2009-04-06, 18:06
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Tror du får göra en inventering över vilka egenskaper som är viktigast för dig och din livssituation. Men nu tillhör jag dem som är väldigt skeptisk till att man skaffar en hundras utan att använda den för det ändamålet den är avlad för. Andra tycker säkert att det går hur bra som helst med ungefär vad som helst. Jag tror att det är så man har resonerat när man gjort labradoren till en sällskapshund (vilket jag inte anser att det är).

Off topic-fråga till Molson, av ren nyfikenhet, Hur menar du med ursprungsändamål? Labradorer funkar ju väldigt bra som narkotikahundar etc...
Citera
2009-04-06, 19:05
Medlem
Soppas avatar
Citat:
För mental träning?
Det tycker jag inte.

Förlåt! Jag missuppfattade er och läste 10 timmar träning totalt per vecka
Citera
2009-04-07, 11:29
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Off topic-fråga till Molson, av ren nyfikenhet, Hur menar du med ursprungsändamål? Labradorer funkar ju väldigt bra som narkotikahundar etc...

Jag tror inte att jag skrev ursprungsändamål utan ändamålet den är avlad för. Vi har som sagt tre schäfrar som alla tre är avlade för olika ändamål. Jag gissar att de labradorer som används som narkotikahundar inte kommer från uppfödare som avlar för sällskap. Vad tror du?
Citera
2009-04-07, 13:44
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Jag tror inte att jag skrev ursprungsändamål utan ändamålet den är avlad för. Vi har som sagt tre schäfrar som alla tre är avlade för olika ändamål. Jag gissar att de labradorer som används som narkotikahundar inte kommer från uppfödare som avlar för sällskap. Vad tror du?

jag har ingen aning om vad de labradorerna är avlade för. Men jaktlabbar känns ju oxå lite tvek.
Citera
2009-04-07, 23:02
Bannlyst
Schäfer skulle kunna passa dig.

Lydiga, intelligenta, lojala.. Det är en hund som blir till vad du gör den till...
Citera
2009-04-09, 15:56
Medlem
Janzoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gondar
Beror på, om du är vill ha en trogen hund, som aldrig gör dej besviken, så är det en pitbull du ska ha.

Det blir rena motsatsen om det är en nybörjare som har hunden.
Citera
2009-04-11, 22:18
Medlem
Hej

Det finns ju massor av frågeställningar då det gäller att välja ras.

Hur stor hund vill du ha? En som du kan ta under armen på bussen eller en stor sak som behöver hela dubbelsängen själv?

Vill du ha en trimras, dvs slippa hundhår inomhus men istället bekosta frisör kanske var tredje månad alt lära dig trimma själv. Eller vill du ha en som fäller hår 365 dagar per år, skaffa dig då en schäfer.

Vill du ha en väldigt aktiv hund eller en som kan slappa i soffan en vecka utan att gå i taket?

Vill du ha en med platt/spetsig nos, vit/svart, kort/lång osv. Det finns flera hundra raser att välja på så det torde gå att hitta en passande ras till de flesta.

Men köp inte en hund avlad för ett specifikt ändamål och tro att du kan forma den som du vill, en vakthund vaktar gärna och en stövare driver gärna, oavsett uppfostran. visst - det mesta går att träna, men varför skaffa sig dubbelt besvär.

Jag själv har/ har haft dvärgschnauzer, jack russell, schäfer, finsk och svensk lapphund och alla är bra till olika ändamål. Vill du veta mer om någon av dessa raser får du gärna PM:a mig.

Lycka till!
Citera
2009-04-13, 12:40
Medlem
Gustavoss avatar
Hej!

Jag funderar på att skaffa en dansk/svensk gårdshund, hur är dom ?
kräver dom extremt mkt motion?
Är Det realistiskt att en dansk/svensk gårdshund kan fungera ihop med katter?
Citera
2009-04-13, 12:48
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hej!

Jag funderar på att skaffa en dansk/svensk gårdshund, hur är dom ?
kräver dom extremt mkt motion?
Är Det realistiskt att en dansk/svensk gårdshund kan fungera ihop med katter?

Här har du en bra länk om dem: http://www.gardshund.com
Vad har fått dig att fundera på en dansk/svensk?
Själv tycker jag att det är ras som jag absolut skulle överväga den dagen vi skaffar hundar mer utifrån "sällskap".

Om en hund fungerar ihop med katter är en träningssak. Hade katt ihop med vår förrförra schäfer och de sov även ihop. Hundar brukar göra skillnad på "min" katt och "andra" katter, ungefär som mina barn och andras ungar.
Citera
2009-04-15, 23:11
Medlem
mentometers avatar
Hm... Jack Russel? Pigga och kloka.
Citera
2009-04-16, 09:37
Medlem
IeatWhitePeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximatus
Vi talar åtminstonde 10 timmar i veckan, plus minus någon timme.

Skulle ni rekommendera labrador till mig?

verkligen inte
ska du ha hunden som en kamrat ska du fixa en boxer eller liknande
en ståtlig hund, ingen jävla tras matta till labbe...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in