• 1
  • 2
2011-01-10, 08:15
Medlem
laserlasses avatar
läste detta på svenska mord och vart intresserad.
Vem är hon?

Citat:
Det jag till att börja med funderar över turerna kring en kvinna (f. 1960-63) från Strängnäs som mördade sin älskarinna (?) på Vårnäs behandlingshem, Vingåker, nån gång i slutet av 1980-talet eller möjligen i början av 90-talet. Vad jag vet är att hon dömdes till vård enligt dåvarande LSPV och att hon vistades på Karsudden.

Under utredningen av detta mord så uppdagades det att hon även varit inblandad i dödsfallet på en man några år tidigare. Det som avskrivits som självmord visade sig tydligen förhålla sig annorlunda..

Blev denna kvinna L*** M******s dömd för båda utredningarna och hur såg domen ut? Är hon rehabliterad och finns bland oss andra i det brokiga samhällskollektivet nu ??
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=6969.0
Någon som kan beråtta mer
Citera
2011-01-15, 05:47
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
läste detta på svenska mord och vart intresserad.
Vem är hon?

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=6969.0
Någon som kan beråtta mer
http://www.svenskamord.se/index.php?...57664#msg57664
Uppdaterad..
Citera
2011-01-15, 07:50
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
http://www.svenskamord.se/index.php?...57664#msg57664
Uppdaterad..
Tack intressant fall
Citera
2012-03-13, 19:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Tack intressant fall

Fallet finns inte kvar på Svenska Mord längre... är det någon som vet mer om detta ovanliga brott?
Citera
2012-03-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Fallet finns inte kvar på Svenska Mord längre... är det någon som vet mer om detta ovanliga brott?

Jag träffade hennes man/pojkvän för en väldans massa år sen, 92-93 kanske. Fick inte så mycket information. Det enda jag vet är att han hette per och gick runt och sa att han var dubbelmördarens man
Citera
2012-03-18, 19:20
Medlem
Inlägget från svenskamord.se stämmer inte riktigt. När hon dödade älskarinnan hade hon redan dömts för att ha dödat sin sambo.

I september 1991 ströp hon sin sambo i Eskilstuna. Tingsrätten dömde henne till 6 års fängelse för dråp. Hovrätten ändrade brottsrubriceringen till grov misshandel och vållande till annans död och sänkte påföljden till 6 månader. Domstolen tog hänsyn till att sambon utsatt henne för misshandel och sexövergrepp.

1993 vistades kvinnan på ett behandlingshem i Vingåker. Under pingsthelgen hade hon besök av sin 35-åriga älskarinna. Offret blev strypt med en livrem. Den här gången blev det rättspsykiatrisk vård för mord.

Vid båda dödsfallen hävdade mörderskan att offren uppmanat henne att döda dem.
Citera
2012-03-19, 01:34
Medlem
Den här kvinnan L*** M******s, så som hon anges i inlägg 1, blir man lite nyfiken på.

Vem är hon? Vad gör hon nu?

Och vem var det kvinnliga 35-åriga brottsoffret 1993, som Johnson88 här före berättar om?

Likaledes: Vem var mannen som fick rullgardinen neddragen 1991?

Frågor vars svar förhoppningsvis, vad det lider, kommer i dagsljus ...
Citera
2012-03-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
–––
1993 vistades kvinnan på ett behandlingshem i Vingåker. Under pingsthelgen hade hon besök av sin 35-åriga älskarinna. Offret blev strypt med en livrem. Den här gången blev det rättspsykiatrisk vård för mord.

Vid båda dödsfallen hävdade mörderskan att offren uppmanat henne att döda dem.
Enligt de uppgifter jag kommer åt så här nattetid elektroniskt, var den 35-åriga kvinnan kommandes ifrån Nynäshamnsområdet. Väninnan hade tidigare besökt kvinnan (trådens huvudperson d.v.s.) utan att något speciellt inträffat. Under söndagskvällen gick de in på kvinnans rum på behandlingshemmet. Vid niotiden på kvällen kom kvinnan ut från rummet – och berättade vad som hänt.

Enligt uppgifter i tidningsartikeln jag här utgår från ska orsaken till mordet ha varit ett svartsjukedrama.
Polisen ville dock inte bekräfta det där då.

Källa: Expressen
Citera
2012-03-19, 02:35
Medlem
Stryparkvinnan på 90-talet

I samma EXP.-artikel som i mitt inlägg här ovan berättas en del om stryparkvinnans första "dödshistoria":

Enligt tidningen ska kvinnan alltså sedermera i hovrätten fått straffet sänkt och bestämt till tre månader och skyddstillsyn.
Eftersom hon redan hade suttit häktad i tre månader: försattes hon på fri fot.
Orsak: Hovrätten ansåg att det fanns "flera förmildrande omständigheter" ...

"Domen ansågs som principiellt viktig.", för att citera journalisten Peter Wallbergs återgivning.
Citera
2012-03-19, 15:37
Medlem
Citat:
Vem är hon?
Jag kan direkt säga: var. Hon avled 2007.
Citat:
Någon som kan berätta mer?
Mordet 1993 skedde på en tre år yngre kvinna, född sent 50-tal. Kvinnan som mördades (brottsrubriceringen är mord i domen) var född i Norge, kom till Sverige i början av 70-talet.
Namnet på hon som dödades är: Anita Tutzauer.

De träffades just på behandlingshemmet i Vingåker i april 1993. Tycke uppstod. Den mördade kvinnan skrevs ut, men kom sedermera tillbaks till Vårnäs den 28 maj på besök.
Sedan utvecklades ett lite speciellt hastigt drama dem emellan.

Om någon är intresserad kan jag berätta mer ...

Citat:
Ursprungligen postat av ugnslucka
Jag träffade hennes man/pojkvän för en väldans massa år sen, 92-93 kanske. Fick inte så mycket information. Det enda jag vet är att han hette per och gick runt och sa att han var dubbelmördarens man
Denne Per var GM gift med sommaren 92 t.o.m. sommaren 95. Det var således samtidigt som tiden för mordet på Anita Tutzauer 31 maj 1993.
Citera
2012-03-19, 16:09
Medlem
why123s avatar
Tack Pontus Enhorning för all information du fått fram. Det är verkligen en intressant historia. Det var ju ett synnerligen milt straff hon fick första gången.

Sedan var hon tydligen gift, samtidigt som hon hade en kärlekshistoria med kvinnan hon mördade. De träffades på ett behandlingshem, fanns det droger med i bilden?

Vet du vad hon fick för straff för mordet på kvinnan och hur hon framlevde sina sista år? Många frågor (jag vet) men detta fallet är som hämtat ur en deckare!
Citera
2012-03-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Tack Pontus Enhorning för all information du fått fram. Det är verkligen en intressant historia. Det var ju ett synnerligen milt straff hon fick första gången.

Sedan var hon tydligen gift, samtidigt som hon hade en kärlekshistoria med kvinnan hon mördade. De träffades på ett behandlingshem, fanns det droger med i bilden?

Vet du vad hon fick för straff för mordet på kvinnan och hur hon framlevde sina sista år? Många frågor (jag vet) men detta fallet är som hämtat ur en deckare!
Ett väldigt speciellt livsöde. Den första stryparhistorien och det straff som blev var också lätt anmärkningsvärt på så sätt att kvinnan då "rekommenderades", av den synnerligen kompetente och erfarne överläkaren Hans Kåreland från RPK i Uppsala, att bli dömd till sluten rättspsykiatrisk vård.

Kåreland sade i Expressen i oktober 1993 precis efter att kvinnan för andra gången blivt dömd (då alltså till rättspsykiatrisk vård; Karsudden etc.) för att ha strypt en människa till döds:
Citat:
Hade hovrätten lyssnat på mig hade risken för att hon skulle döda igen
varit mindre.
Denne Kåreland underökte alltså kvinnan efter bägge dödsfallen.

Jo, hon var gift – och det två gånger. En gång på 80-talet och den andra på 90-talet.

Droger fanns helt klart med i bilden, i alla fall när Anita Tutzauer mördades 93.

Straffet för stryparmordet på kvinnan blev: överlämnande till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. I det straffet ingick även ett förordnande om att den tidigare ådömda skyddstillsynen undanröjdes. Påföljden avsåg alltså även brotten i hovrättsdomen i februari 92.
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-03-19 kl. 16:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in