Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-04-13, 12:09
  #25
Medlem
Jag har inte orkat läsa alla inläggen, men flera av de som postar pratar en aning i nattmössan.
Eftersom du har en FSB 400 processor, så är det mycket troligt att ditt moderkort endast klarar FSB 400. Om du orkar, så kan du ju gå in på din moderkortstillverkares hemsida och se om det mot all förmodan är så att via BIOS-uppdatering så får du stöd för FSB 533. Men med mycket stor sannolikhet så har du redan den snabbaste processor ditt system klarar av. Har du nåt OEM-moderkort (dvs. hela datorn är köpt från någon stor tillverkare som dessa) från compaq, HP, DELL eller likande, så minskar dessutom sannolikheten att du ska kunna uppgradera BIOS till högre FSB-stöd till nästan noll.

/Hast
Citera
2009-04-13, 12:18
  #26
Avstängd
Lustgasads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Jag har inte orkat läsa alla inläggen, men flera av de som postar pratar en aning i nattmössan.
Eftersom du har en FSB 400 processor, så är det mycket troligt att ditt moderkort endast klarar FSB 400. Om du orkar, så kan du ju gå in på din moderkortstillverkares hemsida och se om det mot all förmodan är så att via BIOS-uppdatering så får du stöd för FSB 533. Men med mycket stor sannolikhet så har du redan den snabbaste processor ditt system klarar av. Har du nåt OEM-moderkort (dvs. hela datorn är köpt från någon stor tillverkare som dessa) från compaq, HP, DELL eller likande, så minskar dessutom sannolikheten att du ska kunna uppgradera BIOS till högre FSB-stöd till nästan noll.

/Hast

För att man inte ska kunna uppgradera, eftersom dom tänker att man ska köpa en ny dator hos dom istället?
Citera
2009-04-13, 12:20
  #27
Medlem
DennisOlofs avatar
Aj då.

Jag sökte runt lite på nätet och det tycks vara så att intel i845 chipset endast har stöd för 400FSB och då är den snabbaste cpun du kan köra 2.6Ghz (fast den är ovanlig och dyr) sedan är det 2.4Ghz

Det är dessutom svårt att hitta 400FSB cpus begagnat.

http://ixbtlabs.com/articles/intel845ddr/

Det spelar ingen roll att det är compaq, utan alla datorer är begränsade av var chipsetet klarar av.

Däremot är det klart man kan uppgradera cpun om man vill ha lite mera krut i datorn för operativsystemet för ordbehandling osv, men i övrigt duger den inte till mer än att spela äldre spel och desktopgrejer. Samt server.

Det du kan göra förstås är att istället köpa en combo, om det finns, begagnad p4 moderkort, med cpu, minne osv. Då gäller det att man får ett moderkort som redan har 1Gb minne eller mer eller att dina nuvarande minnen passar. Alltså ett skt478 moderkort.

Sedan kan man ju kanske skaffa modernare grejer ändå begagnat, det beror ju på vad det är för prylar och om ditt kraftdel klarar av det. För moderna moderkort har fortfarande en IDE kontakt, så har man bara EN ide hårddisk och en brännare går det att köra på ny hårdvara. Då behöver man ytterligare grejer, men då är frågan om det kanske inte är bättre köpa en nyare begagnad dator som möter de krav du har om du inte vill köpa nytt.

Själv spelar jag inte spel så jag behöver inga moderna datorer
Citera
2009-04-13, 14:36
  #28
Avstängd
Lustgasads avatar
Jag laddade ner 3dmark06, för att se vilka resultat jag fick, slänger upp en bild: 1798

http://img25.imageshack.us/my.php?image=3dmark06.png

Om detta är bra eller dåligt, med den skitdatorn jag har, vet jag inte. :P
__________________
Senast redigerad av Lustgasad 2009-04-13 kl. 14:47.
Citera
2009-04-13, 17:26
  #29
Medlem
det är itne säkert att ditt nuvarande moderkort har stöd för en 3ghz. Det kanske t.ex. inte stöder en tillräckligt snabb fsb.


Gå in på tillverkarens hemsida och leta upp moderkortet. där brukar det stå vilka processorer som stöds.
Citera
2009-04-13, 19:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
För att man inte ska kunna uppgradera, eftersom dom tänker att man ska köpa en ny dator hos dom istället?


Nej, de jag syftade på är de som tror att en FSB800-professor skulle fungera i en FSB400-planka.

/Hast
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback