2009-04-07, 19:30
Medlem
Håller på att banta genom att inta så lite kalorier per dag som möjligt just nu, så jag försöker hålla koll på antalet kalorier som allting innehåller och idag märkte jag nåt konstigt.
Det står på förpackningarna att;

Uncle Bens ris innehåller:
340 Kcal per 100g

Kungsörnen makaroner innehåller:
355 Kcal per 100g

och sist att

Felix Pommes Strips innehåller:
130 Kcal per 100g

Nu är min fråga, hur går detta ihop? Pommes Strips borde väl ändå innehålla mer kalorier än ris och pasta, har dubbelkollat detta väldigt noga så jag är säker på att jag inte sett fel.

Kollade även denna lista:
http://www.gnarpan.com/kalorier/kalori_tab.html
Som säger att ris och pasta innehåller mindre Kcal när det är kokt än vad som sägs på förpackningarna, men känns väl ändå som företagen som säljer pasta och ris borde skylta med sånt extra mycket om de vill sälja sina produkter.

Vad är det som inte stämmer?
Citera
2009-04-07, 19:48
Medlem
Apanalol001s avatar
tja, vattnet i potatisen kanske väger en del
Citera
2009-04-07, 19:51
Medlem
Trance_Nations avatar
ris och pasta vet jag inte skillnad på, men pomfritt, lär ju va mycket mera kalorier i det efter att dom har friteras...
Citera
2009-04-07, 20:02
Medlem
Som sagt, det är för att pastan och riset sväller vid tillagning.

Att de inte skriver ut näringsmängder kokt vet jag inte varför, men gissningsvis finns det regler för sånt så att man inte skulle kunna lura konsumenterna.
Citera
2009-04-07, 20:21
Medlem
Silverturks avatar
Givetvis därför att det är skillnad på kokt och kokt. Innan kokning är det dock densamma, så då blir det omöjligt att göra fel.

Att pommesen innehåller så pass mycket mindre är inte särskilt konstigt då både ris och pasta har torkats ut fullständigt, medans pommesen egentligen är klar att ätas. Just energimängden runt ~350kcal för alla torrvaror av liknande sort kommer av att både protein och kolhydrat håller i princip samma energimängd samt kalorier/gram. I dess allra renaste form ger rent protein 400kcal/100gram, och ren kolhydrat ger även det 400kcal/100gram, vilket är fallet med strösocker.
Citera
2009-04-07, 20:24
Medlem
På alla matvaror anges energiinnehållet i icke-tillagad form. Simple as that.
Pommes frites innehåller inte jättemycket energi per viktenhet, men det är bra mycket enklare att moffa i sig 100 g pommes än att koka upp 100 g ris och smälla i sig. 100 g okokt ris blir väl närmare 300 g när det kokats i vatten. Energiinnehållet per viktenhet blir ju då lägre, som tabellen i länken visar.
Citera
2009-04-07, 20:32
Medlem
crusherzs avatar
Tilläggas bör ju att potatis i sin grundform har väldigt låg energitäthet. Kokt potatis ligger väl kring ~80kcal per 100gram. Så om det inte är allt för mycket olja och skit på pommesena så är det ganska förståeligt att kalorimängden per viktenhet skulle vara lägre än t ex pasta.

Nu när du nämner banting, jag själv har i stort sett gått över till potatis nu när jag kör min diet. Under bulkning använder jag istället pasta som huvuddel av mitt kaloriintag.
Citera
2009-04-07, 20:37
Medlem
Tack för alla svaren.

Kan jag alltså lika gärna äta Pommes Strips (som steks i ugn) som pasta/ris då alltså? Det hade varit rätt gött, och jag förstår att det är rätt stor skillnad på den frysta pommesen som värms i ugnen än gatukökens friterade pommes.
Citera
2009-04-07, 21:45
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocky00
Tack för alla svaren.

Kan jag alltså lika gärna äta Pommes Strips (som steks i ugn) som pasta/ris då alltså? Det hade varit rätt gött, och jag förstår att det är rätt stor skillnad på den frysta pommesen som värms i ugnen än gatukökens friterade pommes.

Ja, sålänge du inte äter större energimängd pommes än du hade gjort om du valt ris/pasta istället.

Pommes må vara godare, men jag misstänker att man inte håller sig lika mätt på det som ris eller pasta.
Citera
2009-04-08, 03:42
Medlem
Jonas1968s avatar
100 kalorier tillagat

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Ja, sålänge du inte äter större energimängd pommes än du hade gjort om du valt ris/pasta istället.

Pommes må vara godare, men jag misstänker att man inte håller sig lika mätt på det som ris eller pasta.
Ris brukar ju svälla till ungefär tredubbla vikten vid tillagning så det lär vara lite drygt 100 kalorier per 100g i tillagad form vilket är lägre än pommes dock mera än kokt potatis som ligger omkring 75 kalorier per 100 gram.
Det man måste se upp med när det gäller Pommes är att den man köper i t ex gatukök som är friterad i olja ofta innehåller mera kalorier än den som man köper i butik och tillagar i ugn.
Citera
2009-04-08, 08:35
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocky00
Tack för alla svaren.

Felix pommes med 130 Kcal innehåller bara 3.5% fett - tillagar du dem i ugn utan fett kan du lika gärna äta dem som ris eller pasta. En liten portion ris/pasta är ~50 g och ger 170-180 Kcal - 150 g pommes ger 195 Kcal - ingen större skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in