Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-06, 22:31
  #1
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Jo, nu är jag här igen.


Beskrivning:

1. Processorn går på högvarv, runt 90% (svchost.exe)
2. Jag kan inte komma åt Task Manager. Den dyker upp i taskbaren, men inget mer. Jag har försökt inaktivera/aktivera utan framgång.
3. När jag försöker stänga av datorn parkerar den vid "logging out", sedan händer inget mer ända tills skärmen släcks av och datorn inte svarar på någonting alls... men fortfarande är på. Måste stänga av den på norskt vis.
4. När jag sedan försöker sätta på datorn igen fungerar det ungefär 50% av försöken, resten av gångerna hänger den sig efter inloggning.
5. Om jag försöker starta den i Safe Mode händer inte mycket alls. Den startar, men jag kan inte göra någonting.
6. Kan inte heller gå tillbaka till en tidigare konfiguration, "Backup and Restore Center" är helt död.

Jag ser också att Windows försöker ladda ner uppdateringar. Kan det vara det som spökar? Jag har skannat efter Malware, virus och fan och hans moster helt utan framgång. Vill undvika formatering eftersom datorn egentligen fungerar som den ska, men sedan igår kukat ur en aning.

Hilfe?
Citera
2009-04-06, 22:34
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Kan vara vadsomhelst. Windows är som det är låter som att det är dags att installera om det eller byta os.
Citera
2009-04-06, 22:49
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du viktiga data på hårddisken, köp en USB-adapter från t.ex kjell.com och tanka över till din vanliga dator och gör en nyinstallation av laptopen.

Har du ingen vanlig dator - köp en USB-adapter från t.ex kjell.com OCH en ny hårddisk till Latopen som du nyinstallerar och tankar sen över från din gamla hårddisk via USB.
Citera
2009-04-07, 11:46
  #4
Medlem
CoolDudes avatar
Skulle göra följande:

1. Kör memtest (http://www.memtest.org/)
2. Kör hd tune på disken (http://hdtune.com/)
3. Om båda ovanstående är ok, gör en ominstallation.

SVCHOST är ofta bara ett mjukvarufel men att datorn bara startar ibland kan vara HDD eller minne som gått sönder. Så kan vara värt att iaf testa minnet innan man raderar allt på disken
Citera
2009-04-07, 19:23
  #5
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Tack för hjälpen, men det fick bli en formatering till slut. Orkade inte bråka längre, utan drog över allt viktigt till min portabla hårddisk och gick bärsärk.

Nu funkar den prima.



... men jag noterar samtidigt att någon inte gillade min rubrik. Den kukade faktiskt ur, på riktigt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback