2009-04-08, 00:24
Medlem
Hej,

Jag skulle behöva lite tips. Det är så att jag tänkte bjuda på middag men mitt kök är inte så stort. Jag har två spisplattor att jobba med, ingen ugn eller micro. Planen är minst tre rätter.

Efterrätten är lugn, den får vara kall och förberedd sen innan.

Problemet jag ser är framförallt avsaknaden av ugn, det är helt enkelt svårt att slänga på något som blir klart under tiden förrätten avnjuts och att hålla något varmt är även det svårt. Till förrätt hade jag tänkt risotto eller någon soppa.

Några tips på lämplig huvudrätt? Jag skulle gärna använda en spisplatta till förrätten men när den är klart dår det naturligvis bra att slänga på potatis eller ris.

En tanke är att bara ha en sallad till en köttbit, kanske ett kryddsmör till. Några andraförslag? Vanlig kokt potatis eller ris tycker jag att ofta käns lite tråkigt, kan man lyxa till det? Kött är lite svårt iom att det inte går att helsteka så det måste nästan vara något som går fort (vill inte missa middagen), funderat lite på lax också.

Alla tips är välkomna.
Citera
2009-04-08, 01:54
Medlem
Rhynns avatar
Till förrätt hade jag gjort en kall antingen räkcocktail eller någon sorts av toast skagen. Alltså en kall fisk/skaldjurs förrätt.

Till varmrätt hade jag bjudit på boullabaise (stavning?) alltså en fransk fiskgryta. Googla för ett bra recept för jag sitter inte på något speciellt för tillfället.
Citera
2009-04-08, 15:01
Medlem
Jag skulle gjort en maffig Chilli con Carne... den kan du ju göra en dag innan och bara värma på den.
Sen serverar du den med lite olika tillbehör Nachos, Ost, Guacamole tex.

Här finns receptet på den jag brukar göra:
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=118

Lycka till!
Citera
2009-04-08, 15:14
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Till förrätt hade jag gjort en kall antingen räkcocktail eller någon sorts av toast skagen. Alltså en kall fisk/skaldjurs förrätt.
.

Precis min tanke. Ett annat alternativ är kall potatis och purjolökssoppa http://www.guldkorn.com/default0.asp...1&from=&bhcp=1

Skippa dock Beceltramset, ta smör o grädde. Det här kan du göra dagen innan.

Om man inte har ugn men vill göra lite festligare potatis kan man koka små färskpotatisar, eller delikatesspotatisar. Eventuellt kan man dela dem i halvor. Sedan flyttar man över dem i en snygg skål och ringlar olivolja över, sedan klipper man färska örtkryddor över och pressar ett par vitlöksklyftor och saltar. Vänd försiktigt så att allt blandas. Jättegott till stekt eller grilalt kött.
Citera
2009-04-08, 21:30
Medlem
Förrätt:

Färskostfylld ravioli med gremolata och parmesan

Huvudrätt:
Stekt örtmarinerad kycklingfilé med aioli, nypotatis och sauterad bladspenat.

Efterrätt:

Chokladsemifreddo!

Ska du ha recept på något så säg till!
Senast redigerad av son1cdumfan 2009-04-08 kl. 21:35.
Citera
2009-04-09, 03:05
Medlem
-Gustavssons avatar
Jag hade definitivt kört på en löjromstoast till förrätt iallafall!
Citera
2009-04-09, 04:14
Bannlyst
Jag skulle tillagat en rådjursadel, med vårens primörer, såsom färskpotatis till förrätt. I Provence där jag har mitt slott plockar jag och mina väldigt unga hjälpredor kring slottets grönområden Allt från örtagården till morotsbädden tillhandahålls enligt de lokala traditionerna

Som förätt skulle jag möjligen gjord en skaldjursröra och designade med färska räkor som introduktion.

Allt detta i din ugn som du tydligen saknar..
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-09 kl. 05:03.
Citera
2009-04-09, 15:49
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag skulle tillagat en rådjursadel, med vårens primörer, såsom färskpotatis till förrätt. I Provence där jag har mitt slott plockar jag och mina väldigt unga hjälpredor kring slottets grönområden Allt från örtagården till morotsbädden tillhandahålls enligt de lokala traditionerna

Som förätt skulle jag möjligen gjord en skaldjursröra och designade med färska räkor som introduktion.

Allt detta i din ugn som du tydligen saknar..

Borde inte rådjurssadeln stekas i ugn? TS har bara två kokplattor. I och för sig kan man säkert laga den ungefär som en slottstek i en järngryta med lock, men det är det inte så många som har det nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in