2003-10-14, 22:57
Medlem
Finns det något smidigt sätt att stärka sitt fulvin (hembryggda vin) så att man slipper dricka så satans mycket? Lite jobbigt att behöva släpa med sig en hel dunk varje gång det är fest...

//Mad
Citera
2003-10-15, 00:42
Medlem
koka bort lite vatten
Citera
2003-10-15, 12:28
Medlem
Deleriums avatar
Alkohol dör väl vid koktemeratur för vatten?
Citat:
Ursprungligen postat av Barre
koka bort lite vatten
Citera
2003-10-15, 13:46
Medlem
om du tillsäter socker kan du jäsa det upp till 18 % alckoholhalt,,om du vill ha starkare än så läs tråden om saftmajan
Citera
2003-10-15, 14:43
Medlem
Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
om du tillsäter socker kan du jäsa det upp till 18 % alckoholhalt,,om du vill ha starkare än så läs tråden om saftmajan
Hur ät det att dricka en brygd gjorg av endast vatten jäst och socker?:P
Citera
2003-10-15, 15:22
Medlem
det smakar skit, vin innehåller alltid syra och det behövs för en ren jäsning,
socker jäst och vatten det blir mäsk och det är ingen höjdare att dricka det.
Citera
2003-10-15, 18:18
Awaiting Email Confirmation
Gokväll

Jag håller den med fete och elake
Mer socker = mer krut och, tyvärr, längre jästid.. Men det viktigaste för mig är att vinet blir gott, all kolsyra måste bort (kör med elvisp) och klarningen är minst lika viktig..
Finns inget värre än att dricka vin med jästsmak - spyr nästan bara jag tänker på det (mina egna vinsatser dricks alltid innan de är klara, och fy fan vad dåligt man mår dagen därpå...).. Morsan däremot, hon är rysligt duktig på att brygga kiwi-vin, det vinet tröttnar jag sällan på - förutom sötman ibland.. Det blir väldigt sött när man kommer upp i 16-17% ..

Att dricka mäsk är ingen höjdare..

2047
Citera
2003-10-16, 01:06
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2047
Jag håller den med fete och elake
Mer socker = mer krut och, tyvärr, längre jästid.. Men det viktigaste för mig är att vinet blir gott, all kolsyra måste bort (kör med elvisp) och klarningen är minst lika viktig..
Finns inget värre än att dricka vin med jästsmak - spyr nästan bara jag tänker på det (mina egna vinsatser dricks alltid innan de är klara, och fy fan vad dåligt man mår dagen därpå...).. Morsan däremot, hon är rysligt duktig på att brygga kiwi-vin, det vinet tröttnar jag sällan på - förutom sötman ibland.. Det blir väldigt sött när man kommer upp i 16-17% ..

Att dricka mäsk är ingen höjdare..

2047

Att det blir sött beror på att jästen dör innan den hinner jäsa ut allt socker. Den dör nämligen ungefär vid just 16-17%.

/Johan
Citera
2003-10-16, 11:21
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium
Alkohol dör väl vid koktemeratur för vatten?

Alkohol "dör" aldrig. Det dunstar därimot innan vattnet gör det. Så att koka bort vattnen är ingen bra idé.
Citera
2003-10-16, 18:41
Medlem
Det är just att tillsätta mer socker som hjälper. Blir väldigt sött och inte så särskilt gott. Vet inte vad du menar med fulvin, men finns vinsatser att köpa som inte är alls dyra (200:- för 20liter vin tycker inte jag är så dyrt iaf) som kan bli riktigt bra och inte alls behöver bli så söta.
Citera
2014-06-15, 00:13
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Som samtliga här säger. Mer socker = Mer %. Alkohol fryser ju som bekant inte, så pröva att frysdestillera. Fyll 5 litersdunken som följer med vinsatsen med ditt vin. Släng in den i frysen över natten. Skaka om och använd en hink och ett durkslag för att bli av med iskristallerna (som absolut inte är alkohol) upprepa ett par ggr (3 räckte för mig) och jag fick enligt mätaren ut ca 30 %igt "fulvin" Och ja, det smakar skit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in