråden:
Carina Frödin dråp 2004 och mord 2010
Kjell-Åke Johansson grov misshandel och grovt vållande till annans död 1990 och mord 2002
Kjell Vikman dömd för mord 1981 och 1992

Frödin kan söka om tidsbestämt straff nästa år.
Citera
2018-11-30, 01:26
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I september 1991 stryper en 31-årig kvinna sin sambo till döds. Hon döms vid tingsrätten till sex års fängelse för dråp. Hovrätten sänker straffet till sex månader för grov misshandel och vållande till annans död. Orsaken till detta är att BO innan mordet skall ha utsatt GM för våld och sexuella övergrepp.

1993 stryper kvinnan sin 35-åriga älskarinna med en livrem. Mordet begås när älskarinnan besöker GM på ett behandlingshem. Denna gång döms GM till sluten vård för mord.

Vem är kvinnan?
Citera
2018-12-01, 09:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Vem är kvinnan?
(FB) Kvinnlig dubbelmördare
Citera
2018-12-02, 20:45
Medlem
Före detta soldaten H. Jakobsson-Mellin hade bara varit fri tre dagar, efter att ha sluppit lös från ett 4-årigt straff för dråp, då han skar halsen av f.d. poliskonstapeln J. Melin, 40, i dennes bostad i Mellerud den 30 november 1905. Han greps och erkände sitt brott.

Har tyvärr inte lyckats hitta något om det första brottet ännu.
Citera
2018-12-09, 18:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Före detta soldaten H. Jakobsson-Mellin hade bara varit fri tre dagar, efter att ha sluppit lös från ett 4-årigt straff för dråp, då han skar halsen av f.d. poliskonstapeln J. Melin, 40, i dennes bostad i Mellerud den 30 november 1905. Han greps och erkände sitt brott.

Har tyvärr inte lyckats hitta något om det första brottet ännu.
GM dömdes torsdagen den 7 juni 1906 vid Nordals häradsrätt till tio års straffarbete samt förlust av medborgerligt förtroende tio år över strafftiden. I en artikel som rapporterar om domen skrivs BO:s namn som Helin. I en tidigare artikel är det Elin.

Utdrag ur SvD 1905-12-04:
Citat:
[...]
Han [GM] uppger att han och Elin varit tillsammans i den senares bostad och där vid 6-tiden gått till hvila, Elin i sin säng och Melin på golfvet. Plötsligt hade Melin gripits af tanken att mörda rumskamraten och genast utfört dådet.
[...]
Mördaren är gift och har barn. Han utsläpptes i måndags från Långholmen, där han aftjänat 4 års straffarbete för dråp. Det var på hemvägen han begick detta nya brott.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-12-09 kl. 18:28.
Citera
2018-12-19, 19:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Peter Ahlberg, f 1984, dömdes 2002 för att ha slagit ihjäl en äldre man med en stekpanna. Nu har han återigen dömts för inblandning i ett mord; (FB) Misstänkt mord på Magnus Natschki i Uddevalla 2017-12-06
Citera
2018-12-21, 16:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik-VIII
Ja, personen är rätt. Men det första mordet utförde han tillsammans med en kumpan, de knivmördade en äldre man.

Hur länge satt han för första mordet, ca 8-10 år? För det andra satt han 20 år, så tillsammans har han varit bakom lås och bom i cirka 30 år. I princip hela sitt vuxna liv.

Jag instämmer i din fråga, hur ska han klara sig, och hur ska andra klara sig från honom?
Innan mordet 1981 hade han suttit på rättspsyk i två vändor. Dömd till sluten psykiatrisk vård första gången 1976.
Citera
2019-06-14, 02:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
1988 skjuter han ihjäl en man i Karlstad. Han döms till tio års fängelse. 1997 är det dags igen; då slår han ihjäl sin egen far i Ekshärad. Den då 31-årige mannen döms ånyo till tio års fängelse.
Citera
2019-06-26, 19:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Andrei Manko dömdes av Hovrätten för övre Norrland till 13 års fängelse för styckmordet på en 39-årig man i Kalix 2018. Manko hade tidigare avtjänat ett 8 år långt fängelsestraff för mord i hemlandet Ryssland.
Citera
2019-07-02, 02:00
Medlem
greta-forvetens avatar
Vet någon var Manko avtjänar sitt straff?
Var placeras killar av den kalibern?
Senast redigerad av greta-forveten 2019-07-02 kl. 02:03. Anledning: Stavfel
Citera
2019-07-02, 07:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Vet någon var Manko avtjänar sitt straff?
Var placeras killar av den kalibern?
Första anhalt Kumla för riskbedömning. Därefter blir han antingen kvar på Kumla eller flyttad till någon annan anstalt med säkeherhetsklass 1 skulle jag tro?
Citera
2019-07-03, 09:18
Medlem
Jag skulle behöva en lista över de personer ni kommit fram till, har tyvärr inte tid att läsa igenom hela tråden så ber om ursäkt om jag kommer med samma igen..

Tobia* Axelsso* satt inne när han fick kontakt med Ton* och Jacki*, alla tre var väl redan dömda för (?) mord(?) ? Blev alla dömda för mord eller blev Jack_y ensam dömd för just mord?

Jag såg att ni redan varit inne på Ekl*nd.

Hallandsåsen-killen, vadhannuheter, mördade inte han en tjej efter att han avtjänat sitt straff? Är han inte son till KC (som också mördat två gånger? Osäker på den?)?

Sedan har vi gangsterkids som antagligen begått mer än ett mord medelst skjutvapen.

Kvinnan som sol och vårade flera män varav minst två avled under mystiska omständigheter, minns inte namnet. Blev hon dömd?

Sist men inte minst har vi Moller i Eskilstuna som iof inte är dömd för att ha mördat 3 personer men som definitivt inte är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in