2009-04-09, 16:11
Medlem
Sherlias avatar
Ett ord som driver mig till vansinne är "order". Eftersom jag håller på att designa en webshop så återkommer detta ord om å om igen tillsammans med beställning men med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte vet vilket ord som passar bäst till vilka situationer.

Kan ni hjälpa mig reda ut när de olika 2 orden ska användas?
Citera
2009-04-09, 16:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlia
Ett ord som driver mig till vansinne är "order". Eftersom jag håller på att designa en webshop så återkommer detta ord om å om igen tillsammans med beställning men med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte vet vilket ord som passar bäst till vilka situationer.

Beordra nagon att gora nagonting, bestalla nagonting fran nagon?

Kan det vara ett fall av att svenskan i det har fallet har tva ord dar engelskan har ett, och det ar darfor man blir forvirrad?
Citera
2009-04-09, 16:39
Medlem
Egon3s avatar
För grabbar som gjort militärtjänst och inte gillade att lyda order så är helt
klart ordet beställning vänligare. Det indikerar att valet ligger hos beställaren
och inte ordergivaren(!).

Ordet »order« förekommer i så många andra sammanhang att det är svårt att
mäta frekvensen. Som exempel tittar jag på webbshoppen AdLibris. I de fall
(400+) som de använder »beställning« ser jag inget behov av att byta till
ordet »order«.

http://www.google.se/search?q=site:w...om+beställning

Tydligt och bra.
Citera
2009-04-09, 17:07
Medlem
Fickludds avatar
Order är den avtalsrättsliga termen för en beställning

Eftersom du gör en webbshop, med diverse villkor, gör du klokt i att använda ordet order, åtminstone i samband med betalningsdelen av beställningen.

Från NE.se:

beställ´ning subst. ~en ~ar
ORDLED: be-ställ-ning-en
• det att beställa ngt {eorder 2}: beställningssedel; avbeställning; förhandsbeställning; telefonbeställning; staten bör lägga sina ~ar hos svenska företag; ~ av ett nytt stridsflygplan; vi har fått ~ på en oljeborrplattform
BET.NYANSER: a) konkret om den beställda varan e.d.: ~en är klar för leverans b) överfört: ett sådant bud i avtalsrörelsen är en direkt ~ av strejker
IDIOM: (det kom) som på ~ (det kom) mycket lägligt
KONSTR.: ~ (av el. på ngt)
HIST.: sedan 1773

order (fr. ordre, av lat. o´rdo 'ordning'), avtalsrättslig term för beställning av en vara, tjänst eller annan nyttighet. Med orderbekräftelse avses normalt att mottagaren av ordern förklarar sig införstådd med att avtal ingås på de villkor som ordern anger, dvs. accepterar det anbud som ordern innefattar. Orderbekräftelsen används också för att säkerställa bevisning om vad som t.ex. avtalats muntligt vid föregående förhandlingar. Termen "order" används även i en form av skuldebrev som är avsedda att cirkulera, orderskuldebrev, och innebär där "den på vilken han överlåtit det".
Citera
2009-04-09, 17:43
Medlem
Citat:

Nja.... Ordet beställning är ett nordgemanskt ord rakt igenom medan ordet order är mer internationellt gångbart. Håller du på med en websida som bara riktar sig inom landet kan och bör du (tycker jag) använda ordet beställning. Juridiskt sett är innebörden av de båda orden detsamma.
Citera
2009-04-09, 17:51
Medlem
Sherlias avatar
Tack så hemskt mycket! Blir i sådana fall att använda order "order".
Citera
2009-04-09, 18:34
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Det görs en beställning som skapar en order.
Citera
2009-04-10, 02:55
Medlem
Sherlias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Det görs en beställning som skapar en order.

Bra sagt, kommer ha mycket nytta av den meningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in