2009-04-09, 03:46
Medlem
mifits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Oj... det verkar vara lite väl otroligt...

Det jag annars tänkte på var om nu katten börjat jama så mycket efter att den andra katten avled, så kanske det betyder att katten saknar honom/henne? Har själv haft två katter, varav ena avled och den andra katten jamade i flera månader efter den andra. Det var också såna där höga vrål.

Eller hur. Men lärartanten var nog inte helt riktig heller

Jag tror på ditt spår här. Jamningar är vält socialt betingat? (duh.)
Citera
2009-04-09, 05:27
Bannlyst
Spela in det och posta det här, lättare för oss att avgöra då.

Video helst.
Citera
2009-04-09, 12:29
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Började jamandet, eller vrålandet kanske man ska kalla det för, efter eller innan den andra katten gick bort?
Han har alltid vrålat,bara aningen mer nu..
Citera
2009-04-09, 12:30
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
låter som ett löpskrik, hanar kan också skrika på ett liknande sätt, har olika perioder när dom är brunstiga eller nåt, kastrering är inte att överväga då?

Måste väl finnas nåt piller annars?
Han är kastrerad sedan drygt 6 år tillbaka,han har fått P-piller(!) för att minska hans "drift" (hjälpte inte alls..)
Citera
2009-04-09, 12:32
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Ja, kan nog vara troligt att katten skriker efter sin kattpolare alltmer som tiden går.
Mm,att det ökat sedan bortgången av den andra är helt klar,men det har aldrig varit tyst här hemma.
Citera
2009-04-09, 14:23
Medlem
kattpratare är bluff. de är ungefär som spågummor. de säger sådant som passar in på de allra flesta helt enkelt och det finns ingen vetenskap bakom. däremot kan du anlita en kattpsykolog/kattbeteendevetare, vilket är något helt annat och är grundat på vetenskap. veterinärer kan inte beteende speciellt bra (inte heller foderlära osv), utan bara de rent medicinska bitarna.
Citera
2009-04-09, 14:31
Medlem
flipper1446s avatar
Spara pengarna för fan, det går inte att prata med djur, varken via ljudvågor eller telepati. Tror du på bibeln också?
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Den som vi har kvar (den svarte) vrålar och gapar så vi tror att vi kan bli vräkta snart! (vi har inte fått några klagomål än..)
Så farligt kan det ju inte vara - välkommen hem till mig kl 21.30 en söndag när vovven får för sig att st åcoh skälla åt lite random saker utanför fönstret. Tur att det bara bor pensionärer här.
Citera
2009-04-09, 14:49
Medlem
Snurrens avatar
Han är väl oriental? jag har en hel del erfarenheter av siameser och vet väl hur dom låter. Avgrundsvrål, speciellt på natten. När vi flyttade till en etagelägenhet med extra hög takhöjd i hallen på övervåningen där det inte finns några gardiner eller mattor, ja då blev det nog riktigt jobbigt för grannarna.

Som någon skrev, verkar det som om han vill att ni ska komma med någonstans? I så fall skriker han för att han vill att ni ska göra något. Min nuvarande ragdollkatt är sån, varje natt går hon och hämtar min man för att han ska följa med henne ut i badrummet. Där ska han klappa henne på magen och sedan sätta på vattenkranen så att hon kan dricka. Likaså när hon vill ha blötmat, då hämtar hon oss och går fram till stora speceriskåpet där maten finns. Men vår siames han bara vrålade rakt ut utan anledning. Det är synd att dom låter så, för det är en jättetrevlig kattras, tillgivnare än de flesta.

Du skriver att ni är hemma mycket, så det verkar inte som om han protesterar mot ensamhet. Men det är möjligt att han skulle bli mer upptagen om ni skaffade en ny kompis, och därmed inte skulle känna så stort behov av "random" vrål.

Vår gamling blev lugnare av att vi köpte Feliway, doftferomoner hos veterinären. På natten kunde vi ge honom lite godsaker för att lugna ner honom.
Citera
2009-04-09, 15:50
Medlem
Taluss avatar
Usch. Fy. Min sambo envisas om att försöka kommunicera med katten, men tycks fullkomligt ignorera mina enkla förklaringar att katten inte begriper planka av hennes svenska. Min sambos upprepade dialogförsök har i vilket fall gjort att katten börja gny och jamma jävligt mycket mer.

Detta är ingenting jag i min vidaste spektrum kan begripa mig vara uppskattat i någon vinkel. Jag blir tokig av katten. Hur kan man uppmuntra detta beteende? Hur kan man önksa att katten ska börja hålla låda? Outhärdligt med ljud. Dock är detta det enda och sista friströvande husdjuret vi har. Härnäst får det bli på sin höjd fisk, sköldpadda eller reptil i akvarium/terrarium.
Senast redigerad av Talus 2009-04-09 kl. 15:55.
Citera
2009-04-09, 15:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanheller
kattpratare är bluff. de är ungefär som spågummor. de säger sådant som passar in på de allra flesta helt enkelt och det finns ingen vetenskap bakom. däremot kan du anlita en kattpsykolog/kattbeteendevetare, vilket är något helt annat och är grundat på vetenskap. veterinärer kan inte beteende speciellt bra (inte heller foderlära osv), utan bara de rent medicinska bitarna.
Ja,det vet man väl! Men lite underhållande skulle det ju kunna vara!
(ta ett par bira och en whiskey och höra vad det skulle fantiseras om..)
Citera
2009-04-09, 15:54
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Han är väl oriental? jag har en hel del erfarenheter av siameser och vet väl hur dom låter. Avgrundsvrål, speciellt på natten. När vi flyttade till en etagelägenhet med extra hög takhöjd i hallen på övervåningen där det inte finns några gardiner eller mattor, ja då blev det nog riktigt jobbigt för grannarna.

Som någon skrev, verkar det som om han vill att ni ska komma med någonstans? I så fall skriker han för att han vill att ni ska göra något. Min nuvarande ragdollkatt är sån, varje natt går hon och hämtar min man för att han ska följa med henne ut i badrummet. Där ska han klappa henne på magen och sedan sätta på vattenkranen så att hon kan dricka. Likaså när hon vill ha blötmat, då hämtar hon oss och går fram till stora speceriskåpet där maten finns. Men vår siames han bara vrålade rakt ut utan anledning. Det är synd att dom låter så, för det är en jättetrevlig kattras, tillgivnare än de flesta.

Du skriver att ni är hemma mycket, så det verkar inte som om han protesterar mot ensamhet. Men det är möjligt att han skulle bli mer upptagen om ni skaffade en ny kompis, och därmed inte skulle känna så stort behov av "random" vrål.

Vår gamling blev lugnare av att vi köpte Feliway, doftferomoner hos veterinären. På natten kunde vi ge honom lite godsaker för att lugna ner honom.

Jag hoppas på att vi kommer skaffa en polare,men det måste bli "rätt läge",nu är lite för nära på,den andre som dog.Iaf för oss människor i familjen..
Citera
2009-04-10, 00:45
Medlem
Mahmuttas avatar
Stackars er som förlorat en familjemedlem, vet hur det känns.

Får man fråga vad kisse dog av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in