2009-04-09, 00:03
Medlem
Hej alla!

Har under en tid fått leva med att min dator startar om sig själv när jag stänger av den. Jag ser ibland en BSoD slinka förbi när den ska stängas av (vilket också är problemet).

Stängde av automatisk omstart vid blåskärm och fick följande felmeddelande på blåskärmen.

"Stop: 0,0000007E (0x0000005 , 0xB72E2821 , 0xBACEB8C4 , 0xBACEB5CO)

emupia.sys stod även med. Antar att felet kanske ligger i den? Är ganska haj på datorer men detta är lite över min kapacitet så jag vänder mig till er. Har försökt googla utan resultat. Kanske någon här vet lösningen på problemet.

Tack på förhand.
Citera
2009-04-09, 00:52
Medlem
Catatonics avatar
Om det rör sig om en korrupt systemfil så kan du ju alltid stoppa i en XP skiva och reparera OSet. Alternativt så formaterar du om systemet och installerar in en ny fräsch XP partion.
Citera
2009-04-09, 01:05
Medlem
Jag vet inte riktigt vad det kan röra sig om. Bytte hårddisk för två dagar sedan, hade samma problem med den förra. Har en aning om att det är SP3 som krånglar då det kom i samband med det.

Reparation av systemfiler borde det nog inte vara då detta har skett på två hårddiskar, varav den ena är helt ny.
Citera
2009-04-09, 01:15
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Jag vet inte riktigt vad det kan röra sig om. Bytte hårddisk för två dagar sedan, hade samma problem med den förra. Har en aning om att det är SP3 som krånglar då det kom i samband med det.

Reparation av systemfiler borde det nog inte vara då detta har skett på två hårddiskar, varav den ena är helt ny.

Olika hårddiskar med olika partioner antar jag då? Öppna upp burken och kolla runt så att alla komponenter sitter där dom ska. Att Ramminnena sitter i korrekt, att ingen kondensator har gått sönder på moderkortet. Gör en felsökning på komponentnivå helt enkelt. Har du samma fel på olika diskar med olika partioner så anser jag att det bara kan vara hårdvarufel.

Skulle inte tro att det är SP3 som krånglar då jag aldrig har upplevt något problem med SP3 som ja inte har orsakats av användaren.
Citera
2009-04-09, 09:27
Medlem
Det kan mycket väl vara SP3 som gör det. Dock sitter de flesta användarna på det nu och det funkar till stor del bra. Jag har själv testat SP3 på flera datorer som fått diverse felmeddelanden/taskig boot samt bsod. Ta bort SP3 och se hur det funkar!
Citera
2009-04-09, 09:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
emupia.sys stod även med.

Det där är väl en drivrutin för Creatives ljudkort. Kika på deras hemsida om de har något uppdaterad drivrutin.
Citera
2009-04-09, 12:39
Medlem
Har nu lyckats identifiera problemet i varje fall. Precis som föregående sa så är det mina ljudkortsdrivisar som knasar sig. Det är tydligen någonting med att drivrutinerna jag har är skapade för win2k.

Nu till ett annat problem. När jag ska installera nya drivrutiner eller avinstallera mina nuvarande blåskärmar datorn för fullt. Finns det något sätt att bara plocka bort drivisarna utan att datorn har en chans att säga något om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in