2009-04-10, 00:59
Medlem
Katarsiss avatar
Min katt vrålar så när han ska skita.
Han går runt i alla rum och deklarerar högljutt att "nu ska jag gå och skita" - en procedur som tar honom cirka fem, tio minuter. Att går runt och tala om att hans ska skita alltså, inte själva skitningen.

Katter är olika. En del är högljudda och pratsamma, andra är tysta och försynta. Det behöver alls inte vara något fel på honom. Han kanske bara är sån.
Citera
2009-04-10, 02:04
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Det låter som brunstbeteende.
Min ena hankatt (fertil) knatar runt i hallen och gapar nätterna igenom.
Detta kan även hända kastrater.
Min kastrerade hankatt vrålar inte, men kliver på och försöker para den andra katten minst en gång om dagen.
Såhär gör de under vår-månaderna.
Tror inte att det är så mycket ni kan göra.

Pågår detta året runt, eller har det startat inom de senaste två månaderna?
Eftersom ni redan kör med p-piller,
så är det inte mycket mer att göra.
Har en veterinär undersökt att han inte har en testikel kvar, liggandes i bukhålan?

Goa kissar förresten, om det är dem på avataren?
Ser ut som en siames, eller siames-släkting.
Dem är ju kända för att hålla låda...
Senast redigerad av Goddess_Purgatory 2009-04-10 kl. 02:08.
Citera
2009-04-10, 12:03
Medlem
Snurrens avatar
Jag tänkte i går att jag skulle skriva det här, nu blir det av. Jag är mycket bra på att tolka mina katters ljud och betéende, men siamesen som skrek på natten tror jag helt enkelt bara skrek för att höra sin egen röst, han ville ingenting, inte ens att vi skulle vakna och ta hand om honom (han låg alltid och sov på min arm på natten). Hade en annan siames innan som gjorde samma sak. Och som det har skrivits här i tråden, så låter ju siameser/orientaler inte måttligt, dom tar i ända nerifrån diafragman och BRÖÖÖLAR.

Och ja, avisering av bajsning är mycket vanligt Sedan brukar dom rusa omkring efteråt. Kanske det är av pur lättnad efter toabesöket, vad vet jag?
Citera
2009-04-10, 22:39
Medlem
Totorosans avatar
Mongovrål

Haha, vi har en opererad honkatt hemma som också får cp-ryck och vrålar! Det är oftast nattetid men inträffar även ibland när hon är inne själv och våra övriga två katter är ute eller sover. Till de här vrålen tillkommer även ibland snabbar sprinterlopp.

Jag fattar inte heller vad som är grejen. Har kollat matskålen, lådan osv och går man upp så vill hon liksom inget heller...
Jag skulle gissa på att kattfan är uttråkad o rastlös när den vrålar, eller kanske lite mörkrädd? Vem vet, katter både ser och hör saker som man själv inte uppfattar...
Citera
2009-04-13, 20:17
Medlem
tigrerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Är det någon som hört talas om en kvinna som (påstod sig) kunde tala med katter?

Den som vi har kvar (den svarte) vrålar och gapar så vi tror att vi kan bli vräkta snart! (vi har inte fått några klagomål än..)

Troligen är det något han vill förklara/berätta,men VAD???

Skulle kunna vara värt några hundra att få reda på vad han vill!
(Om det skulle vara humbug,så har man ju blivit underhållen iaf..)

Uttråkad misse?
Citera
2009-04-13, 23:46
Medlem
ryttiputts avatar
Hehe, jag har en perser på 5 år som alltid pratar och gapar, främst om nätterna. Kan bara tänka mig hur en siames/oriental låter då! Persers är ju kända för att vara "tysta och lugna" katter

I alla fall så vrålar han ganska ofta men på olika sätt, en del gånger är det för att han ska ta en liten bajs och måste berätta det, ett högt skrockande jamande när han lagt den lilla bajsen, mjauanden i samband med att ligga och gullerulla sig på en stol eller på mattan framför en [det är hans specialitet att showa], sådana där uppfodrande godis-gap och självklart godnatt-serenaden.

Så, ja, din missepisse tycker bara om att höra sin egen röst antagligen och vill också vara med och prata.
Citera
2009-04-13, 23:51
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Ja, kan nog vara troligt att katten skriker efter sin kattpolare alltmer som tiden går.

i second that. ett uttryck för sorg och saknad kan det mycket väl vara. testa dock att dribbla frågan med en veterinär
Citera
2009-04-14, 00:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmutta
Stackars er som förlorat en familjemedlem, vet hur det känns.

Får man fråga vad kisse dog av?
Han fick HCM (en hjärtsjukdom) så efter ett år drygt,så hjälpte inte medicinerna och han orkade inte längre..
Citera
2009-04-14, 00:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Det låter som brunstbeteende.
Min ena hankatt (fertil) knatar runt i hallen och gapar nätterna igenom.
Detta kan även hända kastrater.
Min kastrerade hankatt vrålar inte, men kliver på och försöker para den andra katten minst en gång om dagen.
Såhär gör de under vår-månaderna.
Tror inte att det är så mycket ni kan göra.

Pågår detta året runt, eller har det startat inom de senaste två månaderna?
Eftersom ni redan kör med p-piller,
så är det inte mycket mer att göra.
Har en veterinär undersökt att han inte har en testikel kvar, liggandes i bukhålan?

Goa kissar förresten, om det är dem på avataren?
Ser ut som en siames, eller siames-släkting.
Dem är ju kända för att hålla låda...
Jo,en siames (tyvärr bortgången nu) och en oriental.
Jo,han har alltid vrålat,bara mer ofta nu,när han blivit ensam..(men vi letar sällskap till han..)

"Nären" har kommit fram till att han kan ha en beteende störning! Men han är rar och älskad ändå!
Citera
2009-04-14, 00:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrerad
Uttråkad misse?
Hmm,har ju inte frågat han.. Men han blir nästan jämt kelad eller busad med (beroende på vilket humör han är på.)!
Citera
2009-04-14, 00:42
Medlem
nynaeves avatar
Jag lider med dig, min moster har en oriental, och jäklar vad han låter när han pratar. Jag ska vara glad över mina kvittrande maine coons, även fall jag tycker att de kan bli tjatiga ibland ^_^

Urinmarkerar han också? Tänkte på att du skrev att ni testade att ge p-piller till honom, bieffekterna hos p-piller hos katt är ju tyvärr väldigt stora. Är det lika mycket året om, eller blir det mer under våren och när det finns löpande honor utomhus? Hur mycket aktiverar ni honom? Med bus och selepromenader kanske, för att trötta ut honom.

Jag tänker annars direkt på Feliway... det brukar ju användas för urinmarkerande katter främst, men många katter blir även lugnare och mer harmoniska av det. Kanske är det något att testa? Kan även vara bra att ha när den nya katten introduceras. Googla bara på det, så kommer det fram massa info.
Citera
2009-04-14, 01:19
Medlem
KönsKlass avatar
Kan sticka in med att vi har en helsvart bondkatt som beter sig exakt likadant, så det är nog inget speciellt för själva rasen. Han hade också en brorsa som gick bort för ett par år sedan (överkörd), och efter det började han med ”avgrundsvrålen” ni beskriver. Visst var han pratglad och så redan innan men det var inte förrän efter brorsans bortgång som han började yla. Man kan riktigt höra hur han går omkring och jobbar på att göra det så starkt det bara går. Först hör man hur han smågnäller lite och sen skriker in sig på något sätt, innan han hittat rätt läge och då börjar han tokvråla. Långt nere i halsen och sen upp. Långa utdragna vrål. Det är riktigt drygt att höra på för han håller på ganska länge också.
Favoritplatsen är i hallen under brevinkastet på ytterdörren. Men många gånger går han också runt i lägenheten och vrålar sönder varje rum. Kanske det har med avsaknad att göra, för varför går han annars från rum till rum? Det verkar nästan som att han ropar på sin gamle vän i varje rum. Men man kan aldrig veta.

Nu kör vi med en liten blomspruta med inställbar stråle på, så då är det lättare att få tyst på honom. Ett vrål och han får en stråle i pannan. Men det händer att han hämnas genom att gömma sig bakom soffan och då vrålar på det värsta han bara kan, maximalt helt enkelt. Hehe, så använd blomsprutan på egen risk.

Katten är helfrisk förövrigt. Vi var på en koll hos veterinären för bara några månader sen. Men om ens katt börjar skrika så där helt plötsligt så bör man kolla upp det, för många gånger kan det innebära lidande på olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in