Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Det är egentligen som vilken förort som helst. Mestadels invandrarfamiljer med småbarn som är skrikiga.
Det låter inte korrekt. Utmed pendeltågslinjerna norrut är bor det invandrare i hyresrätterna och svenskar i bostadsrättsområdena. I Kallhäll och Jakan där jag bott var det nästan bara svenskar i bostadsrätterna. Det är överväldigande majoritet svenskar på pendeltåget.
I Skärholmen där jag också bott var det lite annorlunda. Mycket invandrare även i bostadsrätter men skulle tro att det t o m där var liten majoritet svenskar i bostadsrätterna. Dock otroligt mycket invandrare på T-banan.
Sen har jag åkt mycket på T-banans blåa linje och där åker det bara invandrare (en svag överdift så klart) förutom de som åker till jobbet i Kista. Så där är det nog mest invandrare även i bostadsrätterna.
När det gäller förorterna måste man skärskilja på bostadsrättsområden och hyresrättsområden. Pratar man ghetto är det större skillnad på hyresrättsområde och bostadsrättsområde inom samma förort (undantaget utmed blå T-bana och utmed röd T-bana söderut) än vad det är mellan förorten och innnerstaden.