2009-04-07, 18:27
Medlem
Deedzs avatar
vet att det har diskuterats lite förut, men ingen kom fram till något bra utan det blev istället massa off-topic.

För någon som tränar och vill lägga på sig muskler. är det helt värdelöst att käka färdigrätter som tex Coops egna fiskgratäng eller findus (felix?) spaghetti köttfärssås?

Vissa av rätterna har inte överdrivet mycket fett, och ganska mycket protein.
De lite mindre rätterna skulle väl åtminstone kunna funka som mellanmål osv när inte orken/tiden finns att laga egen mat?

Näringsvärde på COOP Fiskgratäng med räksås:

100 g / 1 portion (350g)
Energi: 130 kcal/ 445 kcal
Protein 6,5 G / 22,8 G
Kolhydrat 13g/45,5 g
-Varav sockerarter 3,5g/12,3 g
Fett 5,1 g/19,3 g
- varav mättande fettsyror 1,7g/ 6,0 g

Är detta värdelöst? Det är ju ändå fisk liksom.

en annan version av coops fiskgratäng har lite mer fett men även mycket mer protein.

Kan detta vara bra för någon som strävar efter att gå upp i muskelmassa? Bör kanske inte ätas varje dag, men lite då då för en latmask som mig..?
Citera
2009-04-07, 18:30
Medlem
Inte mycket att ha.
Stek fisk med potatis eller liknande själv, så får du ett långt bättre näringsinehåll.

Extermt mycket onödiga tillsatser i färdigrätterna.
Citera
2009-04-07, 18:32
Medlem
Deedzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-adog
Inte mycket att ha.
Stek fisk med potatis eller liknande själv, så får du ett långt bättre näringsinehåll.

Extermt mycket onödiga tillsatser i färdigrätterna.

hur påverkar dessa onödiga tillsatser mig i det långa loppet när det kommer till muskelbyggnaden då?
Kommer jag bli alldeles för "pluffsig" av mig och få svårt att deffa bort fettet senare?
Citera
2009-04-07, 18:38
Medlem
syrabatteriets avatar
Laga riktig mat istället. Du slipper skumma tillsatser vars långvariga effekter inte är kända. Glutamat tex. Särskilt om du köper den billiga skiten från typ Euroshopper.

Att laga egen mat blir i långa loppet dessutom billigare, du lär dig laga god mat och kan skaffa dig bättre kontroll över vad du äter.
Citera
2009-04-07, 18:44
Medlem
Deedzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrabatteriet
Laga riktig mat istället. Du slipper skumma tillsatser vars långvariga effekter inte är kända. Glutamat tex. Särskilt om du köper den billiga skiten från typ Euroshopper.

Att laga egen mat blir i långa loppet dessutom billigare, du lär dig laga god mat och kan skaffa dig bättre kontroll över vad du äter.

Ja absolut.
Ibland finns dock inte orken att laga mat så då händer det att jag slänger i mig någon färdigrätt... Så utöver eventuella långvariga effekter: Hur är rätter som denna när det kommer till muskelbyggnad? är det OK eller helt värdelöst? (om vi ser utöver eventuella långvariga effekter och hälso-risker)
Citera
2009-04-07, 18:44
Medlem
Som påpekats tidigare vet man väl inte vad tillsatser leder till men dessa är oftast artificiellt tillverkade vilket ofta inte är så nyttitgt.

Vad det gäller muskelbyggande, så har de flesta färdigrätterna för lite protein och för mycket fett i sig. Även stora mängder salt som bevisat är onyttigt och binder vatten i kroppen.

Tror du skulle må bäst och få bäst resultat av att laga din egen mat.
Olika sorters kött med potatis ris eller pasta ger dig nog mest.
Citera
2009-04-07, 18:50
Medlem
Deedzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-adog
Som påpekats tidigare vet man väl inte vad tillsatser leder till men dessa är oftast artificiellt tillverkade vilket ofta inte är så nyttitgt.

Vad det gäller muskelbyggande, så har de flesta färdigrätterna för lite protein och för mycket fett i sig. Även stora mängder salt som bevisat är onyttigt och binder vatten i kroppen.

Tror du skulle må bäst och få bäst resultat av att laga din egen mat.
Olika sorters kött med potatis ris eller pasta ger dig nog mest.

yes
22,8 g protein per portion låter dock helt okej i mina öron?
Citera
2009-04-07, 19:03
Medlem
Vet inte vad du väger men man brukar rekomendera ca 2g protein/kg för maximal muskeluppbyggnad

Säg att du väger 100kg, då ska du få i dig ca 200g protein per dag och med det låga protein innehållet i färdigrätterna blir det många sådana. Plus det höga innehållet av fett inte ar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in