2009-04-09, 20:38
Medlem
tigrerads avatar
Okej, jag behöver verkligen hjälp. Har haft mailkontakt med en syo, men fattar verkligen inte vad kärringen pratar om.

Well. Det började med att jag sökte en kurs inför VT 09, datakunskap. Kom in på kursen, men tackade nej.
Så, jag bestämde för att söka den nu som sommarkurs istället, men så kom jag inte ens till antagning. Det stod såhär
”Alternativet kommer att strykas vid urval p g a att du redan är registrerad/har resultat på sökt kurs. Vänd dig till kursgivande institution (efter kursstart) för ev möjlighet till omregistrering”

Så, jag mailade en studievägledare på Sthlms universitet. Det samtalet gick såhär typ, och det slutade med att hon skulle registrera mig på nån jävla praktisk projektledningskurs istället för datakunskap. Jag är ny på universitet o fattar ingenting av sånt här. HJÄLP!
Läs mailen nedifrån o upp;

-------------------------------------------------------------
Hej Anna!

Tack för ditt besked. Jag bifogar den senaste antagningsinformationen. När det gäller CSN så tror jag inte att du behöver avregistrera dig eftersom du inte kommer att bli antagen. Om du vill vara säker måste du själv kontrollera med CSN.

Antagningsbesked till kursen i Praktisk Projektledning, IB940B 7,5 hp vårterminen 2009 för

Om du har frågor om din antagning så skall du vända dig till studievägledning vid institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet, tel. 08-16 16 35. Telefontid för studenter är måndag, tisdag och fredag kl. 10.00 - 12.00 samt onsdag 15.00- 16.00.

Registrering på kursen görs automatiskt avi samband med att du blir antagen och du behöver därför inte kontakta institutionen för att bli registrerad. Vill du inte längre läsa kursen så hör av dig till studievägledning vid institutionen för data- och systemvetenskap.

Den som är antagen till någon kurs vid Stockholms universitet och institutionen för data- och systemvetenskap måste betala terminsavgift till studentkåren DISK (institutionens studentkårsförening). Avgiften ska betalas senast före första examinationstillfälle. Har du ingen terminsräkning kan du få den från DISK, se http://www.disk.su.se/kontakt.php för information om hur du kommer i kontakt med DISK. Du kan också få en terminsräkning på kårexpeditionen (IT-universitetets kårexpedition i Kista) genom uppvisande av detta antagningsbesked. Det går också bra att betala räkningen på kårexpeditionen.

Bifogat hittar du ett papper om etik och regler som gäller för studenter på Stockholms universitet och institutionen för data- och systemvetenskap. Vi vill att du tar del av informationen som du hittar där och, när du har gjort det, fyller du i dina personuppgifter och skriver under. Skicka pappret till studentexpeditionen eller till studievägledare på DSV:

DSV
Studievägledning
Forum 100
164 40 Kista

Med vänliga hälsningar
Gudrun Jeppesen

---- ----------------------------------------------------------------

Hej igen,

Vad bra! Då önskar jag att bli omregistrerad, så att jag förhoppningsvis kan läsa kursen som en sommarkurs.
Jag kryssade dock i rutan för CSN studiemedel, men går det att avregistrera detta?
Skulle även behöva ny kursinformation.

Hälsningar,
Anna

--- ----------------------------------------------------------------

Hej Anna!

Enligt våra noteringar så har du sökt kursen i datakunskap för vårterminen 2009 och man kan inte bli antagen två gånger till samma kurs. Om du inte tänker söka speciella studiemedel för att läsa kursen under sommaren så går det alldeles utmärkt att läsa den kursen under sommaren. Hör av dig igen om du behöver omregistreras eller om du behöver ny kursinformation etc för att kunna påbörja din kurs. Kursmaterial etc skickas med vanlig post ej e-mail.

Med vänlig hälsning
Gudrun Jeppesen
Studievägledare

--------------------------------------------------------------------------

Hej,

Jag har sökt datakunskap på distans som en sommarkurs,
men nu när jag var inne på studera.nu såg jag att jag ej gått till urval p.g.a följande;
”Alternativet kommer att strykas vid urval p g a att du redan är registrerad/har resultat på sökt kurs. Vänd dig till kursgivande institution (efter kursstart) för ev möjlighet till omregistrering”

Antagligen har det att göra med att jag sökte kursen till vårterminen -09,
kom in, men tackade nej.
Hur ska jag gå tillväga för att kunna söka kursen nu till sommaren?
Citera
2009-04-09, 20:49
Moderator
Semesters avatar
I vilket sammanhang tackade du nej, efter urval 1? Dök du inte upp på uppropet? Senare?
Citera
2009-04-09, 20:58
Medlem
tigrerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
I vilket sammanhang tackade du nej, efter urval 1? Dök du inte upp på uppropet? Senare?

Tackade nej innan kursen börjat.
Citera
2009-04-09, 21:00
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrerad
Tackade nej innan kursen börjat.

Låter väldigt konstigt att man då blir registrerad. Detta blir man i regel vid uppropet.
Citera
2009-04-09, 23:27
Medlem
Socratess avatar
Den gode Gudrun har helt rätt i det hon skriver, man kan bara bli antagen till en kurs en gång.
Undantaget är om du tackar nej till kursen innan den börjar och inte blir registrerad, alternativt om du gör ett avbrott inom tre veckor (ett s k tidigt avbrott).
Annars är det omregistrering som gäller.

Har du sagt till före kursstart att du inte tänker gå kursen så borde du inte blivit registrerad överhuvudtaget.
Nu verkar det iofs som att det löser sig ändå och du får bli omregistrerad, även om hon svarade med nån helt annan kurs...

Om du orkar tycker jag dock att du ska opponera dig mot den tidigare hanteringen av ditt ärende och påpeka det omrimliga i att du står som registrerad på en kurs under vårterminen 2009 trots att du meddelade före kursstart att du inte vill gå kursen.
Det underlättar förstås om du har kvar ett mail som styrker ditt återbud.
Citera
2009-04-10, 15:36
Medlem
tigrerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Den gode Gudrun har helt rätt i det hon skriver, man kan bara bli antagen till en kurs en gång.
Undantaget är om du tackar nej till kursen innan den börjar och inte blir registrerad, alternativt om du gör ett avbrott inom tre veckor (ett s k tidigt avbrott).
Annars är det omregistrering som gäller.

Har du sagt till före kursstart att du inte tänker gå kursen så borde du inte blivit registrerad överhuvudtaget.
Nu verkar det iofs som att det löser sig ändå och du får bli omregistrerad, även om hon svarade med nån helt annan kurs...

Om du orkar tycker jag dock att du ska opponera dig mot den tidigare hanteringen av ditt ärende och påpeka det omrimliga i att du står som registrerad på en kurs under vårterminen 2009 trots att du meddelade före kursstart att du inte vill gå kursen.
Det underlättar förstås om du har kvar ett mail som styrker ditt återbud.

Jag gjorde ett avrbott inom tre veckor, så det var underligt att jag blev registrerad... Dock förstår jag inte det rimliga i att man inte får bli antagen två gånger till samma kurs, men det är väl en annan fråga, antar jag

Men, jag fick ju inloggning o allting till den här praktiska projektledningen... Hur är det ens möjligt när jag inte sökt kursen?

Du råkar heller inte ha en aning om jag nu läser datorkursen från i våras, eller läser den som sommarkurs? Förstår inte riktigt om jag ska vara med från start i sommarkursen, eller om jag ska hetsa ikapp vårterminskursen...
Citera
2009-04-10, 15:57
Medlem
Det enklaste är väl att maila Gudrun igen och upplysa om att hon registrerat dig på fel kurs. Alternativt ringa det nummer hon skrev i mailet, kanske är lättare att ta sådant via telefon och inte via mail.
Citera
2009-04-10, 19:31
Medlem
Har inte någon större tilltro till SYOs i allmänhet. Dubbelkolla alltid allting. Ringa är the way to go. Men kräv uppföljning alt följ upp det själv. En annan variant vore att ta kontakt med kursansvarig och prata med denne. Det har jag iaf gjort, vilket funkade utmärkt då jag inte var anmäld i tid.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in